Vi flyttar till radhus om en månad som är i behov av renovering. Tänkte börja med köket och slå ut väggen mellan kök och vardagsrum. Leker även med tanken att slå ut väggen mellan vardagsrummet och ett sovrum som ligger precis bredvid och ställa matbordet där. Det används idag som matrum, fast det är ett sovrum egentligen. Kommer lägga nytt golv på hela våningsplanet, kom gärna med förslag. Får gärna vara lite mörkare.
Den delen av väggen som är mellsn köksdörren och vardagsrumsdörren är bärande. Resten är det inte.

I köket tänkte vi sätta in Kviks mano högblank, svart bänkskiva och svarta vitvaror. Har dock inte hittat några vitvaror, de jag hittat har antingen kylen eller frysen utgått så att de inte matchar. Kom gärna med förslag hur vi kan sätta köksskåpen. Allt jag kommit fram till är att jag vill ha diskbänken vid köksfönstret, helst spisen i ett hörn om det går att ordna med fläkten (ugnen spelar ingen roll var den är) och en fläkt med en glasskiva (typ liknande denna modell) och spottar i taket. (hur gör an för att få till det?)

Under fönstret sitter ett element idag. Ska vi ha diskhon där så måste det bort. Är det då bäst att flytta elementet eller lägga in golvvärme? Vad kan golvvärme gå på? Ska det flyttas måste det nästan bli till väggen höger om fönstret.

För att sammanfatta det viktigaste, har ni förslag på:
Vitvaror
Golv
Och framför allt: hur vi ska ha köksskåpen

Kom gärna med andra idéet också om ni har några:)

Kom på en till grej. Vi ska ha glasskiva istället för kakel. funderar på att ha tapet bakom i så fall.
 
  • 095_Jarpstigen 41_2d_fai_SF_1 (724x1024).jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 5Jarpstigen41V-rum_web.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 4Jarpstigen41V-rum_web.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 10Jarpstigen41Matsak_web.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 12Jarpstigen41Kok_web.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 13Jarpstigen41Kok_web.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
En sån här skulle vi vilja ha mot vardagsrummet, men vill inte att den ska stå själv som på bilden, utan vill att skåpet ska sitta ihop med resten av köksskåpen. (tror jag iaf, men har ni andra förslag så kanske jag ändrar mig :p)

Bilden har jag hittat nånstans på nätet och sparat för inspiration, vet inte vem den tillhör men hoppas det är ok att jag lägger ut den här.
 
  • köksö.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
jag ser ingen skrikande behov av renovering så jag råder dej att flytta in och bo in dej ett tag innan du börjar riva och slita i allt. Det blir lättare att bestämma vad man verkligen vill med huset om man har bott i det.
Svarta vitvaror - du har redan upptäckt att dom redan börjat gå ut .... blir svåra att komplettera om något går sönder i framtiden så du ska kanske tänka om medan du kan.
Diskhon mot fönster är överskattat. Nuförtiden har man diskmaskiner och står inte där och diskar långa stunder och beundrar utsikten samtidigt. Ska man ha nytta av fönster/dagsljus så är det vid arbetsyta där man står och förbereder maten. Dessutom kan vattenkranen hamna i vägen om fönster öppnas inåt , all torkat vattenstänk syns ofta på fönsterrutor och man får putsa dom frekvent. Att hålla svarta högblanka ytor skinnande rena är också en tråkig jobb ( tycker jag) då varje dammkorn syns tydlig. Till slut blir tiden för putsande längre än för matlagning om man är pedant :).
Läs alla trådar om kök där forumister berättar om sina erfarenheter och ta designandet till sist så får du en trivsam och lättskött arbetsplats som ett kök egentligen är.
gaia
 
Oj! Tycker du inte det är i behov av renovering? Jag vet inte... jag är inte så jätteförtjust i de kycklinggula luckorna och tapeten jag haha :p Sen är golvet i vardagsrummet riktigt slitet, men det kanske inte syns så bra på bilderna.
Jo, jag har märkt det där med svarta vitvaror, men både jag och sambon tycker att det är så fruktansvärt snyggt, så det måste det bli. Vill ju helst ha samma svarta både på kyl/frys och diskmaskin. hur man nu ska hitta det... inte så snyggt om en är matt och en är blank liksom.
Däremot det där med hur fönstret öppnas har du ju en poäng i. Det har jag inte tänkt på. Får kolla upp det.
 
Jag tror gaia menar att du vinner på att bo ett tag i huset och känna efter hur det känns. Det är sällan man kommer på de bästa idéerna när man beslutar om stora saker utan tillräcklig erfarenhet. Ett par veckor/månader går det väl att stå ut med gula luckor?
De planerna som jag hade på hur jag skulle bygga om mitt kök har reviderats många gånger under tiden jag bott i mitt hus! Ännu har jag inte börjat som tur är. :)
 
Aha...var det så :)
Jag känner inte att jag behöver bo in mig då min mormor och morfar har haft ett exakt likadant hus hela mitt liv. Kommer nog inte bli mycket klokare av det än jag redan är :)
Men ni har inga idéer hur man ska sätta skåpen? Problemet är ju att kylen och frysen i dagsläget står mot väggen som är mot vardagsrummet, och den vill jag ju ta bort så jag vet inte var jag ska ställa dem då och hur jag ska ha resten av skåpen...
 
Tack Dalbotös för hjälpen! :) Här är en ivrig designare som inte vill vänta och håller en kofot i handen innan hon fått nycklar :). No ja, man får flytta några gånger innan man lär sej :).

bumbilena, du var mest som gäst i dina morföräldrarnas hus men nu ska du inreda ditt eget och det är inte riktigt samma sak :).
Läs i trådarna och lär av andras fel så slipper du betala dyrt för dina egna :).
Och hur kan vi andra gissa vad man kan ställa en kyl om vi har inte ens sett en planritning på ditt hus ???
gaia
 
Vad vill du ha ut av det hela?
Ett kök på hela bottenvåningen?
Hur stor familj?
Behov?
Vad får det kosta?
Stil?
Det finns en del saker att tänka igenom innan ett sådant här projekt....
 
Gaia: Men planritningen finns ju bland bilderna? Nåja.. jag är säker på min sak och säker på att jag inte kommer ångra mig.

Enk projektet: Ja, tanken är väl att hela våningen ska vara kök/vardagsrum/matplats med öppen planlösning. Förutom hall och badrum då såklart. Vi har två våningar till, så vi sätter gärna av en våning för detta.
Kostnad någonstans mellan 100-160 000kr på ett ungefär. Max då. Blir det mindre gör det såklart ingenting.:) Sambon är röris och kan dra rören själv, hans bröder är snickare och har lovat att hjälpa till, men får se om vi ber dem eller om vi anlitar någon istället.
Stilen vi är ute efter är öppen planlösning, vita högblanka luckor, svart bänkskiva och svarta vitvaror. Resten är helt öppet för förslag:)
 
bumbiläna skrev:
Gaia: Men planritningen finns ju bland bilderna?
Ju, men inga mått så det blir bara gissningar :). Har ni bestämt om det ska bli "L", " U" eller parallellt kök? När man planerar så ska man tänka på spishäll-,vask- och kylplacering samtidigt så man kommer så nära den perfekta s.k. kökstriangeln som möjligt. Det är ingen nödvändighet att få alla skåp och köksfunktioner placerade rationellt men det underlättar användning av köket....
gaia
 
Redigerat av moderator:
Jag förstår absolut att ni vill renovera direkt, det gjorde vi när vi flyttade till vår lägenhet också. Här är lite tips som jag kan komma på:

• se till att de svarta skåpen och de svarta vitvarorna inte skär sig mot varandra. Vi hade svart kakel och svarta skåp i vårt förra kök och vi fick till slut köpa vita luckor och lämna in på lackning för att få en nyans som passade till kaklet.
• se till att köksön är ordentligt djup. Kvik har extradjupa skåp, använd dom.
• om platsen finns (vilket det ser ut att göra) så är det guld om ni kan ha de extradjupa skåpen överallt.
• angående planlösning så skulle jag nog göra ungefär som det är nu i ordningen men vrida allt 90 grader, ta bort den arbetsbänk som det är tomt under, ställa köksö mittemot kylskåp där bordet nu står. Jag skulle också flytta vasken längre till vänster så att det blev en större yta mellan spis och vask.
 
Själv tycker jag fortfarande att det är enklast och snabbast med rutat papper och så sitta och skissa, det finns annars flera program för att göra samma sak i datorn. Vill man göra det verkligt seriöst så gör man så som jag precis gjorde, man leker lite i paint. ;)

Gjorde två bilder på möjliga lösningar där du får vasken framför fönstret och spisen i hörnet. Den ena har kyl och frys på motstående sida och den andra fick som bonus en liten bardisk där man kan sitta och käka när det inte är finmiddag.
Det är ju lite svårt att komma med idéer när du inte skrivit hur ni brukar använda köket ni har idag, sitter ni där stora delar av dagen? Gillar ni att duka upp och greja eller kör ni mer snabbmat framför tv:n? Ofta stora fester? osv osv osv...
 
  • 1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Utgick från den andra bilden som dalbotös ritat på. Funderade på om man verkligen behöver ha en ingång i köket direkt från hallen. Särskilt i och med att man öppnar upp mellan kök och vardagsrum.
 
  • 2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur funkar det med fläkt förresten? Det finns ju olika typer, vilken är det man bör ha? Eller vi kanske inte ens kan välja sort om vi nu ska flytta fläkten till hörnet? Vet ni om det alltid går att flytta en fläkt, eller kan det vara nåt som ställer till det?

Dalbotös, din första ritning tyckte jag jättemycket om!! Tack! Smart att sätta kylen och frysen mot den väggen... det hade jag inte tänkt på, men det blir nog riktigt snyggt! Vi har ett litet barn och ett till på väg, så att sitta framför tvn och äta funkar inte. I alla fall inte så ofta :)

byggankan, Tack för tipsen! Fast det är bara vitvarorna som vi vill ha i svart, luckorna ska vara vita högblanka. Skulle nog vara snyggt med svarta luckor också, men jag är rädd att man tröttnar efter ett tag, och det skulle ju vara lite trist. Blandade ni de extradjupa skåpen och de vanliga? Är det stor skillnad?

gaia, nej vi har inte bestämt nån särskilld form, är öppen för förslag, men gillade som sagt dalbotös första förslag så det kanske det blir om det inte finns nåt ännu bättre :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.