Det är oerhört svårt att bilda sig en uppfattning över vad som är bra larm och inte på marknaden. Istället för att ta det säkra före det osäkra och betala dyrt hoppas jag att ni som installerat eget larm kan tipsa om bra fabrikat.

INTE SECURITAS, TRYGGA HEM MFL
Har kollat med några av de större leverantörerna (Trygga Hem, Securitas mfl). Räknar man på det blir det dyrt på sikt. Skulle man vilja hoppa av tvingas man i regel också köpa ett nytt system. (Generalisering, men i stort sett.)

GRUNDKRAV
• Maxkostnad på omkring 5 000 kr (+/- någon tusenlapp)
• Larmet ska kunna sända larm med SMS (info om vilken zon & brand eller ej)
• Rökdetektor måste gå att ansluta
• Inga månadskostnader
• Ingen väktartjänst

BRA OM DET
• Är snygg design
• Går att ansluta en vettig kamera (IR, gärna med inspelning till minneskort/hårddisk)
• Går att göra så mycket som möjligt över webben (inställningar etc)
• Går att larma av/på genom telefonen
• Är hyfsat billigt att bygga bra skalskydd (många magnetkontakter)

SÅ RESONERAR JAG
• Inbrott är ovanligt. Skulle det ske ska tjuven skrämmas direkt. Om inte detta avskräcker ska larmet i vart fall göra besöket kort.
• Väktare tar ofta lång tid på sig och kan ändå inte göra mycket på plats annat än laga trasig ruta. Det kan granne/jag själv ombesörja lika bra.
• Brandlarm till mobilen är minst lika viktigt som inbrottslarm. Jag kan då larma brandkåren själv direkt.
• Om tjuven varit inne vill jag gärna se vem det är och vad de gjort. Därför kamera/inspelning.
• Om barnen är hemma själv och trycker på panik-knapp vill jag se vad som händer hemma. Därför kamera/inspelning.


Tipsa som sagt gärna om fabrikat som fixar detta – och gärna system du själv har installerat.
 
Jag kan av erfarenhet säga att jag inte ångrar en enda sekund av att vi valt larm med väktarutryckning och detta pga flera orsaker.

1. De är först på plats och detta tog endast 20 minuter efter att larmet var aktiverat. Att de är först känns tryggare än om en själva eller man skall be en granne se efter vad som hänt. Väktare är utbildade och har större möjlighet att spåra efter tjuven.

2. Är man bortrest och inte har någon möjlighet att ta sig hem åtgärdar bolaget skadorna temporärt så det inte står öppet. Blir en fin elräkning om det sker på vintern annars.

3. Tjuvarna lär sig snabbt vilka larm som är riktiga så att säga eller skrämselalarm.

Jag rekommenderar dig att tänka igenom det två gånger innan du bestämmer dig för att ha ett egen installerat larm.

Hoppas jag inte satte för många griller i huvet på dig ;)
 
Bonan skrev:
Jag kan av erfarenhet säga att jag inte ångrar en enda sekund av att vi valt larm med väktarutryckning och detta pga flera orsaker.

1. De är först på plats och detta tog endast 20 minuter efter att larmet var aktiverat. Att de är först känns tryggare än om en själva eller man skall be en granne se efter vad som hänt. Väktare är utbildade och har större möjlighet att spåra efter tjuven.

2. Är man bortrest och inte har någon möjlighet att ta sig hem åtgärdar bolaget skadorna temporärt så det inte står öppet. Blir en fin elräkning om det sker på vintern annars.

3. Tjuvarna lär sig snabbt vilka larm som är riktiga så att säga eller skrämselalarm.

Jag rekommenderar dig att tänka igenom det två gånger innan du bestämmer dig för att ha ett egen installerat larm.

Hoppas jag inte satte för många griller i huvet på dig ;)

1. En normal tjuv är inne och ute på under 3-4 min.. Visst väktaren har lite utbildning, men inga rättigheter mer än vad en vanlig person har. En väktare spårar inte, han avslutar sin uppgift för att fortsätta sitt jobb. Han är oftast ensam i sitt område nattetid. Att väktaren ska vara inom 2-3 min från bostaden som larmar är lika stor som att vinna storvinsten på Lotto

2. Behövs ingen väktarutryckning som bas för att detta skall fixas. Det bästa är släkt och vänner därefter goda grannar och sist en väktare. Går att få även via enklare larmcentraluppkopplingar med hjälp av en larmrutin som man själv skapar.

3. Tjuvarna lär sig snabbt hur lång tid de har på sig. Tjuvarna vet inte vilka larm som är uppkopplade eller ej. Skyltar är det som ger bäst effekt, inte att någon tanig liten 20 åring kommer med en ficklampa 20-30 min efter att larmet har gått.

Normalt säger man att det finns 3 typer av inbrottstjuvar
1. Amatörer - Tillfället gör tjuven, de går på impulser för stunden, de tar små lättsålda saker - Dekaler hjälper bäst
2. "Yrkes"tjuven - Mer planerat, tar större saker som ger pengar. Har mer koll på omgivningen - Dekaler och ett riktigt larm dvs inte clas ohlson larm
3. Proffsen - Oftast inte från Sverige, för denna typ finns det inget som stoppar, de länsar bostäder på allt - Kvittar vad du har, de har verktygen för att ta sig runt i stort sett.

Indelningen om jag inte minns fel är typ 1 - 85%, Typ 2 - 12%, Typ 3 - 3%

Har jobbat med säkerhet under många år, men ändå förespråkar jag inte larm med väktarutryckning i första hand. Det kostar mer än vad det ger tillbaka
 
frohike skrev:
1. En normal tjuv är inne och ute på under 3-4 min.. Visst väktaren har lite utbildning, men inga rättigheter mer än vad en vanlig person har. En väktare spårar inte, han avslutar sin uppgift för att fortsätta sitt jobb. Han är oftast ensam i sitt område nattetid. Att väktaren ska vara inom 2-3 min från bostaden som larmar är lika stor som att vinna storvinsten på Lotto

2. Behövs ingen väktarutryckning som bas för att detta skall fixas. Det bästa är släkt och vänner därefter goda grannar och sist en väktare. Går att få även via enklare larmcentraluppkopplingar med hjälp av en larmrutin som man själv skapar.

3. Tjuvarna lär sig snabbt hur lång tid de har på sig. Tjuvarna vet inte vilka larm som är uppkopplade eller ej. Skyltar är det som ger bäst effekt, inte att någon tanig liten 20 åring kommer med en ficklampa 20-30 min efter att larmet har gått.

Normalt säger man att det finns 3 typer av inbrottstjuvar
1. Amatörer - Tillfället gör tjuven, de går på impulser för stunden, de tar små lättsålda saker - Dekaler hjälper bäst
2. "Yrkes"tjuven - Mer planerat, tar större saker som ger pengar. Har mer koll på omgivningen - Dekaler och ett riktigt larm dvs inte clas ohlson larm
3. Proffsen - Oftast inte från Sverige, för denna typ finns det inget som stoppar, de länsar bostäder på allt - Kvittar vad du har, de har verktygen för att ta sig runt i stort sett.

Indelningen om jag inte minns fel är typ 1 - 85%, Typ 2 - 12%, Typ 3 - 3%

Har jobbat med säkerhet under många år, men ändå förespråkar jag inte larm med väktarutryckning i första hand. Det kostar mer än vad det ger tillbaka

Vad det gäller släkt och goda vänner som skall göra en utryckning åt mig har jag i allafall inte samvete nog att kräva det av dom. Skulle något gå snett vid en konfrontation av tjuven hade jag aldrig förlåtit mig själv att jag bett mina grannar eller vänner. Det är inte ovanligt att inbrottstjuven bär någon form av vapen.

Spårar inte väktare med hund om de är i närheten med en sådann? Det vill jag minnas att dom gör om de har tillgång till en sådann.

Nä, lämna sådanna uppgifter till folk som har utbildning och helt andra förutsättningar en vad man har som privatperson.
 
Bonan skrev:
Vad det gäller släkt och goda vänner som skall göra en utryckning åt mig har jag i allafall inte samvete nog att kräva det av dom. Skulle något gå snett vid en konfrontation av tjuven hade jag aldrig förlåtit mig själv att jag bett mina grannar eller vänner. Det är inte ovanligt att inbrottstjuven bär någon form av vapen.

Spårar inte väktare med hund om de är i närheten med en sådann? Det vill jag minnas att dom gör om de har tillgång till en sådann.

Nä, lämna sådanna uppgifter till folk som har utbildning och helt andra förutsättningar en vad man har som privatperson.
Eftersom antalet hundförare är begränsat så är det sällan det är just en hundförare som rycker på larm. De används oftare för ronder i områden där väktaren behöver extra skydd.
Sen har vi den juridiska biten. Även OM de skulle spåra, kan de inte göra detta mer än inom fastighetens gränser och allmänna ytor.
Dessutom, även om väktaren kan spåra och mot förmodan skulle hitta personen så får han inte ingripa då envars rätt är tydlig med att det är på bar gärning och flyende fot.
Väktaren har inte mer befogenhet än vad du har.

Visst är de som du säger, tjuven har nog troligen något stickvapen på sig. Då kan jag säga att även en väktare backar i ett sådant läge

Den enda som får gripa på bara misstanke är skyddsvakter. Men det är bara i området som är i direkt anslutning till skyddsobjektet de skyddar.

Därav är väktarens roll tämligen basic när man pratar om villainbrott. Deras funktion är att agera Dyr vaktmästare. Vilket släkt, vänner och grannar gör för någon flaska eller liknande om de skulle behöva hjälpa till.

Jo väktaren har en sak som inte en privatperson har, de har tjänstemannastatus även om den ger inget eller ringa straff för den som ger sig på en väktare så finns det.
 
Men frankeman90. För att ge ett svar på din fråga. Ett larm jag kan tänka mig på rak arm som klarar att uppfylla hyffsat är Siemens SPC system, med SMS modul eftersom du trycker på det.
I övrigt har du DSC 1616 dock är smsbiten inte med. Galaxy kommer med en ny central nu till hösten som matchar 1616 i pris, men har Galaxys stora systems funktioner. En ny MAP som heter Mk8 kommer också, vissa tycker den är ful andra tycker om den.
smsbiten vet jag inte hur det är på den heller.

Det man överlag kan säga är att larm som inte har privatpersoner som målgrupp sällan har funktioner som sms.

Hur det är med Powermax vet jag ej, det finns andra här på forumet som är bättre på dessa centraler. De är populära här då de lätt går att utöka billigt med delar från England. Så här på forumet finns det gott om hjälp
 
frohike skrev:
Eftersom antalet hundförare är begränsat så är det sällan det är just en hundförare som rycker på larm. De används oftare för ronder i områden där väktaren behöver extra skydd.
Sen har vi den juridiska biten. Även OM de skulle spåra, kan de inte göra detta mer än inom fastighetens gränser och allmänna ytor.
Dessutom, även om väktaren kan spåra och mot förmodan skulle hitta personen så får han inte ingripa då envars rätt är tydlig med att det är på bar gärning och flyende fot.
Väktaren har inte mer befogenhet än vad du har.

Visst är de som du säger, tjuven har nog troligen något stickvapen på sig. Då kan jag säga att även en väktare backar i ett sådant läge

Den enda som får gripa på bara misstanke är skyddsvakter. Men det är bara i området som är i direkt anslutning till skyddsobjektet de skyddar.

Därav är väktarens roll tämligen basic när man pratar om villainbrott. Deras funktion är att agera Dyr vaktmästare. Vilket släkt, vänner och grannar gör för någon flaska eller liknande om de skulle behöva hjälpa till.

Jo väktaren har en sak som inte en privatperson har, de har tjänstemannastatus även om den ger inget eller ringa straff för den som ger sig på en väktare så finns det.

Du får argumentera hur du vill kring detta men jag utsätter inte mina grannar och vänner för en risk om mitt larm skulle utlösa. Den biten kommer du aldrig ifrån.
 
Ska kolla upp fabrikaten närmare.

Misstänkte att ämnet skulle vålla viss debatt, men jag är helt inne på samma linje som flera av kommentatorerna. Räkna på vad väktarutryckningstjänsten kostar på tio år. Värdera detta mot vad du får. Då kommer i vart fall jag fram till att det är en bättre investering att satsa på ett bra larm som jag äger själv. (Vi pratar inte om bling-bling larm för tusenlappen här, vilket är viktigt att påpeka.)

Angående fara för släkt och grannar: Jag tror man får vara lite realistisk här. Om grannen är bortrest och larmet går så skulle då inte jag vänta 20-30 minuter innan jag vågade närma mig huset. Därmed inte sagt att jag skulle smyga in och försöka överraska en eventuell tjuv. Jag tror att de flesta skulle göra som jag: Ropa högt och göra vederbörande uppmärksam på att de är upptäckta och sedan hålla sig på avstånd, ta ev reg.nr på bilar och kontakta polisen.

Man ska heller inte glömma att ett eget larm med kamera gör att jag själv inom mindre än en minut har en bild i min telefon och kan larma polisen om att ett pågående inbrott sker på min adress. Polisen har ju också helt andra möjligheter att ingripa än väktare och prioriterar säkerligen pågående brott högre än andra.

Fler tips på bra larmsystem mottages tacksamt.
 
Kollade lite mer nu under kvällen.. Galaxy D3 har möjlighet till sms.. Den nya centralen som heter Flex är det än så länge fattigt på data.

Men som du säger, bara att räkna på vad det kostar.. lågt räknat 18000 för 10 år, högt räknat 42000 kr för 10 år de flesta ligger närmare 30-35000 vissa ligger uppåt 54000 och till å med över det. I denna peng ingår ju då batteribyten. men det är en lite del av summan. reservdelar vilket också är en liten del.

Du får bra saker för dessa summor.
 
frankeman90 skrev:
Man ska heller inte glömma att ett eget larm med kamera gör att jag själv inom mindre än en minut har en bild i min telefon och kan larma polisen om att ett pågående inbrott sker på min adress. Polisen har ju också helt andra möjligheter att ingripa än väktare och prioriterar säkerligen pågående brott högre än andra.
Jag larmade polisen om ett pågående inbrott en gång...Polisstationen låg 2km bort och det tog ca 40 minuter innan polisen kom. Polisen ringde dessutom mig efter ca 25 minuter och frågade om jag såg om det fortfarande pågick så det var lönt att skicka dit nån (vilket det då faktiskt gjorde). Så tro inte att polisen bryr sig om du skulle larma dem....
 
Kan bara instämma i att man kan inte begära att en granne skall ingripa överhuvudtaget. Även en till synes helt ofarlig situation kan på bråkdelar av sekunder utveckla sig till något livsfarligt.

Jag har vid 2 tillfällen varit i läge att handgripligen ingripa för att hjälpa någon. Första gången ingrep jag och förhindrade ett personrån i tunnebanan. Andra gången valde jag att låta bli att ingripa, för jag hade inte tid. Jag skämdes som en hund när jag gick vidare mot min bil. Var rädd att behöva vara kvar och lämna vittnesmål till polisen som jag visste var på väg (erfarenhet från första ingripandet, var att det kostar mycket tid med polisförhör, vittnesmål i rätten osv.). Och tjejen som behövde hjälp verkade inte vara utsatt för någon värre fara.

Några sekunder efter att jag valde att inte hjälpa tjejen som försökte komma loss från en man som skrek och grälade, så tog han plötsligt upp en pistol och sköt henne på nära håll i huvudet, jag hade uppfattat situationen som "säker" och i mitt ställningstagande att inte ingripa låg också att jag visste att polis redan var på väg för att hjälpa henne. Efter skottet vände han sig mot mig med pistolen i hand, jag stod ungefär 10m från honom, någon minut senare när jag hade tagit skydd bakom en betongmur så sköt han sig själv. Tjejen överlevde mirakulöst men han dog.

Det här hände på hösten 1990. Numera skall det väldigt mycket till för att jag skulle blanda mig i något. Ibland funderar jag över vad det var för 6e sinne som fick mig att låta bli att ingripa.
 
Kanske skall klargöra lite.. Med att använda grannarna på samma sätt som en väktare. Som vaktmästare, någon som kan göra en bedömning av vad som hänt och restvärdeshantering. För att få rätsida på det hela glöm allt vad säljarna försöker framhålla. väktaren griper sällan någon, och med sällan hänvisar jag till min liknelse tidigare med lotto. Väktaren är till för att skydda restvärdet, dvs skyddstäcka mm

Det finns ingen stans där man påstår att man tvingar på grannar eller vänner något.

Det man får som tjänst från sec mfl är en väktare som kommer ut. Väktarskolan, SSF mfl benämner denna tjänst som åtgärdsservice.
och för att citera boken "Säkerhet på juridisk grund"

"Åtgärdsservice är en form av restvärdesskydd efter inbrott eller andra händelser hos bevakningsföretagets kunder.
Väktaren skall kunna göra enklare, tillfälliga reparationer av dörrar och fönsterglas, sanera oljefläckar,
montera en tillfällig dräneringspump o s v."


Mer än så ingår inte i väktarens uppgift för en bostad.

Om man ser lite vidare på det. Man har oftast brandlarm, några bolag använder kamera för att verifiera brand, andra skickar fortfarande en väktare för att kontrollera.
Vad ser du helst, en granne som du kan kontakta som kan sticka ut näsan och kolla eller en väktare som kommer efter i snitt 20-30 min?
 
frohike skrev:
Om man ser lite vidare på det. Man har oftast brandlarm, några bolag använder kamera för att verifiera brand, andra skickar fortfarande en väktare för att kontrollera.
Vad ser du helst, en granne som du kan kontakta som kan sticka ut näsan och kolla eller en väktare som kommer efter i snitt 20-30 min?
Kombinationen med kamera som bildverifieras på några sekunder efter att larmet har gått tillsammans med en väktarutryckning om inte larmet kunnat kvitteras via telefon måste vara överlägset.

Senast jag kollade kunde jag inte hitta någon lagstiftning där jag kan tvinga mina grannar att alltid vara hemma när jag har larmet påslaget. Vad gör du i sådana fall för att kolla? Ringer telefonkedja runt hela bekantskapskretsen på midsommaraftons kväll för att kolla om någon kan ta bilen och köra hem till dig och kolla?

Det är självklart att en väktare har begränsade resurser och befogenheter, men du har iallafall dessa resurser alltid, inte nån gång då och då....

Edit: Dessutom är det ju så att även om du har väktarutryckning så får du ju larmet till din mobiltelefon också så grannvarianten funkar ju då också...
 
Redigerat:
jhenrikj skrev:
Kombinationen med kamera som bildverifieras på några sekunder efter att larmet har gått tillsammans med en väktarutryckning om inte larmet kunnat kvitteras via telefon måste vara överlägset.

Senast jag kollade kunde jag inte hitta någon lagstiftning där jag kan tvinga mina grannar att alltid vara hemma när jag har larmet påslaget. Vad gör du i sådana fall för att kolla? Ringer telefonkedja runt hela bekantskapskretsen på midsommaraftons kväll för att kolla om någon kan ta bilen och köra hem till dig och kolla?

Det är självklart att en väktare har begränsade resurser och befogenheter, men du har iallafall dessa resurser alltid, inte nån gång då och då....
Det jag jag aldrig påstått heller. Men i min värld har man såpass kontakt med de grannar och vänner att man faktiskt pratar med varandra. Vilket TS även antyder att han gör.
Vill man inte sköta detta själv, kan man alltid koppla upp det mot larmcentral för en överkomlig summa som ligger under vad hyrlarm mm ligger på. Då kan man utan problem lägga upp vilka rutiner man vill, och hur man vill. Exempelvis ring mig, svarar inte jag ring person X sen Y sen Z, som sista utväg ring ut väktare efter konsultation med mig. Vet jag med mig att få är hemma kan jag ta beslut att bekosta en väktare, Fantasin sätter gränser.

I min värld så, ja den person som offrar sig och faktiskt som du skriver sätter sig i en bil för att åka och kolla, eller tar på sig sina skor och går ner för gatan för att kolla som man efteråt slänger över något som tack till kommer garanterat att göra om det. Det är lite det som grannsamverkan är, att man hjälper varandra att hålla koll i sitt område, man ger och man tar men alla vinner på det genom ett lugnare område.
 
Redigerat:
frohike skrev:
Om man ser lite vidare på det. Man har oftast brandlarm, några bolag använder kamera för att verifiera brand, andra skickar fortfarande en väktare för att kontrollera.
Vad ser du helst, en granne som du kan kontakta som kan sticka ut näsan och kolla eller en väktare som kommer efter i snitt 20-30 min?
Om du ligger och sover inne i ditt hus och det börjar brinna. Du har blivit medvetslös och SMS:et kommer till din telefon, vem kontaktar din granne?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.