Har precis avslutat vår badrumsrenovering, gjorde nästan allt själv och man kan väl säga att jag fått blodad tand på renoveringsfronten =)
Ett badrum var uppenbarligen inte det enklaste instegsprojekt man kan börja med har jag märkt så nu kan allt bara vara lättare hehe.

Vi köpte min fars hus för c.a två år sedan och han med hjälp av mig renoverade köket själva för c.a tio år sedan.
Köket står sig bra och är fräscht, men det passar inte alls vår stil, vi skulle vilja ha något lite modernare.

Men frågan är nu, kan man med relativt enkla medel snygga till eller modernisera vårt kök utan att det ska behöva kosta hundratusentals kronor?

Jag tänker på:

Luckbyte?
Byta kakel
Byta bänkskivor
Byta vask och blandare
Kanske ev fläktkåpa

Nackdelen är att vi har solida skåp och luckor vilket gör att man dras med träfinishen på sidorna av skåpen, kan man fixa detta på nåt snyggt sätt?

Kan man byta luckor och samtidigt gångjärnen för att få mjukstängande luckor?
och likadant med lådorna, kan man bygga om till mjukstängande lådsystem?

Eller är det både billigare och enklare att baxa in ett helt nytt kök?

Så här ser det ut i nuläget:

138222-IMG_2085.JPG

138224-IMG_2086.JPG

138225-IMG_2087.JPG

138227-IMG_2088.JPG

Tacksam för alla tips vi kan få.
 
Jag skulle lackat all trä och bytt knoppar.
Bytt bord/stolar och sjysta gardiner. kanske se över tapeterna och få någon klatchig färg.

I övrigt tycker ja det ser riktigt fint ut som det är!
 
Blir det verkligen bra att lacka?, och vilken färg?

Luckans "gammaldags" form finns ju ändå kvar om man målar.
 
vic viper skrev:
Luckbyte?
Byta kakel
Byta bänkskivor
Byta vask och blandare
Kanske ev fläktkåpa
Bra förslag alltihopa. Absolut störst skillnad gör förstås att byta luckorna. En målad lucka kanske? Isåfall kan du ju måla stommarna med samma kulör/glans. Byt också ut listerna under överskåpen till ngt lite stramare.

Byta kakel och bänkskiva? Ja, det skulle göra stor skillnad. Jag personligen är inte så förtjust i det rundade hörnet på skivan och jag tycker att det daterar köket till typiskt 90-tal. Jag skulle hellre ha ett "vasst" hörn där.

Modernare utseende på kaklet = enfärgat (tycker jag). Man kan sätta nytt kakel ovanpå det gamla om man vill.

Jag skulle vilja tillägga:
Ta bort valvet i ingången och bara ha en vanlig "fyrkantig" öppning där.
Ta bort avdelningen med grunda vitrinskåp som sitter bredvid ugnarna.
 
Ja valvet ska bort, ser för jäkla illa ut tycker jag .. såg en mosaik som var väldigt snygg nånstans, med blandade bitar i brons/brunt guld, tycker det såg väldigt stylish och snyggt ut.

Frågan är hur man på ett bra sätt målar stommarna, det får ju inte se handmålat ut och man vill ju inte att trästrukturen ska lysa igenom.. sen håller ju målat inte så bra heller, man blir nog inte glad om det slits bort färg för jämnan.

Och du menar ta bort delen med vitrinskåp helt, eller bara vitrinskåpen?
 
vic viper skrev:
Ja valvet ska bort, ser för jäkla illa ut tycker jag .. såg en mosaik som var väldigt snygg nånstans, med blandade bitar i brons/brunt guld, tycker det såg väldigt stylish och snyggt ut.

Frågan är hur man på ett bra sätt målar stommarna, det får ju inte se handmålat ut och man vill ju inte att trästrukturen ska lysa igenom.. sen håller ju målat inte så bra heller, man blir nog inte glad om det slits bort färg för jämnan.

Och du menar ta bort delen med vitrinskåp helt, eller bara vitrinskåpen?
Jag menar att vitrinskåpen och hyllorna mellan dem ska bort. Bänkskåpen kan vara kvar.
 
Det där köket skulle vara jättesnyggt om det var vitt tycker jag.
Men då behåller det ju sin stil av "bondkök".
Och så byta kaklet, t.ex mot vitt liggande med fasade kanter. Det är enligt min mening det fulaste på hela köket.
Då kommer det att se ut lite som på den här bilden (som jag har stulit från ett annat inlägg här)
http://www.byggahus.se/attachments/forum/koek/23478d1228400633-skafferi-doerr-i-glas-skafferi.jpg

Men det är ju inte en direkt modern stil. Vill ni ha modernt, måste ni nog byta luckorna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.