Min lägenhet såldes i aug -06, min sambos byter ägare nu i nov -07. Vi fick nycklarna till vårt hus sept -07. Min vinst är ca 500 000 (har fått preliminärt uppskov på den) och min sambos är ca 400 000, dvs totalt ca 900 000. Huset köpte vi för ca 3 000 000. Räntan på vårat lån är rörlig och ligger nu på ca 4,8%. Den ska vi försöka få ner lite genom att omplacera lånen, men först ska vi bli klara med alla flyttar och sån't som tar energi nu. Om vi båda betalar in reavinstskatten innan feb -08 (?) kostar det oss 180 000 (20%). Betalar ingen av oss in så får vi betala 4500 kronor om året i ränta. Betalar vi istället av lånen med 180 000 innebär det (med dagens ränta) en minskad räntekostnad med 8640 kronor per år. Brytpunkten då dessa går jämnt upp är om vi har en ränta på bolånet på 2,5% och det kan vi nog se oss om i stjärnorna efter...

Som jag ser det så är det för vår del klokast att placera vinsten i huset och betala ränta på uppskovet. Men som sagt, ekonomi är inte min starka sida. Vad har jag missat och misstolkat i min överslagsräkning? Jag är mycket, mycket tacksam för all hjälp jag kan få.
 
Jag tror också att det är bättre att vänta att betala uppskovet. Men, beräkningarna ovan är inte riktigt korrekta. Om ni betalar av lånen med 180 kkr innebär inte det att ni sparar 4,8% * 180 000 = 8640 kr per år eftersom räntorna (normalt) är avdragsgilla. Den effektiva besparingen blir 0,7 * 4,8 % * 180 000 = 6048 kr.

Ett tips är att kolla senaste numret av Privata Affärer. Där ges några exempel på när det är lönsamt att betala reavinstskatten.
 
Tack för korrigeringen och tipset! Får investera i en tidning och se vad de skriver för klokt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.