Hej.
Nyligen inflyttad i ett "större" hus byggt -52. 170m2 + källare.
Problemet är med isoleringen, eller brist på den.

Se bild:
Område 1: uppe på taket, oregelbundet med kutterspån ett par cm. nyare del ett par cm gullfiber eller motsvarande

Område 2: snedtak, verkar vara nån typ av papp på insidan av svallet, iaf på vissa delar. mellan en del takstolar mycket spån ingen luftspalt, medan andra ser jag en bra bit ner. Dock inte ut.

Område 3 ingen aning inget tillträde

Det finns ingen nockventilation, men heller inget problem vad jag kan se med nån typ av påväxt.
med tanke på att jag till sommaren planerar att lägga om taket behöver jag lite råd angående isoleringen.

Ska man riva upp svallet och skapa en luftspalt på insidan(men göra jobbet utifrån) för att sedan få det sprutat med ecofiber eller liknande.?? behöver tydligen luftspalt vid snedtak inte annars.

Isolera utvändigt med cellplast.?

Andra alternativ????

råd och tips mottages tacksamt, att riva innertaken är jag inte så sugen på då vi bor hel familj här med 5 pers. Det känns som det kan bli riktigt kallt och dyrt.
 
  • takisolering.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Isolering på utsidan, tveklöst. Då mögelsäkrar du din vind. Allt annat är rena lotteriet.
 
Mer info, länkar om material och tillvägagångssätt på utvändig isolering???
 
Dit med 100-150mm cellulosa isolering (ekofiber el. dylikt) ovanpå kutterspånet. Ta bort gullfibret och fyll med cellulosa. Luftspalt behövs inte med spån/cellulosa isolering. Håll lite koll på temperatur och fuktighet några år och öppna upp nockventiler vid behov.

Förstör inte huset och plånboken med onödig utvändig isolering.
 
Redigerat:
Taket skall ju läggs om så det skulle ju skett i samband med det isåfall.

Enligt en firma som sprutar ecofiber ska man ha luftspalt vid snedtak, annars inte.??

Vet ej hur det ser ut i "takfoten". utifrån sett är allt utstickande tak täckt med nån typ av skiva(spån/masonit)

Om man sprutar ecofiber överallt, kommer detta då att trilla ut i takfoten i sammband med att man rivver vissa saker när taket läggs om??
 
Tanken var ju mer ifall man "slapp" riva upp svallet för att skapa en luftspalt, om svallet är i gott skick.

Enligt ekofiber skall värr man använd Vindavledare och plastfolie???, eller har jag missförstått det hela. isåfall måste man ju "öppna " upp i vilket fall som helst.
 
MrWalker35 skrev:
Mer info, länkar om material och tillvägagångssätt på utvändig isolering???
Googla på Thermisol, Maco-Dach, mfl.

Kräv mögelgaranti av lösullsföretaget om du skall tilläggsisolera på insidan! Jag kan lova dig att de inte hör av sig igen.
 
janwide
GzO skrev:
Dit med 100-150mm cellulosa isolering (ekofiber el. dylikt) ovanpå kutterspånet. Ta bort gullfibret och fyll med cellulosa. Luftspalt behövs inte med spån/cellulosa isolering. Håll lite koll på temperatur och fuktighet några år och öppna upp nockventiler vid behov.

Förstör inte huset och plånboken med onödig utvändig isolering.
Intressant med Ekofiber.
På vilket sätt förhindrar denna typ av isolering att man får påväxt på råspontens insida p.g.a. fuktig uteluft som kondenserar mot denna en klar iskall vinternatt?
Att den kan absorbera och även släppa ifrån sig fukt i vindsluften kan jag förstå. Men ovanstående mögelorsak ser jag inte hur det är tänkt att fungera mot.
 
Cellulosan kan ta upp, hålla och avge fukt utan problem. Den egenskap som mineral/glasull saknar.
Jag har själv noterat att det kan bli mögelprickar där spånet inte ligger an mot sponten. Då får man fylla på - gäller att få bort den däringa luftspalten, som ju också minskar isoleringsförmågan. ;)
 
janwide
Hur vet man att cellulosan inte ligger an mot sponten? Man måste ju enligt detta fylla hela utrymmet och kan då rimligtvis inte se om det bildats "fickor".
 
Om man antar att man inte behöver någon luftspalt och får nån form av cellulosabaserad isolering sprutad ner imellan ytter och innertak. Hur blir det då med utrymme 3 i min bild. Här vet jag inte om det ens finns nåt innertak vilket skulle innebära stora mängder isolering.???. ett av rummen har till och med ännu större utrymme där.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.