H
Hej!



Vänder mig till detta fantastiska forum för att jag har inte lyckats få ett klart besked från de VVSare jag har haft här. Hoppas några av er sitter på svaret! Hade varit enormt tacksam.



Jag har en värmepump från Bosch. Jordvärme. Vattenburet enrörssystem. Vid en del på nedanvåning, mellan element, är det påkopplat en ny shunt och nytt värmegolv. Shunten är inställd på enrörssystem. Växelventilen är kontrollerad på värmepumpen och ska funka. Värmesystemet är avstängt. Alla element är luftade. Värmepumpen larmar ofta om ”Hög framledningstemperatur E11.T1”.



Problemet:

Nu på sommaren skickar värmepumpen upp värme på ovanvåningen enligt bild (röd markering). Det innebär att de två elementen som är rakt ovanför pumpen/rören oftast är snorvarma, ”brännvarma”. Enligt mätaren skickar den upp 50-60 grader. Enligt en värmepumpsinstallatör så gör pumpen/växelventilen det i samband med att den fyller på varmvatten, att den skickar ut lite i varmvatten i värmesystemet, det ska vara helt normalt. Problemet är att det verkar vara stopp någonstans för det är bara elementen ovanför som blir varma, riktigt varma, inga andra. Blir ohyggligt varmt i rummen särskilt nu när det är varmt.



Enligt bild kan ni även se att det är kallt på returen (R) och även i den nedre delen av tilloppet (T).



På vintern är det inte lika stort problem för då är det svalare ute så då är det inte 35 grader i rummet. Däremot är det lika dåligt flöde då, blir knappt någon värme i elementen förutom de två ovanför pumpen samt det nya värmegolvet. Knappt någon värme i returen då heller.



Svår fråga att svara på i text kanske men någon kanske känner igen problemet eller kan ge något råd på vägen?



Stort tack!
 
  • Rörsystem med färgmarkeringar som visar kallt (blå) och varmt (röd) vatten. VVS-komponenter inkluderar en shunt och ett expansionskärl.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.