Hej!!

Håller på med en badrumsrenovering och har monterat upp badrumsskivorna och även tätskiktat dessa med lip vs20 ångspärr och lip vs30 tätskikt tills rätt mängd blivit applicerad.

Men nu till problemet har nu märkt att vissa väggar behöver spacklas upp då dessa är ojämna och slutresultatet inte kommer bli tillfredställande om inte detta görs iordning.

Så nu till frågan kan jag använda lips fix och spackla direkt på tätskitet och hur tjocka lager kan man applicera?

Snabba svar uppskattas väldigt mycket..

Vänligen Mojja
 
T
Ja, självklart kan du använda fixet, du ska ju sätta plattorna i fix.........

Hyfsat tjockt kan du spackla men det tar lång tid för att torka då, beroende på tjocklek.
 
Ok låter ju jätte bra :)
 
Tänk på att det inte är godkänt med LIP´s rollbara system 17 i våtzon 1 eftersom du har skivmaterial på väggarna.
Är golvet också skivmaterial, s.k träbjälklag så är det inte godkänt där heller.

Enda gången det är godkänt med LIP´s rollbara system 17 är när det är massivkonstruktion i våtzon 1 (alltså hela golvet samt den del av väggarna som ligger inom våtzon 1) , samt i hela våtzon 2.

Se sid. 4

http://lip.dk/media/54290/vs30_juli-10%202010-07-21%20robert%20l%C3%A5guppl%C3%B6st_lr.pdf
 
B
ojämnheterna skulle fixat innan.
 
byggare henke skrev:
ojämnheterna skulle fixat innan.
Jo det vet jag med nu. Men vad gör man i detta läge nu? Gärna lite konstruktiva tankar och inte bara pek pinnar.

Kan jag spackla upp det med lips kakel fix och låta det torka ut ordentligt och sedan stryka om väggen som är ojämn med rätt mängd vs 20 och vs 30?

Vänligen Mojja
 
mojja skrev:
Jo det vet jag med nu. Men vad gör man i detta läge nu? Gärna lite konstruktiva tankar och inte bara pek pinnar.

Kan jag spackla upp det med lips kakel fix och låta det torka ut ordentligt och sedan stryka om väggen som är ojämn med rätt mängd vs 20 och vs 30?

Vänligen Mojja
Har du redan tätskiktat färdigt väggen så kan du spackla upp ojämnheterna med fix eftersom det är vägg vi pratar om och inte golv med fall där man absolut inte får göra så.

Däremot får du absolut inte efter detta lägga på ett lager tätskikt till så att du bäddar in fix mellan två lager tätskikt.

Dock är det fortfarande inte godkänt enligt LIP med rollbart tätskikt på skivmaterial. :S
 
Paul-Staffanstorp skrev:
Har du redan tätskiktat färdigt väggen så kan du spackla upp ojämnheterna med fix eftersom det är vägg vi pratar om och inte golv med fall där man absolut inte får göra så.

Däremot får du absolut inte efter detta lägga på ett lager tätskikt till så att du bäddar in fix mellan två lager tätskikt.

Dock är det fortfarande inte godkänt enligt LIP med rollbart tätskikt på skivmaterial. :S
Klart att lips rollbara tätskit är godkänt på skiv matrial

Detta är saxat direkt från lips hemsida.
Inomhus
• Deformationsupptagande förmåga, klass 3
• Uppfyller kraven på vattentäta våtrum enligt BBV's branschregler
• Påföres med pensel, eller roller

Åtgång:
Se monteringsanvisning för respektive system.

Förpackning:
3 och 12 kg i plasthink
Användningsområde:
Vid krav som uppfyller BBVs branschregler används LIP VS 30 system 17.
För intensiv och varaktig fuktbelastning i våtutrymmen av våtutrymmen av väggar och golv före uppsättning av keramiska beklädnader.
Vid krav på högt ånggenomgångsmotstånd som uppfyller BBVs branschregler används LIP VS 30 system 17 eller LIP Foliesystem 25

Underlag:
Används på icke sugande/sugande underlag av betong, lättbetong, puts och skivmaterial som uppfyller kraven i BBVs branschregler för vägg och golv (se www.bkr.se). Sugande underlag primas med förtunnad VS 20: 1 del VS 20 och 5 delar vatten (1:5)


Så länge man primar med vs 20 och påför rätt mängd och första strykningen späds med 1 del vs20 och 5 delar vatten är det fullt godkännt vad jag kunnat läsa mig till.
Säkerhetsdatablad Byggvaruinformation Overgang Folielim 25 och System 17 Monteringsanvisningar Förbrukning Calculator
¨
Och det är vägg vi pratar om beklädd med mineritskivor.

Nu börjar jag bli nervös för vad som gäller. går det alltså bra att spackla upp ojämnheter i väggar som är tätskiktade med lip vs20 och vs30 genom att bara använda lips kakelfix eller måste jag bryta upp dessa väggar och börja om på nytt?

Vänligen Mojja
 
B
du kan bygga me fixet. hur stort är det du ska spackla
 
Det är inte godkänt med rollbart tätskikt på skivmaterial enl. senaste regler. Vet ej varför LIP inte uppdaterat sina instruktioner.
 
byggare henke skrev:
du kan bygga me fixet. hur stort är det du ska spackla


Det är inte allt för stort men det ska byggas ungefär 1 cm där det är som värst. och ytan som ska spacklas för att det skulle bli tillfredställande är ungefär 1 meter bred och 2.1 m hög upp till tak.
 
Ok...

Men om du då klickar in på monteringsanvisningarna eller nyttjar länken jag var vänlig att ge dig tidigare och kollar på sidan fyra som jag skrev så står det klart och tydligt att det INTE är godkänt i våtzon 1 med det rollbara system 17 utan där krävs det foliesystem 25.
Våtzon 1 är hela golvet samt duschhörnans väggar samt en meter av väggarna utanför duschen.

Resterande del är våtzon 2 och där är det däremot godkänt med system 17 på skivmaterial.

Har du betongplatta är det godkänt med rollbara system 17 på golvet och annars ska det vara foliesystem 25 där med.

- Således...

Vill du ha ett godkänt badrum så ska det göras med foliesystem 25 i våtzon 1.
 
hempularen skrev:
Det är inte godkänt med rollbart tätskikt på skivmaterial enl. senaste regler. Vet ej varför LIP inte uppdaterat sina instruktioner.
Det var ju som f-n då jag handlade matrialet förra veckan av en återförsäljare av lip som godkännt detta system efter att han varit hemma hos mig och sett badrummet jag håller på att göra iordning.

Vart kan jag läsa om dessa nya direktiv så jag kan slänga upp det för honom imorgon?

Vänligen Mojja
 
hempularen skrev:
Det är inte godkänt med rollbart tätskikt på skivmaterial enl. senaste regler. Vet ej varför LIP inte uppdaterat sina instruktioner.
Det står ju i deras monteringsanvisning som jag länkade till i mitt första inlägg.

Men man måste ju läsa monteringsanvisningen för det man ska arbeta med också. :rolleyes:;)

System 17 är ju godkänt på skivmaterial men om man läser dess monteringsanvisning så står det klart och tydligt att det inte är godkänt i våtzon 1 men dock i våtzon 2.
 
mojja skrev:
Det var ju som f-n då jag handlade matrialet förra veckan av en återförsäljare av lip som godkännt detta system efter att han varit hemma hos mig och sett badrummet jag håller på att göra iordning.

Vart kan jag läsa om dessa nya direktiv så jag kan slänga upp det för honom imorgon?

Vänligen Mojja
Snälla Mojja...

Man sitter här på sin fritid och försöker hjälpa dig men du verkar ju totalt ignorera vad jag skriver till dig...
Jag har ju länkat till monteringsanvisningen för längesedan !! :x :blushing:

Bara att läsa innantill.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.