Hej,

Nu har vi efter lång väntan fått besked från kommunen att vi kan få bygga på vår tomt.
Då jag har ägt den i snart tio år så är mina tankar om hus och placering på tomten rätt så rejält cementerade men jag känner att jag behöver få lite nya infallsvinklar.
Jag bifogar bild på hur tomten ser ut från ovan och även lite kringliggande info.

tomt bskr.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tomten på 1700kvm har fyra-fem meter höjdskillnad från framkant till bakkant. Norra hörnet tangerar en bergsknalle så det området är mer kuperat. Uppvuxen men inte tät lövskog runtomkring. I övrigt mest gräsmatta och ett gammalt fritidshus men det är inget vi behöver ta hänsyn till.

Övergripande info / kravställningar.
Två vuxna, planerar för tre barn.
Hund, kräver grovingång med dusch.
Gärna bra förvaring men tankar på garage / rejäl friggebod finns.
Gästrum, två badrum, separat tv- och vardagsrum.
Är öppna för både enplans- och tvåplanslösningar.

Kom gärna med frågor och funderingar så fyller jag på med mer info efterhand.
Vänligen
Jonas
 
Det är ju trevligt om man kan få sol på altanen och en stor del av tomten.

Jag tycker det är trevligare med hus som är anpassade efter tomten, än att man schaktar ut allt så det blir platt. Det ser mer levande ut så. Så kanske ett relativt avlångt sluttningshus i tomtens övre del, med garage och sovrum i övre plan och kök och sällskapsrum och altan mot gården i nedre delen skulle funka? Då borde ni kunna ha en rejäl altan som får sol hela dagen, och sovrummen kan ni lägga mot norr.
 
Hur ser den tänkta planlösningen ut - eller finns det inget alls där i nuläget?

Efter att precis ha byggt och flyttat in i 1,5 plan så förespråkar jag 1-plan... :)
 
Vi har fastnat för Villa Vårvik från Vårgårdahus som skulle placeras i norra hörnet på tomten. (1,5 plan i vinkel)
Dock har jag funderat på om det inte borde finnas bättre lösningar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.