Hej alla,

Nu när jag gör om badrummet så sätter jag givetvis in ett fördelarskåp.
Detta tänkte jag förbereda så det kan mata köket med.

Nu till frågan...
Inkommande ledningar från VP är 15mm CU för VV och 18mm CU för KV.
Dessa är ca 9000mm långa innan jag kommer åt dem.

Kan jag göra enligt bifogad bild? (gammal dragning på bilden med bara CU)
Ledningarna till badrummet ungefär lika långa som idag. Köksledningarna blir ca 2000mm längre.
Den stora frågan är om att ändra dimension till 20mm PEX har någon bra effekt den korta biten?
Idag lider vi av lite tryckfall.

Mvh Daniel
 
  • Ny dragning.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammal dragning.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Inget liv i denna ännu så jag svarar själv.

Jag beställde hem PEX 20mm för att koppla mellan inkommande 15mm/18mm och nya fördelaren.
Vad får jag för nackdel genom att gå upp den sträckan i dimension mer än lite längre tid till varmvaten?
Jag tänkte att jag avhjälpte de långa matingsrören från VP genom att hålla en större dimension en bit, är det min amatörteori som spökar? :)
 
20mm pex borde blir fint som matning till skåpet med fördelaren, att vv kommer långsammare fram till tappställena tvivlar jag på då du kommer få ett bra flöde.
Är ingen guru på Lk produkterna utan kör enbart med uponors material, är det längre sträckor som behöver bra med kraft brukar jag köra rör i rör 22x3.0mm för att gardera mig, är visserligen ganska bångstyrig att jobba med själv.

Krilleman har ju fin koll på Lk,s sortiment, skulle tro att han kanske har mer input.

mvh
 
Det blir alltså inte 20mm Pex hela vägen från VP. Endast de sista 4m på matningen. Innan är det CU15 VV resp 18 för KV.

Jag tänkte att det gör skillnad ändå, främst för 15mm ledningen som borde få det lättare?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.