I vårt prefab hus är köket ritat som på bilden. Jag gillar inte att diskmaskinen sitter i ett hörn på det sättet och funderar på hur vi ska lösa det. Tar glatt emot alla tips, även hel omstrukturering av köket.
Invändigt mått i kök/matplats är 6 m, mellan köksbänkarna är det 145 tror jag...
väggen med spisen är 3 m och bardisken är 2 m utan utsticket, med 2,4 m.
 
Redigerat:
Mm, håller med. Inte en optimal placering. Känns som dubbelfel, diskmaskinen ska helst placeras till vänster om diskhon (förutsatt att man är högerhänt) för att det ska kännas bekvämt att arbeta med den. Och helst inte direkt mot en vägg, då det lätt stänker och skvätter när man placerar smutsig disk. Här känns det även som att det kommer att kännas trångt när luckan är nerfälld.
Vad sägs om att placera spishällen på köksön, och diskho och diskmaskin på långväggen där spisen är placerad just nu?
Man vill ju helst att diskho och diskmaskin ska hänga ihop som en enhet, och som det är placerat just nu måste du dessutom stå med höften mot bänken, kan vara skönt, men oftast inte. Vi hade så i vårt förra kök, oftast tyckte jag att det skåpet var i vägen.
 
tack för svar! Vi har funderat på att placera grejerna som du föreslår, men en nackdel är att man måste bära pastavattnet över golvet... med risk för att tappa det i huvudet på någon liten. Har också funderat på att placera spisen i ett hörn, men det blir nog för trångt. Vet inte hur vi ska få till det...
 
Det ser ut att vara alldeles för trångt vid bardelen för att kunna ha stolar där, därför känns det enklast att göra bardelen smalare för att få mer plats vid diskmaskinen istället.

Nu vet jag inte hur planritningen ser ut i övrigt men jag gjorde en skiss som gör köket lite mer symmetriskt.
 
J290 skrev:
Det ser ut att vara alldeles för trångt vid bardelen för att kunna ha stolar där, därför känns det enklast att göra bardelen smalare för att få mer plats vid diskmaskinen istället.

Nu vet jag inte hur planritningen ser ut i övrigt men jag gjorde en skiss som gör köket lite mer symmetriskt.
Ja, det var ju smart, att göra mer plats mellan bänkarna! Att vi inte tänkt på det, där ser man hur fast man kan bli i tänket, bra att ha ett sånt här forum att vända sig till då :-D tack för tipset, det ska vi spinna vidare på!
 
Jag är högerhänt och har DM till höger om diskhon, funkar helt ok, farsan har tvärtom och det har också funkat. Så det är nog en vanesak. Ovanför DM blir det alltid en avställningsyta som diskat och odiskat mellanlandar. Iom att man kanske sköljer och blöter ner så är det bra som det är med placering enligt ditt första förslag. Visst blir det lite trist att det kan skvätta mot skåpet men det kommer att funka för dig. Sen ska ju disken in i skåpet som jag har rakt ovanför DM och diskho. Där har du ett fönster inritat så frågan är hur hanteringen av det nydiskade blir?? Flyttar du DM enligt alternativa bilden så är färden för pastavattnet längre....
 
Vi har också alltid haft diskmaskinen till höger. Har det så i vårt kök nu också (som vi just håller på att renovera). Jag har då aldrig tänkt på att det skulle vara opraktiskt. Fungerar utmärkt. Och vi är högerhänta båda två.
 
Om diskmaskinen placeras till höger så kommer man åt alla överskåp vilket kan vara praktiskt, men samtidigt måste man vända sig om många gånger innan diskmaskinen är tömd och allting är i skåpen. Är diskmaskinen till vänster blockerar den i utfällt läge överskåpen närmast fönstret men det blir å andra sidan närmare till resterande överskåp.

Avgörande är också vart ni vill ha extra arbetsyta, mellan spis och ho eller mellan bardel och ho. Jag lade diskmaskinen till vänster för att det inte ska upplevas så trångt om en diskar och den andra står vid spisen. Men då blir det istället trångt om en diskar och den andra använder bardelen.

Det finns nog ingen optimal placering men det bästa är väl att ni tänker igenom hur ni kommer använda köket och placera diskmaskinen efter det.
 
Tack för era synpunkter, verkligen nyttigt att få höra lite åsikter!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.