nu står vi där med uppbrutet golv, bortplockad trossbotten och ska göra allt!!! Vekligen allt känns det som och märkte vi mer och mer för varje bräda vi slet loss.
Bärlinan som löper genom spismuren är helt murken, hur gör vi nu.?? (Ja det har droppat från taket, studsat mot syllen och ja det ska också åtgärdas lika att den verkar ha legat mot marken under lång tid..)
snabba uppmuntrande svar önskas, tack. mvh Martina- lycklig torpägare!!?
 
drjukebox skrev:
Bilder är alltid trevligt att se, så man förstår storleken av problemet.

Jag lägger upp länk till den här filmen i en egen tråd. Jag tycker den är instruktiv om hur man kan gå till väga när det har ruttnat. I detta fall hussvampsangrepp.
[länk]
ladda ner den & titta i lugn och ro.
[länk]
Herregud vad arbete!:eek:
Hade jag brutit upp mina golv och haft detta framför mig vette tusan om jag satt en sticka till det,
 
Vi har varken hussvamp eller ens hälften så stort....
Våra bärlinor som ruttnat går tvärs genom murstocken och där är största bekymret. Hur får vi in en ny där eller rättare sagt: måste vi ha in den jättelångt?? sen är det två till som går ut vid syllen som känns usla..
ska sticka i dom i morgon för att se hur djävligt det är.
Tack så länge, intressant "film" iaf.
Martina
 
Nja bildspel är det väl snarare än film. :)
Om ett torp vore lika angripet som hembygdsgården i Högsby ät det väl sällan man skulle finna det värt att rädda. Det blir en tändsticka istället.
Men man ser i bildspelet hur de löser alla olika problem med rivning, utgrävning, stöttning, gjutning, dränering, bärlinor etc.
Ta bort allt bärande virke och ersätt med friskt. Man kan gjuta plintar eller mura med leca för att stötta de nya bärlinorna.
 
Ang bildspelet
Imponerande jobb men att stå och riva i svampangripet material och inte ha andningsmask?? Inte genomtänkt. Varför inte lägga trä hela vägen ner istället för att använda LECA blocken?

Sen kan man ju undra varför en byggnadsvårdsförening lägger gullfiber i bjälklaget istället för spån, cellulosafiber el likn??
 
Så, då har man tagit bort allt angripet och kom rakt i genom timret... tjoho.
Fler än vi har bott i detta torp såg jag.
Nu får man ta till allt positivt tänkande som finns.
Gråsuggor som stöttar bärlinor med tjärpapp emellan och ny syll det hoppas jag bli bra och definitivt inget gullfiber, jag reagerade också på detta.
tjärpapp och kutterspån tänkte jag men det känns långt dit.... snyft
 
Hänger man inte upp bärlinor med "hängseljärn" i timmervägg och kanske även ngt liknande mot muren?
 
Redigerat:
På bilden ser du hur vi gjorde med bärlinorna. Gjutna plintar, stolpar, leca.
Ovanpå bärlinorna själva bjälklaget. I mitten finns plats för murstocken.
 
  • 20090728339.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20090725338.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Anlita en erfaren timmerman som hjälper er med de svåraste delarna?
 
Bjälklag! Vårat favoritjobb! 2 av 3 klara....nja, vi är faktiskt lite trötta på bjälklag!
Kurtivan! det är bjälkar som kan hänga i "hängseljärn" om dom inte är tappade i syllen. Bärlinan kan ligga fritt och bär bjälkarna. Bjälklagsarbete är tungt, slitit och ger mycket lön för mödan. På nummer två tog vi hjälp av en timmerman, han gjorde konstruktionen, vi gjorde skitjobbet och pilliga lösningar runt grunden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.