Jag har en japansk lönn som dessvärre bara blir glesare och glesare för varje år som går. Den växer dock på höjden. Kan man rädda den? Och sådana fall hur? Kan man beskära den, då den har börjat växa in med grenarna på altanen.
 
  • Röd japansk lönn framför hus och gröna växter, troligt en trädgård, dagsljus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trädgård med rödbladigt japanskt lönnträd, gröna växter, gräsmatta och soligt väder.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Claes Sörmland
Den vill ju bli ett träd så det är nog rätt naturligt. De kan annars bli lite glesa om de har det för torrt under tillväxtperioden. Typiskt problem i östra Sverige som gör dem lite mindre lämpade för odling här. Om man inte kan vattna.
 
Klipp den så kommer den satt grena sig bättre och få en tätare krona.
 
Anna_H Anna_H skrev:
Klipp den så kommer den satt grena sig bättre och få en tätare krona.
Har försökt hitta info om hur man klipper den men hittar inget. Vet du hur man klipper bäst. 🙂
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Den vill ju bli ett träd så det är nog rätt naturligt. De kan annars bli lite glesa om de har det för torrt under tillväxtperioden. Typiskt problem i östra Sverige som gör dem lite mindre lämpade för odling här. Om man inte kan vattna.
Ja så kanske det är. Vattnat har jag gjort ordentligt så det är nog inte det.
 
Ge den ordentligt med näring. Jag har en lönn som under 20 år bara vart en buske. Men sedan jag tog över fastigheten och matar den med naturlig näring så är det ordentligt med tillväxt bara på ett par år.
 
  • Wow
Claes Sörmland
  • Laddar…
A atomlab skrev:
Ge den ordentligt med näring. Jag har en lönn som under 20 år bara vart en buske. Men sedan jag tog över fastigheten och matar den med naturlig näring så är det ordentligt med tillväxt bara på ett par år.
Okej jag får testa med lite extra näring. Det finns dock elefantgräs bredvid lönnen, kanske ställer det till det? Men det verkar ha fungerat bra tidigare.. planteringen fanns när vi flyttade hit för 4 år sedan. Och det är först i år lönnen blivit glesare.
 
Sophiebysophie Sophiebysophie skrev:
Har försökt hitta info om hur man klipper den men hittar inget. Vet du hur man klipper bäst. 🙂
Hittar massor med information, vilken sökmotor använde du? Bra att veta för den verkar dålig ;-)

Några av dem:
https://sverigestradgardsmastare.se/att-lyckas-med-acer/
https://www.rangedala.nu/japansk-lonn
https://www.jardineriaon.com/sv/hur-man-beskär-en-japansk-lönn.html

Sammanfattning: vänta någon vecka till (juli-augusti-september), klipp sedan i den form du önskar. Det kommer att bryta nya skott.
 
Anna_H Anna_H skrev:
Hittar massor med information, vilken sökmotor använde du? Bra att veta för den verkar dålig ;-)

Några av dem:
[länk]
[länk]
[länk]

Sammanfattning: vänta någon vecka till (juli-augusti-september), klipp sedan i den form du önskar. Det kommer att bryta nya skott.
Ojdå det var ett tyket svar. Jag har använt mig av Google, och precis som du har jag fått upp de länkarna du skickade, men tycker mig inte kunna läsa direkt hur man beskär lönnen där ändå.
Jag tänker mer på vart på grenen klipper man, och vilka grenar klipper man för att gynna tillväxt i mitten på trädet osv.

Jag är helt nybörjare på trädgård med allt vad buskar, träd och växter innebär. Trädgården fick vi på köpet med huset när vi flyttade hit för några år sedan och jag gör nu mitt bästa för att försöka behålla det som förra ägaren så fint planterat.
 
Claes Sörmland
A atomlab skrev:
Ge den ordentligt med näring. Jag har en lönn som under 20 år bara vart en buske. Men sedan jag tog över fastigheten och matar den med naturlig näring så är det ordentligt med tillväxt bara på ett par år.
Jag tror detta är en väldigt bra idé. Dessa lönnar svarar mycket bra på mullrik jord på sand/grus, typ lövmylla. En jord som ger en stadig tillförsel av kväve.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag tror detta är en väldigt bra idé. Dessa lönnar svarar mycket bra på mullrik jord på sand/grus, typ lövmylla. En jord som ger en stadig tillförsel av kväve.
Läste att man kunde anv rhododendronjord också. Kan ju testa det ☺️
 
Claes Sörmland
Sophiebysophie Sophiebysophie skrev:
Läste att man kunde anv rhododendronjord också. Kan ju testa det ☺️
Ja, det är ju i princip torv med inblandad barkmull och lite gödsel så det går bra.

Billigare är nog att köpa barkmull/täckbark och mulcha marken med. Och ge en näve kväverikt gödsel, typ blåkorn på våren/försommaren. Gillar man inte blåkorn så går det ju bra med blodmjöl som också är kväverikt. Eller hönsgödsel om man kan acceptera lukten en vecka.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Ja, det är ju i princip torv med inblandad barkmull och lite gödsel så det går bra.

Billigare är nog att köpa barkmull/täckbark och mulcha marken med. Och ge en näve kväverikt gödsel, typ blåkorn på våren/försommaren. Gillar man inte blåkorn så går det ju bra med blodmjöl som också är kväverikt. Eller hönsgödsel om man kan acceptera lukten en vecka.
Okej! Tack så mycket för tipset!
 
Sophiebysophie Sophiebysophie skrev:
Ojdå det var ett tyket svar. Jag har använt mig av Google, och precis som du har jag fått upp de länkarna du skickade, men tycker mig inte kunna läsa direkt hur man beskär lönnen där ändå.
Jag tänker mer på vart på grenen klipper man, och vilka grenar klipper man för att gynna tillväxt i mitten på trädet osv.

Jag är helt nybörjare på trädgård med allt vad buskar, träd och växter innebär. Trädgården fick vi på köpet med huset när vi flyttade hit för några år sedan och jag gör nu mitt bästa för att försöka behålla det som förra ägaren så fint planterat.
Det är en lönn. Lönnar är extremt tåliga. Nya skott bryter var som helst.
Så här har grannen "klippt" sin japanska lönn och den bryter skott ändå som du ser:
Beskuren trädstam, nya skott, gröna löv, röd svamp, vit skjulbakgrund, trädgårdsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.