Hej!

I fredags gick flyttlasset till en ny lägenhet för mig och sambon, vi har sedan tidigare börjat skissa på ett antal mer eller mindre omfattande projekt. Men nu när vi skrotat runt och börjat bo in oss tror vi att elen kanske behöver prioriteras. Problemet med det är att ingen av osskan ett skvatt om el.

Därför tänkte jag vända mig till intelligentian här då jag lurkat runt sedan köpet gjordes i december och kommit att förståhurmycket klipskt folk som finns :)

Vi vet egentligen ingenting om befintlig el, mer än att den är gjord sedan ett bra tag tillbaka och kabeldragningen är gjord av en riktig slapp jäkel...

Om ni skulle kunna slå ett öga på bilderna och komma med input om vi bör prioritera upp elfrågan skulle det vara fantastiskt hjälpsamt!

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
tommib
Omöjligt att säga något om elen från de där bilderna, mer än att om andra bilden visar ett vägguttag så bör det åtgärdas snarast. Det skulle dock lika gärna kunna vara ett teleuttag, det går inte att se från bilden.

Överlag tycker jag inte att eldragningen ser konstig ut med tanke på att det är utanpåliggande i en gammal lägenhet. Det som är lite udda är väl fyra dubbeluttag på rad bredvid dubbla telejack, har det varit kontor där innan ni flyttade in?

Om du verkligen är fundersam bör du ta dit en elektriker (eller åtminstone en kunnig kompis) som får titta på plats. Det kan vara läge att göra något men det kan lika gärna vara helt ok.

Välkommen till forumet!
 
  • Gilla
Patrik_Hed och 1 till
  • Laddar…
Det kan vara möjligt för en elektriker att snygga upp ełcentralen. Man kan ta ner mätartavlan och ev huvudsäkringarna. Man kan montera en modern norm central och heltäckande jordfelsskydd. ( En 4 pol jordfelsbrytare som omfattar hela anläggningen.).

Huvudsäkringarna är ett frågetecken behöver utredas.
 
  • Gilla
Patrik_Hed och 1 till
  • Laddar…
tommib skrev:
Omöjligt att säga något om elen från de där bilderna, mer än att om andra bilden visar ett vägguttag så bör det åtgärdas snarast. Det skulle dock lika gärna kunna vara ett teleuttag, det går inte att se från bilden.
Det är absolut ett vägguttag. Tror bilderna kanske blev lite missvisande men ville inte köra på med för många. Finns flertalet löst hängande uttag, vissa saknar helt "kåpa"(?) och andra bara hänger. Har inte vågat pilla för mycket men ser ut som de skruvats utan plugg och i/urdragningar genom åren har bidragit.

Överlag tycker jag inte att eldragningen ser konstig ut med tanke på att det är utanpåliggande i en gammal lägenhet. Det som är lite udda är väl fyra dubbeluttag på rad bredvid dubbla telejack, har det varit kontor där innan ni flyttade in?
Inte vad vi vet. Tidigare ägaren visste inte heller. Problemet är att fastigheten var gravt misskött av en slumägare fram till 2009, så väldigt lite konkret info om tiden mellan 80 och 09 finns.

Om du verkligen är fundersam bör du ta dit en elektriker (eller åtminstone en kunnig kompis) som får titta på plats. Det kan vara läge att göra något men det kan lika gärna vara helt ok.

Välkommen till forumet!
Fair, der är det bästa att göra :)

Tack!
 
Tobbe_3 skrev:
Det kan vara möjligt för en elektriker att snygga upp ełcentralen. Man kan ta ner mätartavlan och ev huvudsäkringarna. Man kan montera en modern norm central och heltäckande jordfelsskydd. ( En 4 pol jordfelsbrytare som omfattar hela anläggningen.).

Huvudsäkringarna är ett frågetecken behöver utredas.
I slutet av 2015 så byttes elcentralen för hela huset. Har inte själv sett den,men det borde/bör innebära att det åtminstone är moderna grejer i början på kedjan tänker jag mig.
 
Består ledningsisoleringen av gummi eller plast. Det ser man vid dom trasiga vägguttagen eller i dosorna?
Är det torrt gummi? Då bör ledningar ev bytas.
 
Tobbe_3 skrev:
Består ledningsisoleringen av gummi eller plast. Det ser man vid dom trasiga vägguttagen eller i dosorna?
Är det torrt gummi? Då bör ledningar ev bytas.
Gummi. Lite fransigt, men skulle inte kalla det för bentorrt.
 
Problemet med dessa gummi isolerade kuloledningar ( dödskulo) är att kabeln i samband med småjobb runt elcentralen och kontakter kan få sprickor i gummi isoleringen som spänningssätter metall höljet.
 
Tobbe_3 skrev:
Problemet med dessa gummi isolerade kuloledningar ( dödskulo) är att kabeln i samband med småjobb runt elcentralen och kontakter kan få sprickor i gummi isoleringen som spänningssätter metall höljet.
Jag kan som sagt lite om el, men om smeknamnet är döds-vadsomhelst så känns det inte bra...
 
pert_ skrev:
Jag kan som sagt lite om el, men om smeknamnet är döds-vadsomhelst så känns det inte bra...
Som nämnts tidigare, är ni oroliga så ta dit en elektriker som får gå igenom huset för att lägga upp en prioriteringordning tillsammans med er vad som behöver bytas och när.

"Dödskulon" är oftast inte farlig så länge man låter den vara. Börjar man röra trådarna i en kopplingsdosa brukar det sluta med att man får byta kablar.
 
R_Strandberg skrev:
Som nämnts tidigare, är ni oroliga så ta dit en elektriker som får gå igenom huset för att lägga upp en prioriteringordning tillsammans med er vad som behöver bytas och när.

"Dödskulon" är oftast inte farlig så länge man låter den vara. Börjar man röra trådarna i en kopplingsdosa brukar det sluta med att man får byta kablar.
Problemet hos TS var att uttag var lossslitna från väggen och trasiga. Därav min oro.
 
Tobbe_3 skrev:
Problemet hos TS var att uttag var lossslitna från väggen och trasiga. Därav min oro.
Sant sant, missade den.
Hur som är det aldrig fel att bjuda hem en elektriker eller en bekant med lite mer kunskap om el för att gå igenom huset. Detta gäller förstås även vatten, värme, vent, tak osv. Allt annat som är bra att veta skicket på.
 
Håller med om att man får lite kontors-känsla utav bilderna.

//Patrik
 
  • Gilla
Ragnar_AT
  • Laddar…
Patrik_Hed skrev:
Håller med om att man får lite kontors-känsla utav bilderna.

//Patrik
Visst, gäller även tapeten!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.