Hej !

Nu har man stirrat på detta forum ett tag och suget börjar komma efter en egen Robot.
Har nog fastnat mest för Worx WG797E.

Dock har jag lite olika separata gräsmattor med trånga passager eller infarter. Såhär ser det ut.

Satellitbild av en trädgård uppdelad i fem zoner markerade med röda linjer för diskussion om robotgräsklippares kapacitet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


1: Denna är ca 430kvm
2: Är en korsande infart
3: Skulle man kanske kunna foga in med Zon 4. Dock är passagen ca 1,5m (pga träd) bakom huset.
4: Denna del är ca 430kvm också. Den finns även en trång passage ca 1m bakom det mindre huset till Zon 5.
5: Denna Zon angränsar till infart och parkering. Där kommer den inte förbi om den inte ska köra på parkeringen, är det möjligt ? transportsträcka utan knivar igång ?

Totalen blir ca 1300kvm. Nackdelen anser jag är att den är lite bökig med mattor här och där. Men det kanske inte är några problem ?

Nån som är mer insatt får gärna kommentera :)
 
Normalt sett så går det bra att köra över finare grus som är hårt packat. Kniven är aldrig igång när den är på väg ut till en zon ifrån laddstationen. Eller när den letar sig hemåt för laddning. Där emot kan det ju hitta in på ren slump och klippa på gruset under normalt arbete så att säga. Nu har jag dålig på koll på Worx klippare. Men årets modeller har haft bekymmer med Zon indelning. Om det berör den modellen du är intresserad av vet jag dock ej. Men jag rekommenderar ingen billigare klippare till en sådan här komplex tomt om du vill ha driftsäkerhet och en god funktionen. Hade det varit min tomt hade jag satsat på en Husqvarna 430x. För att få tillgång till dubbla guideslingor för att underlätta för klipparen att snabbt hitta ut och hem ifrån/till dom olika zonerna. Räkna även på hur mycket begränsningskabel det kommer gå åt för att täcka alla dina zoner. Det sticker snabbt iväg till många meter och dom billigare klipparna klara inte lika lång kabel som dom dyrare alternativen gör. Husqvarna har även en funktion för biytor där klipparen inte kan ta sig själv. Man måste lägga kabel runt ytan som vanligt. Man får sedan bära dit klipparen och starta den manuellt sen går den där tills batteriet är slut. Sen får man bära tillbaka den till laddstationen för laddning. Inte optimalt men bättre än manuell klippning.
 
Ok,.

Den Worx jag har kollat på är den dyraste dom har med Wifi och ca 2000kvm. Men en sak du nämner är kabellängd. Där kan det bli ett problem då jag inte tror jag tar mig runt med ca 400m kabel.

Måste även guideslingan grävas ner över infarten för att den ska åka dit. Eller kan man aktivera olika zoner och så hittar den dit själv ?

Vill ju självklart hitta ett bra och billigt alternativ men förstår givetvis att under 10k är inte att tänka på :)

Edit: Kollade på Husqvarnan, men den verkar inte ha någon app på 420/430 utan endast 330x som dom inte ens har på hemsidan ??! Är det något stavfel eller ?
 
Redigerat:
Den kan följa begränsningskabeln ut till olika zoner oxå. Men guidekablen är helt klart att föredra. 450X har Connect (styrning och stöldspårning via app) som standard. På 420 och 430x finna det som tillval som man får efter montera. Men beroende på var du kan placera laddstationen och hur du vill styra klipparen ut till dom olika zonerna så kanske du kan klara dig med en 420 oxå som har en guidekabel istället för två och saknar GPS.
 
Jaha, man kan dra två olika kablar. Då kan man dra en guide kabel till Zonerna om man vill så ?

GPS är ju inte så dumt kanske. 430x låg lite bättre i pris känner jag.

Krävs lite klura känner jag. Men gården är inte helt förlorad alltså ? :)
 
Personligen skulle jag rekommendera en 450x på din tomt, du får 3 guider connect i 2år och gps styrning. Mig veterligen är det inte många klippare idag som klarar det en 450x gör. Skulle nog fungera bra med en 430x också. Styr ut den via guiderna och ge den några veckor att lära sig tomten kommer den att fungera galant. Lägg plattor till överfarten på område 1 och dra guiden där, Finns några specialare man kan göra för att få dem att gå in i tajta passager. Dock tycker jag inte du ska satsa på annat än husqvarna i detta läge för att få det att fungera. Var tänkte du ha laddstationen?
 
Område 1, den långa linjen upp mot skogen var tanken.
450x är ju lockande men sjukligt mycket pengar. Dock har jag en -14 Stiga President ståendes på ca 50timmar som man kan hyva iväg då :D
 
Okej, nu har jag inte sett hur din tomt ser ut i verkligheten, men jag skulle nog sätta laddstationen endera omr 4 eller omr 5 och sen dra ena guiden upp till område 1 från omr 5 och den andra mellan 3 och 4 i toppen om du tänkte dig en 430x, Detta för att minska söktiden och optimera laddningarna dvs i långa loppet spara på batterierna. Finns möjligheten att dra guiden från område 5 till 1? Knivdisken kommer dock att gå för klipparen vet inte om det är gräs eller plattor den åker på däremot lär den sig med tiden att det inte växer något där och kommer troligtvis tillbringa mindre tid i passagerna. Har man komplex tomt brukar man få korrigera lite med guiderna för att får det att fungera optimalt, tajta ihop begränsningskabeln i början av korridoren och i slutet och kör så brett som möjligt mellan brukar fungera. Sen måste man tänka på hur lång kabel man får från guiden till laddstationen för att den skall hitta optimalt.
 
Redigerat:
Du kan dra guidekabel mellan 5 och 1 men den kommer då gå över grusgången, men bara ca 3m.
Måste guidekablarna vara ansluten till något eller fungerar dom utan spänning ?
 
Ok i ditt fall skulle jag då lägga plattor mellan område 1 och 5. Och endera lägga laddstationen i föredraget område 5 mot väggen eller område 4 mot väggen. Ja guiden på husqvarna "t"ar du ihop med begränsningsslingan. Tänk också på att den kommer att gå över begränsningsslingan ca: 30 cm så du lägger plattorna nog brett. Det kan ta tid för den att hitta igenom och den kan tjorva runt i passagen en stund men gräset blir klippt. Har man inte ofantligt mycket kabel ute kan man fula till det och dra begränsningarna jätte tajt dvs 20 - 30 cm med guiden mitt i men det är noga att slingorna går helt rakt. Med lite trixande brukar man få till alla installationer men det tar en del tid ibland innan det fungerar optimalt.
 
Ahh tack !
Mycket tänkvärt. Man kan ju jobba lite för att slippa klippa :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.