Vi har ett nybyggt hus som vi målat under förra sommaren (allt är inte klart ännu). Vi har grundat en gång och målat två ggr (Jotun Demidekk).
 
Redigerat av moderator:
Vi har ett nybyggt hus som vi målat under förra sommaren (allt är inte klart ännu). Vi har grundat en gång och målat två ggr (Jotun Demidekk). Till vår fasa upptäcker vi nu mängder av ställen i fasaden där grundfärgen återigen syns. Det är i skarvarna mellan de underliggande brädorna och de överliggande brädorna. Vi har så kallad lockläkt, med breda underliggande brädor och smala, men ganska tjocka överliggande panel. När vi målade försökte vi få in färg i skarvarna och försökte även "täcka" skarvarna så det skulle vara heltäckande färg överallt.

Det är som att färgen nu släppt i skarvarna och böjt sig inåt mot underliggande brädan och så ser man en grundfärgsrand. Det finns lite överallt på huset? Vad kan ha hänt och vad ska vi göra? Är det bara att måla skarvarna en gång till eller kommer det bli likadant igen?

S6302780.JPG
 
Redigerat:
Det är virket som torkar och då krymper en aning då blir det så där. Måla igen så blir det nog bra
 
Ett tips på nybyggda saker är att bryta grundfärgen i samma kulör, trä rör sig. Spec. När det är nytt, gärna grunda och måla ett varv när bräderna är lösa.
Det du kan görA är att måla skarvarna igen
 
Det där är inget att förfasa sig över. Antingen målar man en en strykning innan man spikar upp locken, eller så accepterar man att det blir så här och att man får bättra på. Trä rör sig mellan årstiderna och torkar och krymper.
 
S
kan även va så att målat för tunnt med färgen.
beskriv hur ni målat.
 
Tack för råd. Tror också på att det torkat. Men det var torrt och varmt även innan vi målade förra året, därför jag blev lite tveksam. Vi har målat väldigt tjockt med färgen, den är i sig tjock när man stryker på den. Och vi har varit väldigt noggranna. Bara att måla en fjärde gång, med andra ord. Kanske tur i oturen att vi inte hann med gavelspetsarna förra sommaren :).
 
S
strange.brukar vilja bli en bra hinna i såna skarvar.
var panel grundad innan uppsättning?
 
Om man inte gör en täckmålning före man spikar locken är det snarare regel än undantag att det efteråt saknas färg i skarvarna eftersom trä rör på sig. Elementärt.
 
Väggarna var färdigspikade på fabrik. Lätt grundmålade, men vi har grundmålat en gång till. Har sedan kämpat som tokar med att få in massor med färg i skarvarna. Men det hjälpte inte.... Blev mest lite orolig att det var något fel med färgen och funderade på om det bara är att måla igen. Nu vet jag! Tack! Är mitt första hus så jag är ingen bra målare :).
 
har ni stått i solen och målat ?? eller en mycket varm sommar dag ? då kan detta hända.
 
  • Gilla
Tur1234
  • Laddar…
Vi har inte stått i solen och målat. Vissa dagar vi målat har det varit varma sommardagar. Andra dagar svalare. Det har hänt både på väggar som i princip aldrig får sol på sig och på väggar som får betydligt mer sol på sig. Det har hänt under vintern/våren - i höstas såg vi inget sådant här
 
Virket har torkat. Måla igen så blir det bra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.