VI dränerade om huset på två sidor förra året. Nedsidan är snustorr och andra kortväggen har vi garget mot. Huset är souterräng i en slänt som lutar in mot baksidan. Nu, ett år senare, hittar vi fuktskador och mögel i källaren efter regnen. Vi har byggt ny altan på baksidan och ny redskapsbod och lagt massa arbetstimmar och material och pengar på detta. Vi känner oss lite förtvivlade och hopplösa, för tillfället. Firman som gjorde jobbet med garanti har tydligen konkat efter ett par år pga att de expanderat för snabbt. (Allabolag.se visade plus de senaste boksluten).

Nu känns det tungt. Var börjar vi? Måste man göra om allt, finns det alternativ?
 
finns det några rensrör där ni kan spola dräneringen så det inte kommit ner för mkt löv och stockat igen rören?Är hängrännorna dragna ner i dräneringen?Har ni platon eller isodrän?Beskriv gärna hur dom dränerade om ni minns?!..kanske la dom dräneringen för högt eller som för en granne hos mig där dom
"glömt" koppla ihop på vissa ställen samt slarvat med isodränen på flera olika sätt....
/
M
 
Hej,
regnvattnet är draget ner i dräneringen men med lövrensfilter innan den går ner i jorden. Det ska vara 10 cm isodrän och sedan en växtmatta och återfyllt med gamla massorna.

Jag tyckte de la dräneringen en smula högt ja, i nivå med grundplattan, inte under den. De testade den innan de lade igen den så den borde fungera,
 
Om ni har regnvatten ner i dräneringen är det fel #1 som bör fixas innan man i övrigt kan säga något om den övriga funktionen. Tänka dig att allt vatten som hamnar på taket idag effektivt leds ner till grundmuren/kantbalken för att där kunna sugas upp där du installerade dränering just för att inte ha vatten! Led bort vattnet från stuprören ett par meter från fasaden.

Om firman gjorde denna kopplingen kan man ju dock bli fundersam på vad för andra saker som är galna
 
Redigerat:
Hm, myrstack, tror du det räcker för att få torrt?
 
Jag tror man egentligen inte kan säga så mycket förrän du ordnat stuprören och sedan låtit det torka ut någon månad. Detta givetvis beroende på hur dränerande massor ni har. Bor ni på en rullstensås bör det torka ut snabbt, leråker långsamt...

Har ni någon rensbrunn så kan det vara läge att börja monitorera denna för att få en uppfattning om vattennivåer. Likaså om ni har någon fuktmätare för att använda på källarvägg mot utsatta områden så ni kan få en känsla för om ni är på väg år rätt håll eller ej.
 
Redigerat:
Myrsatack, rensbrunnar har vi antar jag, det är väl där som dagvattnet nu ansluter uppifrån, eller? Ska man ha någon speciell fuktighetsmätare eller lägger man hygrometern från bastun i rummet typ?
 
Rensbrunn är normalt sätt ett grövre rör som går lodrät ner i marken dit dräneringsrör är dragna, spolbrunn kan de även kallas. Normalt ser man dessa som ett runt lock i marken. Nu är det väl inte helt onormalt att man skippar dessa ibland så saknas dessa är det inte ett direkt tecken på fel.

Hur ser röret ut som går från stupröret ner i marken? Är det ett perforerat dräneringsrör eller mer ett normalt avloppsrör. Kan du ta en bild eller två på där stuprören ansluter till markrör runt husen kanske det skulle vara bra
 
Rensbrunn, definitivt. Gediget svart plaströr som jag vet ansluts till ett gult, perforerat dräneringsrör i botten. Dock sitter det inget lock på utan en anslutning till ett stuprör.
 
Redigerat:
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.