Hej!
Våra barn har hängt i ytterdörrens dörrtrycke och försökt låsa upp vilket gjort att det sitter lite löst och glider på sned. Nu går det knappt att få i och ur nyckeln, så jag blev nästan utelåst härom dagen. Har försökt hitta bruksanvisning på nätet utan framgång. Hur får jag av ”täckbrickor” så att jag kan se om något går att räta upp/spänna under? Ser ut som det saknas en skruv i hålen på närbilderna?
Ytterdörr med löst, snett dörrhandtag och dörrlås, tecken på slitage och saknad skruv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ytterdörrs låscylinder och handtag som sitter löst, synlig skruvhål och slitna områden runt handtaget.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av löst och snett dörrtrycke med synbara skadade täckbrickor och saknad skruv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på ett löst och snett dörrtrycke på en ytterdörr med synliga skruvhål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på ett löst och snett dörrtrycke med synligt låshål och saknad skruv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ytterdörr med löst dörrtrycke och låscylinder, synliga skruvhål utan skruv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ytterdörr med löst dörrtrycke och synlig låscylinder, tomma skruvhål syns på närbild.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ytterdörr med löst, snett dörrhandtag och dörrlås, tecken på slitage och saknad skruv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ytterdörrs låscylinder och handtag som sitter löst, synlig skruvhål och slitna områden runt handtaget.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av löst och snett dörrtrycke med synbara skadade täckbrickor och saknad skruv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på ett löst och snett dörrtrycke på en ytterdörr med synliga skruvhål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på ett löst och snett dörrtrycke med synligt låshål och saknad skruv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ytterdörr med löst dörrtrycke och låscylinder, synliga skruvhål utan skruv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ytterdörr med löst dörrtrycke och synlig låscylinder, tomma skruvhål syns på närbild.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tacksam för all hjälp!
 
cylinderringen brukar där vara en liten insexskruv eller spårskruv

hantaget sätt en lagom stor skruvmejsel i hålet på undersidan och bänd så släpper nog täckplåten
 
Är nyckeln trög så är nr 1 att börja med rätt sorts låsolja och smörja upp cylindern
 
Därefter kan du ta en indsex nyckel för att ta bort låsringarna, en spårmejsel i hålet på ett av handtaget och vrid ett kvarts varv samtidigt somdu rycker i handtaget så lossnar det.
Därefter en lagom stor mejsel somras i tidigare inlägg för att få bort täckbrickorna.
 
E egge80 skrev:
Är nyckeln trög så är nr 1 att börja med rätt sorts låsolja och smörja upp cylindern
Tack för råd! Hur vet man vad som är rätt sorts låsolja?:oops: Det vi har hemma är siliconspray och symaskinsolja...funkar något av det tro? Ursäkta total okunnighet när det gäller lås.
 
T tergo skrev:
cylinderringen brukar där vara en liten insexskruv eller spårskruv

hantaget sätt en lagom stor skruvmejsel i hålet på undersidan och bänd så släpper nog täckplåten
Tyckte bara det såg ut som gängor utan skruv i hålet under cylinderringen först men kanske är där en liten insex i botten. Ska köpa mindre insexnycklar och prova. Har provat att bända i hålet på undersidan av handtagets bricka rätt bra utan att få loss den så funderade om den lilla plastplutten i hålet skulle bearbetas på något sätt eller kanske är det bara mer våld som behövs...
 
E egge80 skrev:
Därefter kan du ta en indsex nyckel för att ta bort låsringarna, en spårmejsel i hålet på ett av handtaget och vrid ett kvarts varv samtidigt somdu rycker i handtaget så lossnar det.
Därefter en lagom stor mejsel somras i tidigare inlägg för att få bort täckbrickorna.
Finns inga hål i själva handtaget ( såg att många Hoppe-handtag har detta när jag sökte bruksanvisningen på nätet), bara hål under handtagets täckbricka.
 
Kan du beskriva noggrannare hur du nästan låstes ute och vad som inträffade?
Trycket har inget med låsningen att göra däremot kan listtrycket ligga på regelkolven istället för tryckesfallskolven vilket kan göra att man måste trycka eller dra lite i dörren under upplåsning (beroende på vilken sida av dörren man står).
Fjädrar vredet lätt och bra? (egentligen bör vredet stå lodrätt istället för vågrätt).
Jag hjälper dig gärna att lossa allting men först bör orsaken till problemet fastställas.
 
1 123abc skrev:
Kan du beskriva noggrannare hur du nästan låstes ute och vad som inträffade?
Trycket har inget med låsningen att göra däremot kan listtrycket ligga på regelkolven istället för tryckesfallskolven vilket kan göra att man måste trycka eller dra lite i dörren under upplåsning (beroende på vilken sida av dörren man står).
Fjädrar vredet lätt och bra? (egentligen bör vredet stå lodrätt istället för vågrätt).
Jag hjälper dig gärna att lossa allting men först bör orsaken till problemet fastställas.
Hej och tack för engagemanget!
Jag har insett av svaren ovan att det kanske är två separata problem jag upplever med dörren. Det faktum att barnen har hängt i den har gjort att hela fyrkantiga plåten på insidan är sned och själva handtaget glappar och det gör att det ibland inte går att låsa upp från insidan för vredet kilas fast. Man måste då ta tag i fyrkantiga plåten med naglarna och vicka den tillbaka i läge och vicka på handtaget så allt hamnar rakt igen, sedan kan man snurra på vredet igen. Så har dörren varit länge.

Härom dagen kunde jag inte få in nyckeln i låset utifrån, var som att det var fel nyckel. Hjälpte inte att vicka på dörr eller handtag. Fick banka in nyckeln med våld och hade sedan lika svårt att dra ut den igen. Maken upplever samma fast lite lindrigare med sin nyckel helt plötsligt.

Jag tänkte att det hängde ihop med det första problemet jag beskrev men kanske är det två helt skilda saker?
 
Problemet med att föra in nyckeln avhjälps troligtvis med lite assa spray i låscylindern.
Om vredskylten sitter snett så kan det påverka vredfunktionen och den hålls på plats av trycket och cylinderringen.
Ditt trycke kan vara Hoppe kvick-i-sprint och då måste do lossa trycket innan du kan lossa locket till rosetterna och dra åt dessa efter att du riktat vredskylten.
https://www.hoppe.com/medias/sys_ma...OPPE-Demontering-kvick-i-sprintfrbindelse.pdf
https://www.hoppe.com/medias/sys_ma.../HOPPE-Montageanvisning-ny-handtagsrosett.pdf
https://www.hoppe.com/medias/sys_ma...-Monteringsanvisning-doerrhandtag-05-2019.pdf
Jag rekommenderar att du även lossar vredskylten och sätter tillbaka den med vredet lodrätt istället för vågrätt.
Cylinderringen sitter med en liten insexnyckel, kontrollera att cylinderhylsan sitter på riktigt då det ser lite konstigt ut på bilden.
 
Stort tack till alla som gett råd i tråden! Blev lite fördröjning pga inköp av rätt verktyg och olja men nu är dörren som ny!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.