Frågar åt min pappa som börjat bli alltmer desperat vad gäller lukten. För en vecka sedan har han fuktisolerat källarvåningen (från 50-talet) med Platonmatta. I samband med det förbättrade han den befintliga asfaltbeläggningen på betongväggens utsida med primer och kallasfalt. Detta var möjligen mindre välbetänkt eftersom det nu luktar asfalt i källarutrymmet och ångorna stiger upp i resten av huset. (240 kvm stort gammalt hus med 3 plan) Är det någon som har erfarenhet av att stryka asfalt på en betongkällarvägg och vet hur man ska gå tillväga för att slippa asfaltlukten eller hur lång tid det tar innan det slutar lukta? Eller är det primern som luktar?
Första natten kunde de inte sova inomhus och de måste vädra hela dagarna (även om lukten minskat något så luktar det fortfarande extremt mycket).
 
Redigerat:
Som jag förstår det: Platonmattan ersätter helt äldre lösningar med kallasfalt, ska ge en ventilationsspalt utanpå källarväggen och hindra fuktig jord att komma i kontakt med källarväggen. Så kallasfaltsförbättringarna av det gamla skiktet behövdes knappast om jag förstått rätt.

Har inget svar på hur lång tid det tar innan asfaltångorna försvinner men en positiv sak är ju att det finns en luftspalt nu via Platonmattan som det kan ånga ut genom. Testa att tillfälligt sätta igen tilluftsventilerna i källaren om asfaltlukten kommer in därifrån.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Som jag förstår det: Platonmattan ersätter helt äldre lösningar med kallasfalt, ska ge en ventilationsspalt utanpå källarväggen och hindra fuktig jord att komma i kontakt med källarväggen. Så kallasfaltsförbättringarna av det gamla skiktet behövdes knappast om jag förstått rätt.

Har inget svar på hur lång tid det tar innan asfaltångorna försvinner men en positiv sak är ju att det finns en luftspalt nu via Platonmattan som det kan ånga ut genom. Testa att tillfälligt sätta igen tilluftsventilerna i källaren om asfaltlukten kommer in därifrån.
Tack för svar! Allt mottages tacksamt.
 
Kanske också skulle hjälpa i resten av huset om du skapar ett undertryck i källaren. T.ex. genom att sätta en badrumsfläkt på frånluften där. Kanske hjälper förbättrad ventilation även källaren.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.