Hur fixar man på bästa sätt ojämnheter i ett nytt betonggolv? (Gjuten med finbetong från Maxit.)
Golvet har redan fall mot golvbrunnen men det finns litet gropar mellan 3 och 6 mm litet här och där. Är det flytspackel som gäller eller annan sort som man drar med en bred spackelspade. Tar tacksamt emot alla tips och instruktioner!

Mvh
Desperat  Montana  ;D
 
  • DSC_0100.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mindre lokala svackor skulle jag spackla upp med fix dagen innan klinkerläggningen, dvs ovanpå tätskiktet.
 
Tack ACME men skulle du spackla med fix trots att de kan vara 6mm ?
 
Om du har större svackor precis i anslutning till duschplatsen kan du spackla, efter att ha primat med MD16 (1 primer+3 vatten) på betongen, med t.ex. ABS4200 (fin- och byggspackel för skikt mellan 0-50 mm som handspacklas). Du kan naturligtvis ta alla spacklingar på golvet med detta.
 
Tack ACME då börjar jag med ABS4200. Blir det nåt kvar då får jag ta det med fixet.
 
Montana skrev:
(Gjuten med finbetong från Maxit.)

Tänk på betongens torktid bara, innan du lägger på tätskiktet.
 
Ja det ska jag göra Tack för det!!
 
tänk även på byggspacklets torktid innan du lägger på det  :)

Blanda blött och dra av med rak bräda.
 
 :) Tack  det ska jag också göra
Men kan man blanda hur blött man vill ? Måste jag inte följa det som står i förpackningen?
Jag tänkte köra nämligen med ABS 4200. Jag ville rita in först på golvet på vila ställen jag skulle spackla och köra med en bred spackelspade. Iden om en stor rak bräda har slagit mig :-/
 
Montana skrev:
 :) Tack  det ska jag också göra
Men kan man blanda hur blött man vill ? Måste jag inte följa det som står i förpackningen?
Jag tänkte köra nämligen med ABS 4200. Jag ville rita in först på golvet på vila ställen jag skulle spackla och köra med en bred spackelspade. Iden om en stor rak bräda har slagit mig :-/

Ja du kan blanda hur blött du vill, ja givetvis finns det ju gränser. Men så länge det du tycker konsistensen går att jobba med så är det lungt. Att följa förpackningens anvisningar är ju bra, framförallt om man inte vet hur det ska se ut/kännas.

Japp rita ut cirklar eller dylika där du har svackor, blanda upp en vettig mängd och sleva upp det där det behövs, sen drar du av med en rak bräda/plank/vattenpass/rätskiva. Efter 20-40 kan du gå o dubbelkolla med passet, är du då hög någonstans så kan du rygga av fortfarande.
 
OK 1000 tack!
 
Du skall definitivt inte överskrida den angivna vattenmängden! Om du däremot vill blanda bruket torrare går det bra. Det blir jobbigare att arbeta med, men då är iaf ingen teknisk skada skedd..
 
:surprised:
Jag ska försöka hålla mig till vad som står i förpackningen. ;)
 
Gör du det så kommer du att få ett lättjobbat bruk som är lämpligt för ändamålet. Vill man ha lösare bruk får man köpa flytspackel, men det är svårare att få till ett bra resultat med i ditt fall.
 
ACME skrev:
Du skall definitivt inte överskrida den angivna vattenmängden! Om du däremot vill blanda bruket torrare går det bra. Det blir jobbigare att arbeta med, men då är iaf ingen teknisk skada skedd..

Motivera.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.