Jag har på min tomt ett område med berg, där mossa och gräs växer. Jag skulle vilja ha bara mossa kvar, men hur får man bort gräset? Att bara dra ut det går inte- även mossan vill följa med.
Det finns tips om aska osv som tar bort mossa, men finns det något som tar bara gräset?
 
Mjölk, försök få tag på riktigt fet kärn mjölk och häll på mossan, det får mossan att växa sig starkare.
Det lär ju lukta surt gissar jag på ...

Henrik
 
Tack, Tallmilan!

Jag ska prova det.
 
Trodde först att du hade skrivit fel i rubriken Kaarin :) Men du VILLE ju faktiskt ha mossan kvar :D

Berätta gärna om mjölken fungerar som gödningsmedel för mossan.
 
Jag tror att mjölken kan fungera. Mer om hur man stimulerar mossa har jag hittat också på Tips om hur man stimulerar mossa. Där pratas det om filmjölk.

Hoppas bara att lukten inte avskräcker andra levande varelser...:)
 
Spiderman skrev:
Trodde först att du hade skrivit fel i rubriken Kaarin :) Men du VILLE ju faktiskt ha mossan kvar :D
.
Och jag funderade på om det handlade om vår trädgård. Vår gräsmatta kan på sina ställen beskrivas som mossa med enstaka grässtrån... ;)
 
husis skrev:
Och jag funderade på om det handlade om vår trädgård. Vår gräsmatta kan på sina ställen beskrivas som mossa med enstaka grässtrån... ;)
Tyvärr går det inte så bra med min mossa. Läget är 50:50. Jag fattar inte, hur gräset kan växa så bra på stenar...:)
 
Snailman
roundup är väldigt effektivt på gräs, om man använder koncentrerat så kan man pensla på det.
 
Filmjölk kanske fungerar bättre än riktigt fet mjölk, just för att det än surt utan att det behöver härskna först ( kanske sparar lukten också)

När man anlägger stenmurar (med natursten/fältsten) och vill påskynda mossbildning så kör man mossa och kärnmjölk i en mixer, sedan sprider man ut det över muren.

Henrik
 
Kaarin skrev:
Tyvärr går det inte så bra med min mossa. Läget är 50:50. Jag fattar inte, hur gräset kan växa så bra på stenar...:)
haha, du skulle kunna få hämta mossa hos oss ju! :rolleyes:

Skämt åsido, det här med att blanda mossa med filmjölk har jag sett också, som tips på hur man kan åldra bla lerkrukor. I det fallet var det iochförsig naturell youghurt, men jag kan tänka mig att det egentligen inte spelar någon roll om det är yoghurt eller filmjölk. Huvudsaken verkar vara att det innehåller den bakteriekultur som finns i sura mjökprodukter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.