Hej!

jag har köpt ett gammalt hus där alla elementen inte blir varma.. jag kan se att nålen i termostaten sitter fast på några och för sig halvt på andra. Men! Jag förstår inte hur jag ska montera bort reglaget så jag kommer åt termostaten. Det finns inget att skruva på och jag vill inte ta till våld utan att veta hur det faktiskt sitter ihop. Har flera olika modeller i huset men bifogar en bild på den jag har flest utav.

känner någon av er till denna och kan förklara hur man tar bort den så vore jag jätte tacksam! :)
 
  • En termostat på ett radiatorrör med inställningsratten på läge tre, ingen synlig skruv för demontering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Åsa Lund
Skruva loss den stora blanka skruven så lossnar termostaten.
 
Menar du den stora muttern till höger? Eller knoppen längst ut till vänster? Knoppen kan jag skruva på hur mycket som helst, den snurrar med men verkar inte vara gängad. Muttern har jag inte vågat röra, jag kanske formulerar mig fel men jag vill komma åt att smörja/motionera ventilen i termostaten, inte ta bort hela enheten. Kan inget om detta , hoppas ni förstår vad jag menar.
 
Åsa Lund
Stiftet du vill komma åt är under svarta plasthatten. Lossa stora muttern till höger.
Själva termostaten kan mycket väl sjunga på sista versen, gissar på att den är från tidigt sjuttiotal. Rekommenderas att byta vart femtonde år
 
  • Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
X Xgrp skrev:
Jag förstår inte hur jag ska montera bort reglaget så jag kommer åt termostaten.

Termostaten är hela den vita prylen som syns i bilden. Lossa den blanka muttern till höger så får du bort termostaten och kommer åt ventilen innanför.

Vit termostat på radiator med markerad blank mutter till höger för demontering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Tusen tack för hjälpen. Ska sätta mig med detta i eftermiddag, kan säkert komma någon följd fråga. :) tack för bra svar!
 
Åsa Lund
Finns många trådar om radiatorventiler och termostater här på forumet. Det kommer säkert gå bra.
Om du får ordning på stiftet men inte termostaten så behöver den nog bytas
 
Tack för hjälpen! Element nummer ett satt ventilen fast och efter lite olja och meck så för den sig fint. Häftigt hur snabbt de iskalla rören blev varma.. :)

på element nummer två däremot trodde jag att ventilen kärvade, men den löper fint.. man kan känna att röret in är lite ljummet men kallt efter ”termostathuset” kan det fortfarande vara ventilen att den behöver bytas eller är det mer troligt att hela termostatenheten behöver bytas? Det är nog i så fall ett jobb jag får ta hjälp med, misstänker att man behöver tömma systemet för att kunna byta den.
 
  • En närbild av en radiatorventil och rör som ser ut att ha underhållits, med fokus på termostatenheten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Åsa Lund
Om du tar av termostaten ska radiatorn bli varm. Då fungerar ventilen som den ska.
Om sedan värmeregleringen inte fungerar med termostat på så är det nog den som är trasig. Termostat kan du byta utan att tappa systemet på vatten. Förhoppningsvis bara köpa en ny och sätta dit. Finns tabeller om vilken termostat som passar på den ventil du har idag (som är gjord för den typ av termostat som du har på bilden).
 
X Xgrp skrev:
på element nummer två däremot trodde jag att ventilen kärvade, men den löper fint.. man kan känna att röret in är lite ljummet men kallt efter ”termostathuset” kan det fortfarande vara ventilen att den behöver bytas eller är det mer troligt att hela termostatenheten behöver bytas? Det är nog i så fall ett jobb jag får ta hjälp med, misstänker att man behöver tömma systemet för att kunna byta den.
Prova att ge den en smäll med en hammare här.

Närbild på termostatventil till radiator med orange pil som pekar på potentiell slaghämtningspunkt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Åsa Lund
Och glöm inte rapportera till oss här som är nyfikna på hur det går ;)
 
Redigerat:
Tack för alla tips. Nu fungerar det lite bättre även om jag fortfarande upplever/misstänker att allt kanske inte är helt som det ska. Ska testa att knacka på elementet som du föreslog Lordi. Här har röret in till elementet blivit väldigt varmt men betydligt svalare efter termostaten trots att ventilen köper fint.

alla husets element är nu luftade med undantag för ett där nyckeln passade. På övervåningen fanns det massor med luft, på vissa av elementen stod säkert och pös en halv minut. Botten plan och källaren var bra.

jag har läst i andra trådar om att kolla trycket i systemet och att det finns vatten osv, där håller jag nu på och försöker hitta vad som hör till mitt värmesystem. Saken är den att i mitt hus så finns en gammal oljepanna som inte är i drift, men alla rör löper igenom denna pannan. Efter oljepannan fanns ett jord/markvärme system där alla slingorna ligger kvar i trädgården plus att det finns kvar rör inne i källaren. Idag har vi bergvärme som är ca 20 år gammal. Där har jag ett expansionskärl, men jag antar att detta inte hänger ihop med mina element. (Typ bergvärmen har ett eget slutet system, och huset ett eget slutet system som går igenom värmepumpen?)
 
  • Gilla
mrhadley83
  • Laddar…
Lägg upp lite bilder så blir det lättare att svara. Men bergvärmen har förutom värmesystemet ett system med vätska som går ut till borrhålet där kan man antingen ha ett tryckexpansionskärl eller ett genomskinligt nivåkärl.
Trycket i värmesystemet är bra att kolla innan, under och efter när man luftar. Är det för lågt tryck får man inte ut luften på de högre våningarna. I värsta fall släpper man in luft istället.
 
Åsa Lund
Kranen för att fylla på vatten i värmesystemet brukar vara svart, kort och vinklad ca 45° mot röret. Ganska sällan skyltad med vad det är.
Om du har två våningar plus källare ska du ha ca 1,3 bar i systemet.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.