Vi har problem med mögel i en yttervägg. Det verkar ha vuxit till nu när det blivit kallare ute. Det fanns fläckar bakom möbel som stod i ett hörn då vi flyttade in i våras. Vi tvättade bort det och har inte sett något mer under sommaren. Men så plötsligt är det där igen!

Vår huvudsakliga frågeställning är just nu varifrån det kommer. Inifrån eller utifrån? Hur får vi enklast reda på det? Riva inifrån eller utifrån?
Eller borde vi anta att det beror på köldbrygga, tvätta rent, värma upp rummet bättre? Öka ventilationen?
Vet inte riktigt var vi ska börja!

Huset är byggt i början av 80-talet. Reglad vägg med plast innanför tapet och spånskiva.
 
Egentligen syns fuktproblemen på hela väggen, som är småfläckig om man tittar närmare. Dessutom syns tydligt runda fläckar, mögel/smuts(?) längs med reglarnas placering!
 
Mögelskador på en vit vägghörna i ett rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Närbild på en smutsig vit vägg med fläckar och smutsmärken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Mögel inomhus beror nog huvudsakligen på för hög luftfuktighet.

Finns ju många sommarstugor som står ouppvärmda och ändå inte möglar.

Så vad har ni för ventilation och hur fungerar den?

Varifrån kommer fukten? Långa duschar, konstant mkt tvätt på tork etc?

Skulle såklart kunna komma utifrån, men om det är hela väggen så verkar det tveksamt.
 
Här produceras en del fukt förstås, två vuxna och två barn. Dusch och tvätt finns i andra änden av huset men sovrummet med mögel ligger också i den ände som är kallast. En del tvätt har hängt på tork i kök/vardagsrum.

För tillfället är enda uppvärmningen en kamin mitt i huset, enplansvilla, öppen planlösning (bortsett från sovrummen då). Det blir kallare i de bortre sovrummen, speciellt på dagarna då vi ej varit hemma och eldat. Än så länge är det ju inte så kallt ute så väldigt låga innetemperatur har det inte varit.

Just nu verkar luftfuktigheten i rummet vara okej men nån långtidsmätning har vi inte gjort. Vi tycker oss inte ha sett till mögel under sommaren men har den kallare årstiden gjort att det blossat upp? Har det då legat kvar sporer i väggen sedan tidigare kanske?
 
S
Och ventilationen?
Det påverkar mycket om det är otillräcklig ventilation.
 
Den glömde jag just! I badrummet finns en fläkt som går på fuktstyrning. I övrigt är det självdrag, fönsterventiler står öppna.

Hur vet man egentligen om ventilationen är tillräcklig?
 
Det är vårt barns sovrum och därför blir jag extra nojig och osäker på hur vi ska hantera det. Han har nu fått flytta över till sin systers rum i väntan på sanering.

Men hur sanerar vi för att vi ska våga låta honom sova där igen?
 
Bild från utsidan av samma vägg? Ser nästan ut som skruv/spik-raderna, de mörka prickarna med jämna mellanrum. Man hade kunnat tro att det varit riktigt kallt ute och hög luftfuktighet inne, och fått kondens på väggen och då mer vid de kalla skruvarna. Men det verkar ju inte klokt i ett hus från 80-talet, att problem med dålig isolering skulle visa sig först nu och det har ju inte ens hunnit bli kallt i år?

Men hade fukten kommit utifrån, så borde det ju inte visa sig över hela väggen eftersom den är plastad. Då borde det varit väldigt tydliga fuktfläckar där håltagning skett(vid spik till lister, uttag etc).

Är tapeten ny? Tapeten kanske möglar väldigt lätt och det i kombination med dålig isolering och bristfällig ventilation? Känner du att det drar i fönsterventilen?
 
S
Ett enkelt sätt att se om det är drag i en frånluftsventil är att testa att sätta ett pappersark ( toapapper om det är lågt flöde) emot och se om den suger fast.
 
Jag tycker mig känna att det drar i fönsterventilen men den är ju för tilluft inte frånluft.

Tapeten är gammal och väggfärgen som är målad på har också suttit där i flera år. Problemet har nog funnits tidigare men varit dolt bakom möbler och annat. Rummet har mestadels varit stängt (och kallt) och endast använts som sovrum av tidigare ägare.

Så gott som hela väggen är småfläckig men där det är "luddigt" är i hörnet och där det ser ut som en spikrad.
 
Snailman
Det går inte att ha möbler typ skåp mot ytterväggar om det inte är så att luften kan cirkulera bakom skåpet, alltså typ komma in under sockeln och gå under skåpet till baksidan och sedan stiga uppåt.

har råkat ut för ovanstående för nåt tiotal år sen, i ett stenhus med en spånskivehylla som stod mot yttervägg och hade sockel ner till golvet.
 
  • Gilla
Errwee
  • Laddar…
Det står inte några sådana möbler mot väggen nu, inte sedan vi flyttade in i våras.
 
Jag gissar på att färgen har extremt lätt för att mögla, i kombination med kall yttervägg och för lite ventilation för ett sovrum.

Jag hade rivit ner skivorna och gipsat på nytt, några gipsskivor kostar bara ett par hundra kronor. Då får man se det ser ut med isoleringen, och så får man bort alla rester av den gamla färgen. Kanske passa på att tilläggsisolera en liggande 45mm.

Ny tapet kostar mer än några skivor, och jag hade inte lämnat den där färgen bakom.

Och öka på ventilationen i huset, så du får tillräckligt luftombyte. Fuktstyrd fläkt skriver du, går den att ställa på lågfart hela tiden? Så du alltid har en grundventilation.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.