...garage!
Har upptäckt att vi i vinter har fått mögel på lite blandade saker i vårt kallgarage. Ser ut att mest vara tyg som drabbats, en bilbarnstol, en arbetsoverall, en drake, cykelsadel, spännband, mm mm.
Bor i västsverige där det iofs har varit en ovanligt fuktig vinter. Det är ett dubbelgarage där vi verkligen använder den ena bilplatsen, sätter in bilen varje dag efter jobbet.

Garaget är ett kallgarage men förberett för varmgarge genom att det är 5cm lösull i ytterväggarna. Två st luftventiler finns uppe vid takhöjd i hörnen på vägg mittemot portarna.
Jag antar att fler till/frånlufts ventiler behövs. Någon som kan ge mig tips hur många och placering av dessa? Eller ska jag göra på annat vis?
HJÄLP!:confused:
 
Du har alltså ingen riktig värme på (förutom bilens eftervärme)?
 
Korrekt, endast bilens eftervärme.

Såg en garagedörr som hade ventiler i nederkant, det har inte våra...
 
Detta är sämsta sortens garage, det är alltid runt noll grader och snö och is tinar och vattnet ligger alltid kvar och det torkar aldrig upp. Med ett kallgarage så tinar inte snö och is varje dag och snö och is orsakar inte rost på bilen. Ett vanligt kallgarage (endast ytterpanel) så blir det mera ventilation och det blir varmt på sommaren.

Varför 5 cm isolering, varken hackat eller malet.

Prototypen
 
5 cm lösull pga av att det är förberett från fabrik för att fullisoleras till varmgarage.

Vad jag ville ha hjälp med var hur jag ska göra för att öka ventilationen...
 
Kan inget om ventilation, men utan tempskillnand eller en fläkt så måste du nog lämna dörrarna öppna för att det skall bli någon luftomsättning att tala om

Å andra sidan så är jag inte säker på att det skulle hjälpa en vinter som denna. Temperaturen har varit hög samtidigt som den relativa luftfuktigheten även ofta varit hög. Detta medför att luften har innehållit stora mängder vatten, och hygroskopiska material har sugit ut detta vatten och möglat. Denna typ av vinter var ovanlig tidigare, men de senaste 7 åren så har det varit minst 2 vintrar med dessa förutsättningar. Här tror jag inte att ventilation hjälper, det som behövs är värme eller luftavfuktning. Eller att man inte förvarar hygroskopiska material i ej uppvärmda lokaler vid denna typ av vinter.

Tompa
 
Jag skulle nog satsa på lite bättre ventilation, ventiler i nederkant på dörrarna, sätt ventiler uppe vid taket..

(ventilen vid marken , bör ha ett minmaskigt nät i metall för att förhindra att möss eller likn tar sig in i garaget..)

Luktar det illa i garaget?
 
En avfuktare gör nog ett bra jobb. En som inte ger värme, typ Munters.
 
Nej det luktar inte illa....ännu.

Ska pröva att sätta in fler ventiler. Inte för att jag kan något om ventilation men att ha några ventiler vid golvnivå och några vid tak känns vettigt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.