Hjälp mig, jag är jätteorolig!
Tegelhus (målat vitt) och träfasader byggt -69. Det fanns en spricka i tapeten ca 20 cm från fönstret redan när jag köpte 2018 (ingen anmärkning i besiktning). Innertaket ovanför tapetsprickan har en spricka i målningen som löper från ytterväggen in till nästa innervägg. Allt detta har jag trott varit dålig/gammal målning och tapet. Men idag ser jag att det är flera sprickor på utsidan i fasaden på motsvarande ställe där tapetsprickan är på insidan.
- Vem kontaktar jag för kontroll?
- Kan huset ramla isär?
- Är det en försäkringsskada eller vanligt underhåll?
/Monique
 
  • Vitmålad tegelfasad med sprickor på ett hus från 1969, röd takpanel ovanför ett fönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Spricka i väggens målning och tapet i ett hus från 1969, belägen nära ett fönster, med en krukväxt i fönstret.
  • Vitmålat tegelhus med flera sprickor markerade med röda pilar på fasaden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vitmålat tegelhus med flera markanta sprickor i fasaden under ett fönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
De sprickor man ska se upp med går diagonalt. De kan indikera att det finns sättningar i grunden. Dina sprickor verka gå vertikalt vilket alltså inte brukar vara så allvarligt. Alla hus rör sig vilket ger upphov till sprickor. Ditt hus är ett trähus som har en murad utvändig klädsel i form av Mexisten nedtill. Detta murstensskikt ska vara separerat från själva trästommen, så det är lite skumt att sprickorna finns både på in- och utsidan. Ska man kunna fördjupa sig i problemet behöver man veta mer om husets konstruktion, markens beskaffenhet, snözon mm. Huset verkar vara från början av 1970-talet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.