kan nån tipsa mig hur jag skall göra med min lutande rabatt? som ni kan se på bilden som jag bifogat så lutar marken nedanför altanen där min nuvarande rabatt är (växterna har inte börjat komma upp ännu). detta har retat mig i många år nu. skall jag försöka höja rabatten i ena änden på nåt sätt eller måste jag schakta ur så marken blir plan för att det ska se bra ut? kan man lösa det med hjälp av olika höga växter? tacksam för lite råd o tips
 
  • PICT0001.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag skulle kunna tycka att det är rätt naturligt att rabatten följer markens nivå, från lägre till högre.

Vill du få den jämnare kan du som du själv skrev gräva ur men då är det ett rätt stort ingrepp och du förlorar den charmiga höjdskillnaden på tomten. Ett annat alternativ kan ju vara att anlägga en mur på den lägre sidan. Muren blir allt eftersom marken stiger lägre och tillslut är den bara en kansten där marken är som högst. Bakom muren fyller du upp med matjord och har rabatten där.

Det blev många lösningar på ett och samma problem. Lycka till.
 
Om du absolut inte vill följa marken så ta en alplösning och gör terasser längs sträckan. Då blir det inte så högt någonstans och du får platta ytor
 
det där med terasser lät spännande, det tåls att fundera på. ibland tror jag att jag hakat upp mig på rabatten i onödan, kanske är det bara jag som tycker det ser konstigt ut? men alla tips o ideer välkomnas.
 
Röstar för mats_o ´s idé!
Ett råd: Altanen är delad i tre sektioner, dvs med två vita pelare. Försök även dela upp dina terrasser efter dena fördelning. Tre sektioner som bryter vid stolparna.

En sak till: Stupröret till höger, är det fritt fall eller finns där en brunn?

Lycka till
 
tre terasser som följer altanpelarna blir säkert jättesnyggt. Men, jag tycker inte alls att det ser konstigt ut med din lutanden rabatt. Plantera ojämnt höga växter och högre växter på den lägre delen så borde det "jämna ut sig" och bryta upp lutningen du stör dig på utan att du béhöver bygga och gräva.

Men... är det något *du* stör dig på så ska du absolut åtgärda det. Man kan ju gå och irritera sig på saker i oändlighet utan att andra ens märker det.

/O
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.