Hjälp- finns det goda råd ?

Jag sådde "extra green" för ca 4:a veckor sedan. Jag änvände nog 2-3 gånger så mycket frön än vad som ståd på förpackningen för att vara på den säkra sidan, men jag gödslade aldrig jorden, vilket var ett misstag.

Jag har kontinuerligt vattnat gräsmattan och till en början såg allt så bra ut, efter bara par veckor kom de första stråna och sedan 1-2 veckor senare en härligt grön tät matta - underbart!

Men nu:(

Stora gula fäckar utbreder sig och gräsmattan dör sakta ut för mig...
Jag vattnar som en dåre men inget stoppar den gula utbredningen....

Nu har jag köp stroller NPK gräsmattegödlsel men är livrädd att göra skadan ännu värre eftersom förpackningen säger att man inte ska gödlsa i Juli. idag är det den 4:e Juli och högsommarvärmen fortsätter.

Vad ska jag göra? Kan jag gödlsa och fortsätta med bevattningen ?

Mycket tacksam för alla svar

jokomoko
 
Fortsätt vattna men var försiktig med gödningen. Det behövs ett stort rotsystem för att kunna ta upp näring och därför är risken stor för brännskador på nysått.
 
Har du använt så mycker mer frön så kan det vara så att de dör för att det finns inte tillräckligt med näring för dem alla att leva. Jag tycker inte heller att du skall gödsla din nya gräsmatta, risken är att du har ihjäl även de strån som klarat sig. Fortsätt vattna och håll tummarna! (och slösa inte med fröna nästan gång)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.