I dag helt plötsligt märkte jag att en säkring gått och efter lite felsökning konstaterade jag att min dräneringspump har givit upp och orsakat kortslutning.

Pumpen har varit i drift sedan ~2005 (innan jag köpte huset) och pumpar vatten från omgjord dränering som ligger djupare än dagvattenanslutningen i gatan som ligger högre. I princip går den endast vi skyfall om grundvattnet plötsligt stiger.

Den som satt monterad är en ABS Robusta 200 WTS dränkbar 1-fas. Lite av hicka fick jag när jag såg att den kostar mellan 4000-6000kr ny så känner att det är värt att undersöka alternativ.

Jag har igen kunskap om pumpar och kan inte avgöra om det bara att köpa en likadan pump eller om det finns bättre och kanske billigare alternativ? En med nivålarm hade varit smidigt då denna saknar det.

Finns det någon vänlig själ som skulle vilja råd i frågan?
 
  • Före detta vattenpump och grön hink som används vid ett renoveringsprojekt, står mot en rosa vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Düsseldorff
2005? Den ska hålla längre än så. Är du hundra på att det är punpen?
 
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
2005? Den ska hålla längre än så. Är du hundra på att det är punpen?
Nä, helt säker är jag inte. Men kan man verkligen räkna med att en pump håller i 17år?

Vi har mycket kalk i vattnet så antar att det kan göra att motorn går trögt och skapa kortslutning...? Säkringen löser inte när pumpen är urkopplat så det är antigen kabeln eller pumpen som är paj.
 
Düsseldorff
Testa mäta kabeln först. Ett kabelbrott är ju en aning billigare än fyra till sextusen kronor.
 
  • Gilla
Nyblivenhusägare123
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.