Jag gick in till den lokala byggaffären igår och tänkte köpa weber rödgrund och puts till mitt utekök som är murat med leca block. Nummer 103 och 222 som jag sett i webers instruktioner på nätet. Men jag fick reda på att 1) produktkoderna stämmer inte överens mellan svenska weber och finska weber, jag har ju hittat min info genom att googla på svenska som är mitt modersmål. 2) Hursomhelst hade dom inte weber i lager där utan dom kör på Fescon och de verkade inte riktigt veta vad jag borde ha som vore analogt till weberprodukterna.

Så nu kollar jag på Fescons sidor och det finns så mycket jag vet inte var jag ska börja, tippar under putsbruk...

Kanske detta? Det finns olika kornstorlekar, vet inte vilken som passar bäst, det står det kan användas som fästbruk så kanske detta är motsvarigheten till rödgrund? Jag har ingen aning, i affären verkade dom inte tycka man behövde ett skilt grundningslager.

http://www.fescon.fi/se/bruk-torrbetong-och-vattenisolering/produkter/putsbruk/1404/putsbruk-ks-1090

Även något som heter Antikputs stötte jag på, kanske passar som ytskikt efter grundning? Om det nu behövs, jag har fått det här med skilt grundningsprodukt från webers sidor och kanske det är något som ingen annan gör.

http://www.fescon.fi/se/bruk-torrbe...belaggningar-och-tunna-gips/1416/antikbruk-al

Även skickat iväg liknande fråga till deras kundtjänst men passar på att fråga här också. Kanske det hjälper någon annan i framtiden om man får detta utrett...
 
På nymurade lecablock är det nog inte mycket som kan gå fel, det mesta lär fästa på det underlaget. Det funkar nog som de säger i din butik. Tanken med webers system är att ha ett tunt skikt som fäster hårt i underlaget och sen ett "mjukare" ytskikt. "A+B" sa en murare jag känner när jag frågade hur jag skulle putsa min skorsten av pimpstensbetong. Dvs först en tunn grund av A-bruk: med hög andel cement, därpå ett lager med B-bruk: med lägre andel cement. Det är samma tänk som webers. Du kan mixtra ihop en egen kombination av cementbruk med samma princip, blanda själv eller färdigköpta bruk. Båda de länkade produkterna verkar ha hög andel cement. "Antikputsen" (OBS inte lämplig till att reparera gamla hus med...) innehåller polymerer, den blir sannolikt väldigt hård.

Jag föredrar annars numera kalkputs framför cementputs. Kalkputs innehåller ingen cement alls utan har släckt kalk som bindemedel. Jag blandar den själv av släckt kalk (murkalk), vatten och sand samt eventuell armering. Det är enklare för mig som amatör att jobba med, det åldras snyggare och är lättare att reparera på ett snyggt sätt. Det är också mycket enkelt att måla med kalkslamfärg, vilket är typ detsamma som kalkputs men plus färg, minus sand. Dvs släck kalk, vatten och färgpigment.
Nackdelen jämfört med cementputs är att ytan vanligen inte blir helt vattentät och att det tar lång tid innan det härdat.
 
Fescon svarade och de sade såhär:

Här är motsvarigheterna från Fescon till webers produkter:

Putsbruk/fästbruk KS 10/90 art nr. 53055 (motsvarar rödgrund 103)
Putsbruk KS 35/65 art nr. 53056 (motsvarar weber 222)

Men för enkelhetens skull kan du köra på Sockel- och avjämningsbruk SOL art nr. 53006. Den används för avjämning och tvåskiktsputsning av grunder och väggar med lättklinkerblock. Beräknad åtgång: 1mm skikt 1,5kg/m2.
Jag har så mycket på gång att jag inte tror jag orkar sätta mig in i att blanda eget även om det skulle bli bättre så.
 
35407868764_f8320b59d6_b.jpg

Jag har grundputsat nu med Sockel- och avjämningsbruk och ska lägga på Putsbruk KS 35/65, jag undrar hur man färgar detta? Jag tror det kommer torka till en ljusgrå yta som det lager jag redan lagt har gjort. Men jag vill ha en vit färgton, eller kanske t.om. nån annan färgton, inte bestämt mig ännu. Hur färgar man sånthär bruk, det är kalkcement bruk, så en blandning av båda.

Färgar man med pigment som man har till t.ex. betong då man blandar bruket? Eller använder man nån sorts färg, liknande till kalkslamfärg?
 
Ser på Fescons hemsidor dom har färg, verkar som tunt blandad puts med små partiklar. Undrar om det är något jag vill dras med, spontant känns det som en bättre lösning att blanda pigment i putsen så slipper man ett moment.

Fast då är det ju viktigt det blir lika mkt pigment per sats man blandar, allt måste vara likadant..., så kanske det inte är så enkelt ändå.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.