Hej!
Så har vi bestämt oss för att skaffa larm då inbrotten på orten verkar öka. Dessutom har alla hus på gatan larm förutom vi så det ökar inte våra odds direkt.

Har innan tänkt göra ett eget larmsystem med z wave detektorer och någon controller, men tycker inte de är tillräckligt stabila. Falsklarm är något vi i allra största grad vill undvika. Jag vill heller inte ha någon av alla dessa abbonemangstjänster som erbjuds utan det skall vara ett "riktigt" larm

Komponenterna jag vill ha är följande:

3 rökdetektorer
1 vanlig rörelsedetektor till källarförråd
4 magnetkontakter
4 kameradetektorer - skall vara där rökdetektorerna är + i garage
1 rörelsedetektor till uterum
1 rörelsedetektor till trädgård baksida

Kameradetektorer brukar generellt sätt vara väldigt dyra - kanske bättre med vanliga rörelsedeckare + någon form av IP kamera? Vad tycker ni?

Har tidigare fått offert på ett powermax system men tycker det blir väldigt väldigt dyrt, över 15.000 kronor. Vill gärna komma under 10.000 SEK. Om det är trådar eller trådlöst spelar egentligen ingen roll, men det bästa hade kanske varit en kombination (exempelvis rörelsedeckare garage + magnetkontakt elskåp kan ju gärna vara trådlösa)

Vad finns där för alternativ? Har kikat lite på Siemens SPC och de verkar vara fina
 
Jag köpte vårt Dsc larm i USA, förvisso då utan kameror, men priset var ungefär hälften av vad jag skulle fått betala här hemma, inklusive frakt och tull.

Kan ju vara värt att kolla kanske? Har för mig att jag köpte från alarmsystemstore.com
 
D
För 10k får du inte något bra trådbundet larm med hybrid (trådlöst) och alla de egenskaperna.
4 integrerade kameradetektorer går ju i princip på 9000kr.
Ska du dessutom inte ha siren, uppringare etc? Lägg därtill materialkostnad så kommer siffran snabbt stiga.
SPC och Paradox är väl de du har att välja på.
Trådlöst system hade jag inte satsat på i dagsläget med tanke på att allt fler kriminella använder störsändare.
Nätverkskamera kommer ge bättre bild,men då får du förlita dig på ett separat system t.ex. NAS eller mjukvara via PC alternativt att kameran triggas av i/o-port från en detektor. Det är betydligt mer meck att integrera det in i larmsystemet.
 
RilleRock
Skippa det trådlösa i den mån det går.
Du tjänar både pengar och får en stabilare anläggning.
Trådlösa enheter är dyrt och inte lika bekymmersfria.

Bättre att satsa på en bra centralapparat från början oavsett fabrikat med tråd för att sedan komplettera med kamera/or.
 
Hmm. Ska en larmcentral ta emot ev. larm och felmeddelanden så landar det ändå på ungerfär en hundring i månaden för billigaste larmcentralens tjänst + minst ett par tior för kvalificerat simkort.

Ifall man är "sin egen" larmcentral, skulle jag gissa att det är minst hundra ggr troligare att ett larm missas pga försenat sms, överbelastat mobilnät, annat kommunikationsfel ifall inte m2m-kort använts, internet tillfälligt nere, inget svar hos mottagande mobil osv än att en bov med störsändare skulle ha stört ut larmet.

Alltså; Tänker man vara sin egen larmcentral blir det ju inte mycket extra faktisk säkerhet med ett trådbundet larm. Då köper man istället lämpligen ett grundkit med trådlöst larm och kompletterar senare med fler detektorer o sirener. Finns några svenska internetsäljare med bra rykte som säljer små färdigkonfigurerade och anpassade kit.

Ska man ha ett lite större larm så blir det samma peng för hårdvara och montering vare sig grejerna är trådlösa eller inte. Avgörande då blir att hitta en hygglig installatör av trådbundet larm som inte vill tvinga dig in i dyra serviceavtal och annat. (Fast det är ju en dålig affär eftersom månadsavgifterna är skillnaden mellan plus eller minus på sista raden i bokslutet...)
 
Jag förstår ändå inte vitsen med larm. Larmar den så är ingen säkerhetstjänst där på mindre än 10 minuter. Då är allt klart och tjuvarna borta. Det invaggar falsk säkerhet och kostar massa pengar.
 
D
barfotalasse skrev:
Alltså; Tänker man vara sin egen larmcentral blir det ju inte mycket extra faktisk säkerhet med ett trådbundet larm. Då köper man istället lämpligen ett grundkit med trådlöst larm och kompletterar senare med fler detektorer o sirener. Finns några svenska internetsäljare med bra rykte som säljer små färdigkonfigurerade och anpassade kit.
Trådbundet larm är i princip en garanti för att sabotage och larm faktiskt aktiveras i systemet. Ett trådlöst larm är beroende att signalen kommer fram eller har funktion att hantera ett störning eller bortfall. Det räcker väl med att utomhus-sirenen aktiveras för att det ska dra till sig uppmärksamhet från grannar.
 
Det som kommer vara viktigt för mig är ett fungerande och bra utbyggt skalskydd. Jag är bort ofta och då är frugan hemma själv med ungarna. Att då kunna "larma" in sig kommer ge henne mycket lugn.
Har läst och läst och i princip bestämt mig för ett SPC larm. Är dock lite osäker på hur jag skall gå vidare och varifrån jag skall köpa osv. Likaså undrar jag om det är praktiskt möjligt att ha en rörelsedeckare i trädgården på baksidan (extremt insynsskyddat) utan att det blir falsklarm. Tips mottages gärna
 
barfotalasse skrev:
annat kommunikationsfel ifall inte m2m-kort använts
Kan du utveckla ovanstående?
 
D
keckepro skrev:
Likaså undrar jag om det är praktiskt möjligt att ha en rörelsedeckare i trädgården på baksidan (extremt insynsskyddat) utan att det blir falsklarm. Tips mottages gärna
Du får köra Paradox utomhusdetektorer som ska vara bäst på marknaden för detta ändamål. Någon garanti för falsklarm är nog inte möjligt gällande utomhus. Du skulle dock kunna använda den som tyst alarm och kombinera det med en nätverkskamera så du kan se ifall det är en person eller något annat som löst ut larmet.
 
Ja man kan ju prova utomhusdetektorn som tyst först en tid för att se så funktionen är ok.
Kommer nu till själva utformningen. Eftersom det blir bra mycket billigare när man kör trådat kan man kanske kosta på sig lite mer sensorer istället.
Egentligen är rörelsedetektorer och brandlarm det mest väsentliga, men vill även ha magnetbrytare på fönsterna på övervåningen då vi idag ofta glömmer att stänga fönsterna när vi kör hemifrån vilket är lite dumt.
Har funderat på om man också skall ha glaskrossdetektorer, men tycker det verkar lite overkill kanske. Vad tycker ni?

Har gjort en liten ritning på huset.

RÖD = Rörelsedeckare
BLÅ = Magnetbrytare
GUL = Brandlarm
Grön/Ljusgrön = Manöverpanel/Centralenhet.

Vill gärna ha en siren inomhus och en utomhus, placering av dessa har jag inte bestämt mig helt för än

Övervåning.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Källare.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
RilleRock
Gällande utomhusdetektor så har SPC en smart funktion som heter "dubbellarm.
Vilket innebär att detektorn skall ha blivit påverkad 2 gånger inom inställda sekunder annars går sektionen tillbaka till normalläge och påbörjar en ny cykel vid påverkan.

Outstanding i vissa situationer tex i en dragig kyrka med både kall/varmras från fönster/element och fladdermöss som cirkulerar.
Trots dyra kombidetektorer så har man ibland inget val.
 
D
Ja det finns på paradox också. Jag har dock ingen erfarenhet hur det fungerar i praktiken utomhus.
Man får nog i sånna fall definiera vad falsklarm innebär här. Vill du ha larm så fort minsta rörelse förekommer eller bara förvarna. Vad händer om ett djur eller liknande i längden kommer trigga detektorn trots dubbellarm.
Det räcker ju med att sirenerna och alla grannar kommer några ggr för att du eller de ska tröttna och avfärda framtida larm.
edit:
Såg nu att det var inglasat. Så det är dörrar där och inget kan ta sig in genom någon öppning? Ja då kanske det kan fungera.
 
Det bästa om du vill undvika inbrott är såklart att göra ingenting. Har alla husen på gatan larm utom ert och ni dessutom är en småbarnsfamilj så lär ju ingen inbrottstjuv välja ert hus. Larm visar att det finns nått att stjäla.
Annars så är en hund betydligt billigare och antagligen bättre än några övervakningssystem. Trevligare med hund också:D
 
Redigerat:
Nej fyfan för att släpa in en hårig hund i huset, det är inget jag suktar efter.

Som sagt innan så är största skälet att frugan skall känna sig säker de dagar jag inte är hemma, därför prioriterar jag tex larmet utomhus för då blir inkräktaren förhoppningsvis bortskrämd innan han är inne i huset
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.