Hej!

Jag och käringen ska skaffa larm. Vi har snart nött ut skärmarna på de här stackars telefonerna av allt googlande utan att faktiskt komma fram till något riktigt vettigt.

Alla tester jag läser känns det som att Sector Alarm och Verisure mer eller mindre har köpt.
För övrigt är dem ju svindyra och verisure spionerar på dig i dina egna kameror.

Så nu till värt behov.

Vi vill ha ett hemlarm. Det behöver dock inte vara kopplat till en larmcentral då det inte gör någon större skillnad i min mening.
Däremot vill vi ha brandvarnare som är kopplade till larmcentral/sos alarm. För man vet fan aldrig om man däckat eller lagt ifrån sig telefonen eller vad fan det nu må vara just när olyckan är framme.
Sen behöver larmet vara modernt och ligga på 868MHz då 433 kan störas ut.
Larmet ska ha stöd för Yale doorman och smarta grejer.

Bomba mig gärna med era tips och råd :)
 
  • Gilla
Arne Karlsson 1
  • Laddar…
Hej,

Jag hade definitivt kikat på Ajax som dessutom har en väldigt bra tråd här på forumet. Det har alla funktioner du söker och mer därtill, men saknar Yale-integrering. Dock finns betydligt fler olika detektorer, en riktigt bra app, kamerastöd & ingen bindningstid/månadsavgift/väktartjänst om du inte väljer det själv, efterssom du äger larmet.

https://ajax.systems/
 
  • Gilla
johanschag och 5 till
  • Laddar…
Vad vill du ha av ditt larm? Vilka krav? Kameror? Kunna se i realtid i mobilen? Lokal lagring? Moln?
Trådat eller kabelburet (senare säkrare mot sabotage/störningar)? Funktion vid strömavbrott? Larm till central med uttryck?

Verisure/sector gissar jag är det enklaste och därför det populäraste. Man behöver egentligen bara betala.

Om du är intresserad av integritet och hur du får mest för pengarna så ska du titta någon annanstans.

Eufy har bra kameror med lokal lagring och molntjänst. Men ska man vara helt skyddad så gäller bara system som är helt bortkopplade från nätet.

Ett proffslarm är t.ex. DSC men du ska veta att dessa larm är medvetet svåra att installera för de säljer kurser för att lära ut detta. Det är dock bra driftsäkerhet och det blir inte säkrare än ett rätt installerat och sabotagesäkrat larm av den typen. Man kan ha både backup-batteri, siren, larm till central, app, larm med sms (om internet är nere) och så vidare. Men räkna med kanske tjugo timmar "strul" utöver vad det "egentligen" tar att installera skiten. Kan också användas helt offline om man vill.

De kameror Verisure sätter upp är Arlo när jag sett. Det kan du köpa själv. Att installera samma larm som Verisure installerar är jättelätt och snabbt gjort. Hur det sen är att koppla till larmcentral vet jag inte men till app är inte svårt.
Jag tror inte larmcentral är något effektivt ändå. De kommer väl efter tre timmar typ.
 
M
Min uppfattning är att larm med tjänst är vansinne. Kostnaden över tid...för vad liksom?
Jag har ett äldre larm med rökdäckare som går på GSM. Sedan har jag Nedis smartlife som går på nätverket. Till detta har jag trådlösa rökdäckare, magnetbrytare, rörelsedäckare, kamera, klimatsensor osv. Och allt går att konfigurera hur man vill. Om sensor A ger utslag kan den beodra B att göra C vid D temperatur vid E klockslag och skicka pushnotis till tjejen, farmors kusin eller fabror Bosse. Sekretessläge som stänger av t.ex. kamerabevakningen i appen när den känner av att du/tjejen/farmors kusin befinner er på adressen med telefonens platstjänst.

Jag kan inte hitta ett enda argument att betala en månadsavgift till dessa företag. Möjligtvis om man bor på en ort där man inte känner en käft och åker på semester och det blir inbrott och man behöver nån som åker dit och tejpar rutan isf.
 
  • Gilla
XNOR och 3 till
  • Laddar…
Attitudeswe
Med en tjänst finns det ju en person som kan prata med SOS och prioritera. T.ex. om brandlarmet löst, dom ser rök i kameran och i loggen ser att ett barn larmat av huset.

Finna det några GDS larm som kan larma ut SOS automatiskt?
 
M
Allt som en fysisk människa i en larmcentral kan nån annan göra, utan att betala 3-4-500kr/mån. Eller krävs det nån form av högskoleutbildning för att utföra det en människa hos företagens larmcentraler gör?
 
Kan hända att vårat verisure-brandlarm var ett måndagsexemplar men efter att det inte löst ut av ett bortglömt nappkok bytte vi till sector alarm. Det luktade som fan och hans moster och låg Lüzten-dimma i köket så man tycker ett larmet skulle löst ut...
 
  • Gilla
Magnus Enochsson1
  • Laddar…
DSC !
 
  • Gilla
@ndreas
  • Laddar…
T
Jag håller med om Ajax. Men där får du inte integrationen med Yale (kommer det komma möjlighet för integration med passersystem, dock inte lika passande i en villa..).
Finns inget inbrottslarm som kan kopplas till SOS så att brandkåren kommer ut utan att det är verifiering (alltså detektor med kamera eller kamera behöver kopplas upp mot en larmcentral). Men då behöver man egen inte koppla det direkt till SOS (man tjänar dock någon minut på det i utryckningstid men det kostar med i månaden).
 
Jag köpte mitt larm kontant av en lokal larmfirma. Allt är kablat och har rörelsesensorer i alla rum med fönster, backupbatteri och siren inne och ute. Till det har jag kompletterat med Google kameror på logiska ställen, dessa har också ström så dom spelar in live 24/7 mot en månadskostnad till Google förstås.

Mitt larm skaffade jag när jag köpte huset för 20+ år sen och har fått byta ut huvudenheten en gång pga åsk nedslag men det gick på försäkringen. Har även ett serviceavtal på det som innebär service varje år samt kostnadsfritt utbyte av enheter som går sönder.
 
Redigerat:
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
MrJay
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Eufy har bra kameror med lokal lagring och molntjänst. Men ska man vara helt skyddad så gäller bara system som är helt bortkopplade från nätet.
Låter som du helt missat Eufy-skandalen som uppdagades några månader sedan. Visade sig att de inte alls var helt offline samt att klippen gick att komma åt för vem som helst.

Till TS, kan tipsa om DSC som vi en gång i tiden gjorde en herrans massa installationer av åt privatpersoner
 
  • Gilla
Henibell
  • Laddar…
MrJay MrJay skrev:
Låter som du helt missat Eufy-skandalen som uppdagades några månader sedan. Visade sig att de inte alls var helt offline samt att klippen gick att komma åt för vem som helst.

Till TS, kan tipsa om DSC som vi en gång i tiden gjorde en herrans massa installationer av åt privatpersoner
Nej inte alls utan det ska du anta är fallet med allt som är kopplat till ett nätverk. Som jag skrev är det enda integritetssäkra offline.
 
F
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Eufy har bra kameror med lokal lagring och molntjänst. Men ska man vara helt skyddad så gäller bara system som är helt bortkopplade från nätet.
Var det inte eufy som sparade massa på en helt öppen server? 🤔.

Kör ett hemmabygge själv. Billigast i längden och man slipper oroa sig över att personalen tittar på ens snabel.
 
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Finna det några GDS larm som kan larma ut SOS automatiskt?
Nix, SOS/räddningstjänsten godtar inte egetinstallerat brandlarm med automatlarm till SOS/räddningstjänsten.

För att få ha ett automatlarm så måste brandlarmet vara; SBCS-godkänd, installerad av SBCS-certifierad anläggningsfirma, anläggningen behöver genomgå årlig besiktning av SBCS-certifierat besiktningsföretag mm.
 
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
Jag själv kör med Visonic Powermaster 10. Jag är haft det några år. äger larmet själv. Har kopplat mot larmcentral. Men inte fria utryckningar
Jag skulle inte välja "hyrlarmen"
typ Sector. Man är för bunden. Fria utryckningar? Totalt onödiga pengar.
Jag har mina år aldrig saknat fria utryckningar. Larmet har larmat några gånger men bara falsklarm.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.