Har precis beställt nytt gummi till hjulen på min gamla meber sr600 och tänkte nu även piffa till bladstyrningen. Jag har försökt få till den befintliga men är lite less på att greja nu och skulle vilja ha något riktigt bra istället som funkar rakt av.

Jag har kollat runt och blivit lite klokare, enl t.e.x Matthias Wandels utmärkta guide/film i ärendet https://woodgears.ca/bandsaw/guides.html så är det ingen större skillnad på kvaliten på snittet beroende oavsett vilken modell man väljer utan han utsåg en vinnare enbart på hur enkelt det är att finjustera en tajt passning.
Jag tycker även att det verkar lite puckat att klämma in bladet mellan två rullar då det rimligen borde fastna mycket sågdamm i den undre styrningen så den typen känns inte aktuell rent spontant men jag kan ha fel.

Så det är i princip 2 frågor jag funderar över:

1) Ska man gå på ett par nya liknande de jag redan har (skulle gissa att "GL456" passar rakt av) eller gå på något i stil med Lagunas euro style replacement https://www.thewoodturningstore.com/laguna-laguna-guides-fits-most-euro/ ?

2) Hur säkerställer man att det fakstiskt går att montera på min såg utan att man behöver ha en komplett mekanisk verkstad för att göra adapters? Jag har försökt maila lite återförsäljare ang diametrar etc men får inga svar alls :(

Har för närvarande inga blad som är bredare än 25mm, men det går att sätta på upp till 33mm blad vilket definitivt ligger på horisonten då jag tänkte pröva att såga ut plakor från mindre stockar i framöver.

bifogar bilder på befintlig styrning:
Maskindel, grönt, skruvstycke, arbetsbord, metall, verktyg, industriell utrustning, ingen person, använd och smutsig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Industriell, grönmålad maskin, komplexa metallkomponenter, skruvar och muttrar, maskindelar, teknisk utrustning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.