Hoppas på att få lite hjälp från er som kommit längre i era husbyggen än vad vi har eller kanske redan byggt färdigt. Jättetacksam om ni kan hjälpa oss att uppskatta lite kostnader eller tipsa om andra trådar där jag kan hitta tips om detta :)

Vi tar just nu in offerter på vårt kommande husbygge. Jag var tydligen lite naiv som trodde man skulle vara lite mer säker på kostnaden när man fått in en offert, men det är ju så många tillkommande kostnader att det fortfarande är jättesvårt att veta om vår grova kalkyl håller. Jag känner att vi har någorlunda koll på följande kostnader: Lagfart & pantbrev (puh, enkelt), markarbete (uppskattat av person med god kännedom om den typen av jobb), VA-anslutning.

Om vi tar t ex Götenehus så läser jag i deras leveransbeskrivning och tolkar det som att invändig och utvändig målning + material inte ingår. Vad kan det kosta (220m2 hus, om vi räknar på att bara måla)? Och vidare:
-Kakel, klinkers och arbetskostnad för plattsättning (inte billigaste men inget superexklusivt heller)?
-Färg och målning utvändigt?
-Kvalitetsansvarig (ingår väl inte?)
-El-anslutning
-Uppgradering av elinstallation?

-Matjord, gräsmatta och jobbet för att få dit den? (buskar, träd och häckar har vi ungefärlig koll på vad de kostar eftersom vi nyligen gjort det i nuvarande boende)
-L-block för stödmurar (per meter kanske?)

-Försäkring under byggtiden?

Vilka ytterligare någorlunda stora kostnader tillkommer?

Stort tack på förhand för all hjälp vi kan tänkas få :)
 
Hej!

Kan kanske ge dig en fingervisning ang målning.
Inv. målning ca 100 000
Utv målning. 60-80 tusen ev. ställning etc. kan tillkomma, beror helt på hur huset ser ut.
Det här är som sagt en fingervisning!

//Fredrik
 
Jag pratade med Götenehus och säljaren sa att vi skulle räkna med 220000 för invändig målning/kakel/klinkers (om man vill slippa göra något själv alltså). Sen ca 30000 kr för byggel och 20000 för kvalitetsansvarig. Målning utvändigt ca 25000 kr om man gör det själv men ska man anlita någon blir det betydligt dyrare.
 
Hejsan, bara ett par punkter bortsett från pantbrev och lagfart.

Nybyggnadskarta?
Bygganmälan?
Bygglovsavgift?
Planavgift?
Husutsättning?
Kvalitetsansvarig?
Byggherrekostnad?
Anslutning VA, el etc.?
Detta är kostnader på strax över 200 000 kr. Om inget av detta ingår i offerter ni fått.
 
Räntor under byggtiden också... :) Lycka till!!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.