Taket är ca 86kvm och det är enligt mäklaren en läcka vid skorstenen.
Jag har uppskattat kostnaderna om vi gör det själva. Ser det rimligt ut?

Taket
Byte råspont (vid läckan) 5 000
Takpapp (Icopal Macoflex YAP2200) 22,5kr/m 21 935
Icoklister, Icokitt, Icoflux Primer, fotplåt 50kr/m2 5 105
Shingel 100kr/m2 8 600
Spikpistol 1 500
Spik 1 000
Vindskivor + beslag 1 000
Plåtarbeten (görs av hantverkare) 5 000

Summa 24 140


Takavvattning
Hängrännor (4000*100, Lindab) 898
Fotplåt 40 x 2000 mm 509
Ränngavel 108
Rännskarv 222
Snäppkrok placeras var 1 212
Snäppkupa 142
Stuprör kr/m 295
Mellandelar 130
Rörböj 150
Renstratt 150
Rörsvep 100

Summa 3 915
 
Lyfter min fråga...
 
Behöver du hyra ställning för att komma upp till tak? Container för att slänga gamla taket i?
 
Ställning behöver jag inte men absolut en container, tack Bonnier. Hur mycket kan en sådan kosta?
 
Det var några år sedan jag hyrde en container och kommer tyvärr inte ihåg priset, men inklusive tömmning så får du kanske räkna med ett antal tusenlappar kanske.

Kolla med allren eller ragnsells eller nåt annat bolag du har i närheten som kan ge pris.
 
Om du byter material på taket så behöver du bygglov oftast förresten, fast det kanske är likadant det nya som det gamla?
 
bonnier skrev:
Om du byter material på taket så behöver du bygglov oftast förresten, fast det kanske är likadant det nya som det gamla?
Vad menar du med att byta material? Från tegel till plåt? Från enkupigt till tvåkupigt?
 
Det är när man byter material, mellan tegel/papp/plåt etc. Möjligtvis att det behövs bygglov om man i kulturområden byter från enkupigt till tvåkupigt, men där är jag väldigt osäker, man får kontrollera med kommunen man bor i.
 
fantasi - Kostar inte shingeltak mer?? Maken funderar på vad han ska lägga för tak på nya garaget han ska bygga... Var har du fått priserna ifrån? Någon särskild firma?

Ang bygglov så vet ja inte om det skiljer sig mycket mellan kommuner, men i vetlanda kommun ligger bygglovstaxan för fasadförändringar (byte av fasad eller takmaterial) på 330 kronor, så det är ju inte såå farligt dyrt... och väntetiden på bygglovet här är ca en vecka.
 
Wahlström - jag kommer inte ihåg vart jag hittade priset 100kr kvm, men när jag sökte igen så tar K-rauta 389kr för 1pkt som täcker 3,15kvm dvs 124kr kvm.
100 kr är kanske lite lågt räknat.

Bygg och takshingel kuttet antrac. mki från K-rauta.

På det huset som vi tittar på så ligger nu tegelpannor så jag räknar med att få söka bygglov.

Jag har läst att shingeltak håller i 30 år minst. Hur är det med tak med tegel? Själva pannorna håller ju väldigt länge men hur är det med hela konstruktionen?
 
Oki, tack för svaret! 124 kr m2 va ju inte så farligt det heller... :)
 
Ett tegeltak med ordentligt underarbete håller säkert också minst 30 år, fast man kanske får räkna med att byta ut några enstaka pannor då och då som skadats. Taket på vårt hus som vi ska byta nu är troligen 60+ enligt takläggarna, och mina föräldrars tak är inte bytt sedan det byggdes, 1958. Fast där var jag upp och tätade en del i somras, pappen under var inte fräsch så där är det nog en tidsfråga.
 
Den polyesterbaserade pappen(YAP), som finns idag har antagligen längre livslängd. Den är betydligt starkare som ny.
 
Så hållbarhetsmässigt så är de hyffsat likvärdiga och då faller valet på pris och utseendet.

Själv tycker jag Shingel ser snyggt ut men det verkar vara rätt få som väljer det till sina tak, undrar varför?
 
Lyfter min fråga.

Jag har varit och inspekterat vinden och följande gäller

Vattenskada vid genomföringen av ventilationen från avloppet samt mörket under skorstenen. Takstolar och takpannor ser i övrigt ok ut.

Låt säga att vi behåller pannorna men lägger om spånt, papp och plåtdetaljer.
Hur mycket skulle materialkostnaden tänkas landa på ?

Ser min uträkning rimlig ut?

Byte råspont etc 10 000
Takpapp (Icopal Macoflex YAP2200) 1 935
Icoklister, Icokitt, Icoflux Primer 5 105
Spikpistol 1 500
Spik 1 000
Vindskivor + beslag 1 000
Plåtarbeten 5 000
Summa 25 540
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.