Hej! Jag är novis på grund och vägkonstruktioner. Jag bor i ett hus från 86 med oinredd källare (halva huset) samt resten är outgrävd källare som är grusåterfylld under plattan. Dränering och dylikt är orginal med berg i närheten som spolar på ordentligt.

Vad jag kan reda ut så står syllen rätt emot plattan och golven är av flytande konstruktion? Tack på förhand
 
  • Tekniska ritningar, detaljsektioner, byggnation, konstruktion, betong och förstärkning, skala 1:20, isoleringsmaterial.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Teknisk ritning, konstruktionsdetalj, skala 1:20, betongelement, armeringsinformation, sektion A-A, byggteknisk skiss.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Svartvit teknisk ritning eller skiss, eventuellt arkitektonisk, med streck och dimensionering, fragmenterad och ofullständig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Teknisk ritning av en byggkonstruktion, antagligen detalj för grund med betong och cellplast.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Lite oklart på vad din fråga är egentligen.
Dina ritningar är någon form av k-handlingar på källarväggar och bjälklag. Det visar betong och armering.
Är det en träsyll du är ute efter så är det en annan ritning som visar om det ska vara nåt mellan syll och platta eller om det är tänkt trä direkt på betongen. Men det ser väl inte ut som om det är tänkt ingjuta syllar iaf, men som sagt annan ritning.

Golv visar den inte heller. Är det bjälklag och platta du menar med golv så har du ett källarbjälklag med kantförstyvning/voter och ett gjutet bjälklag. På någon del är där en grundmur på sula.
Inget av dem brukar kallas flytande.
 
  • Gilla
Davidkarlsson
  • Laddar…
Jag ursäktar otydligheten. Vad jag försöker klargöra är om syllen ligger emot "botten betongen" ovan källarmur och det outgrävda utrymmet. Besiktningsman menade på att om detta är fallet så är risken för fuktskador hög. Med andra ord så ligger den "utanför" cellplastens kapilärbrytande område?
 
Anade väl det, men det borde finnas andra k-ritningar som visar träkonstruktionen. Detta visar väl mest att det finns en vägg på plattan men inte hur den ska se ut.
Helt säker är man ju bara om man öppnar och kollar men det är ju lagom spännande.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.