Hallå Byggahus!

Håller på att planera inför renovering av badrum och hoppas att ni kan hjälpa mig att tänka en extra vända kring hur elen skall göras.

På ritningen nedan är den befintliga elen markerad gul och den planerade utökningen i grönt.

I dagsläget finns det endast en strömbrytare som går till belysning i spegelskåpet ovanför handfat samt en matning framdragen för ev. tvättmaskin (nere till höger på bilden).

Planen som den ser ut just nu är att:

  • Utöka med en strömbrytare till (dimmer) som skall kopplas till en plafond i mitten av taket.
  • Byta matningen till spegeln till en kopplingsdosa bakom denna som fördelar till spegel, plafond och två vägguttag (varav ett inuti ett högskåp.)
  • Använda gamla tvättmaskinsmatningen till golvvärme med termostaten i den intilliggande klädkammaren.

Ser ni något problem eller har ni några förslag på vad som borde göras annorlunda?

3D-ritning av badrumsplanering med markerad befintlig (gul) och planerad (grön) eldragning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

3D-ritning av badrum med befintlig el i gult och planerad elektrisk utökning i grönt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Om du nu ändå skall ha en takdosa, så är det vanliga att man fördelar från den.

Det där med termostat utanför rummet är kanske inte så bra. Visserligen kan golvvärme regleras av endast golvtemperaturen, men termostaterna har ibland en valmöjlighet att reglera på rumstemperaturen, vilket då bli temperaturen i klädkammaren.

Dosan vid duschen är inte så lämplig om den skall vara vänd in mot badrummet.

Du har ritat in en handdukstork, skall du ha el till den också?
 
Hur har du med ventilation? Du kan behöva el till en fläkt.
 
tommib
Håller med hempularen, fördela från takdosan. Givet att väggar och tak är öppna kan den gamla tvättmaskinsmatningen (antar att det är den vid duschen) dras direkt till takdosan istället och fördelas ut därifrån till belysning vid kommod, lampknapp och vägguttag. Använd istället den gamla matningen till golvvärmen. Detta bygger på att den gruppen är lämplig att koppla golvvärme på (inga andra tunga laster t.ex.)

Om det inte går att göra så, dra om tvättmaskinsgruppen till andra sidan dörren och sätt termostaten där.

Jag förutsätter att jordfelsbrytare finns.

Du bör kontrollera minimiavstånd från duschmunstycke till vägguttag (ska vara 120 cm).
 
tommib skrev:
Håller med hempularen, fördela från takdosan. Givet att väggar och tak är öppna kan den gamla tvättmaskinsmatningen (antar att det är den vid duschen) dras direkt till takdosan istället och fördelas ut därifrån till belysning vid kommod, lampknapp och vägguttag. Använd istället den gamla matningen till golvvärmen. Detta bygger på att den gruppen är lämplig att koppla golvvärme på (inga andra tunga laster t.ex.)

Om det inte går att göra så, dra om tvättmaskinsgruppen till andra sidan dörren och sätt termostaten där.

Jag förutsätter att jordfelsbrytare finns.

Du bör kontrollera minimiavstånd från duschmunstycke till vägguttag (ska vara 120 cm).

Vad som kanske inte är så tydligt, och något jag borde skrivit, är att både golv, tak och 3 av 4 väggar är i betong.

Att ha termostaten i klädkammaren är en följd av detta då matningen till tvättmaskinen kommer ner i regelväggen mellan klädkammare och badrum varför det skulle vara enkelt att bara vända på den dosan så den pekar mot klädkammaren istället och gå vidare med rör för matning och givare ned mot golvet.

Takdosa blir det nog inte någon, utan bara ett rör som kommer ner från taket.

Har bara tänkt att bila ut för de fyra apparatdosorna och sedan spåra mellan dessa och upp i taket.


hempularen skrev:
Hur har du med ventilation? Du kan behöva el till en fläkt.
Central ventilation, så ingen fläkt där inte.


hempularen skrev:
...Dosan vid duschen är inte så lämplig om den skall vara vänd in mot badrummet...
Den är tänkt att vara till termostaten, vänd mot klädkammaren.

hempularen skrev:
...Du har ritat in en handdukstork, skall du ha el till den också?
Vattenburen.
 
Att termostaten sitter i klädkammaren känns inte så jättekonstigt då även vattenfördelning skall in där enligt planen.

3D-skiss av ett badrum med angränsande klädkammare där rördragning och termostat för vattenfördelning visas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


  • Inkommande vatten från höger (trumma som ej är inritad).
  • Utgående vatten till kök ner i golvet.
 
Av mina "anmärkningar" återstår då bara huruvida termostaten med säkerhet inte skall reglera på rumtstemperatur, om den uteslutanbde skall reglera på golvgivaren, så spelar det ingen större roll om den sitter i ett annat rum, även om det känns rätt udda.

I de fall man reglerar på rumstemp, så är golvgivaren ändå med i regleringen för att säkra att golvet inte blir överhettat.
 
Av bilden tiolkar jag att du tänker dra värme till torken via taket, då bör du ha en avluftning på ledningens högsta punkt.
 
hempularen skrev:
Av mina "anmärkningar" återstår då bara huruvida termostaten med säkerhet inte skall reglera på rumtstemperatur, om den uteslutanbde skall reglera på golvgivaren, så spelar det ingen större roll om den sitter i ett annat rum, även om det känns rätt udda.

I de fall man reglerar på rumstemp, så är golvgivaren ändå med i regleringen för att säkra att golvet inte blir överhettat.
Är det vanligaste att man reglerar på både rum- och golvtemperatur? Någon som har erfarenhet av att bara köra med givare i golvet?


hempularen skrev:
Av bilden tiolkar jag att du tänker dra värme till torken via taket, då bör du ha en avluftning på ledningens högsta punkt.
Ajdå, tolkar det som att min befintliga enligt liknande modell inte kommer att kunna användas?

Kromad golvtemperaturgivare för värmesystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Om du vill mata den via taket, så kan du säkert sätta en avluftning där uppe på ledningen. Dvs. om den skall gå synlig nära taket. Men om du har en värmeledning som så att säga går upp i ett U så kommer det att samlas luft där, som man måste kunna få bort.
 
M
Lite off-topic, men vad är det för program du ritat i?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.