Hej

I somras köpte vi ett hus byggd 64 och har renoverat den, nu är det dags att finjustera ventilationen (nibe Flm)
från jobbet kan jag få låna hem en luftflödesmätare och tänkte själv testa att skruva in tallrikar och ställa in rätt flöde.
jag undrar om nån kan räkna på hur mycket luft ska varje ventil ta.

övervåning:ca 45 kvm2. två sovrum, hall, badrum ca 4 kvm2 utan fönster och i den sitter en frånluftsdon.

bottenvåning: ca 104 kvm2. två sovrum. hall. vardagsrum. badrum med fönster och frånluftsdon. kök med frånluftsdon.

Källare: ca 104 kvm2. Förråd.Hall. Garage med frånluftsdon, Tvättstuga med frånluftdon.
 
Man brukar säga 0.35liter per kvm i sekunden så du ska ha 90 L/S, alla rum är ju såna man gärna har bra frånluft i så finns inte riktigt något som ska ha mindre än andra kan jag tycka med den informationen du gett. 18 L/S blir det om man delar upp det rakt av, sen kan du flytta några liter hit eller dit om det är rum du tycker har lite större eller lite mindre behov än andra.
 
Liten Uppdatering

Nu har jag mät totala boyta och lekt lite med flödesmätare och ställde in följande flöde.

övervåning storlek 52 kvm2 med två sovrum samt liten badrum utan fönster och frånluft ca 19l/s

bottenvåning ca 90 kvm2 två sovrum.hall. kök frånluft ca 14 l/s, badrum frånluft ca 21 l/s

bottenvåning Källare (ej boyta) ca 95 kvm2 garage frånluft ca 11 l/s samt tvättstuga frånluft 12l/s

vad tycker ni räcker det med angivna flöde eller ska man öka?
 
Ska räcka rent teoretisk, om garage och tvättstuga känns dåligt ventilerade hade jag nog flyttat lite från lilla badrummet och köket, 15 är standard i badrum utan fönster, kök kan klara sig på 10.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.