Jag tänkte för skojs skull kolla hur mycket energi vårt hus behöver för värme och varmvatten nu när det är kallt och eländigt ute. Går det att ge en ungefärlig siffra på detta baserat på vedåtgång?

Jag har under 48 timmar gjort av med totalt 78,5 kg ved på tre eldningar. Start- och sluttemperatur i tankarna var densamma.

Veden är väl inte kruttorr (har torkats ute sedan i maj och lades i vedbod i september).

Pannan är en Diom Vedunic 835 och vad den har för verkningsgrad vågar jag inte säga. Jag är inte ute efter några exakta siffror men det vore kul att veta vad huset "drar".

Kan man utifrån den siffran räkna på vad en ungefärlig elkostnad för en bergvärmepump skulle bli?
 
Ja, det går att räkna ut ungefär vad en bergvärmepump skulle kostat dig i el under dessa 48 timmar. Vad är det för ved du eldar med? Björk, gran ?
 
Blandat, ungefär hälften lövved och hälften barrved. Spelar det nån roll när man räknar kilon istället för kubikmeter?
 
Borde det inte vara noggrannare att titta på hur mycket tempen ökar i tankarna under eldning än att räkna på energiinnehållet i veden? Om du multiplicerar tankvolymen i liter med temperaturstegringen så får du den tillförda energin i kilokalorier (kcal). Om du sedan dividerar resultatet med 861 får du det i kWh. Om du dividerar antalet kWh med den tilltänkta värmepumpens värmefaktor så har du den ungefärliga elförbrukningen. Denna beräkning tar inte hänsyn till värmen som går ut i radiatorkretsen när du eldar, men det var ju ett ungefärligt värde du var ute efter.

Erik
 
HIttade detta: Visste du att 1 kg. torr ved är = 4,3 kWh? Detta gäller när veden har en fuktighet på ca 20% och när vi brukar hela kubben som brännmaterial, där vi kan elda i en eldstad med 100% effekt och utnyttjande. http://www.vegarn.se/om_vedeldning/varfor_elda.php

Så om vi antar verkningsgrad på 80% ger 1kg ca 3,4 kWh
78,5*3,4=266,9 kWh på 48 timmar.
267/48=5,6 kW/h
 
Hur länge räcker tankarna o hur stor volym har dom, Då är det lätt att ta reda på husets behov..
500 L 50° är 29 kWh (40-90°)
 
Det är ett av problemen - jag vet inte tankarnas volym exakt. Det är 2 st och de var på 750 liter styck men han som satte in dem kapade 30 cm på höjden. Nu kanske de är 600 liter styck?
 
När jag körde systemet på elpatron under julhelgen (vi var bortresta) så gick det åt 975 kWh på 9,5 dygn. Då användes ju inget varmvatten och jag hade satt automatshunten på 16 graders inomhustemperatur. Dock ingår ju kyl o frys i den elförbrukningen. Snittförbrukningen då var ju 4,3 kW/h så saabdeas beräkning låter ganska rimlig.

Kan jag ta förbrukningen och dela med 3 för att få elkostnaden för en bergvärmepump?
 
Japp! d^_^b
 
Med 21 ° inne kanske det gått närmare 1300 kWh minus kyl/frys..

Lättast är att kolla med elpatronen på o försöka leva normalt vad de gäller duschning mm, Köra några dygn med elpatron o dra bort elen som förbrukas då du eldar med ved..

Även hålla koll hur varmt vatten du behöver till radiatorerna då det är som kallast, Då kan du få fram riktigt exakt hur stor pump du skulle behöva..
Cop på 3 får du om du inte har ett radiatorsystem som kräver hög temp, Riktigt låg temp når du cop på 4..
 
Nu när det varit runt -10 ute så ligger tempen som shuntas ut oftast runt 35 grader, ibland upp till 40. Om jag skruvar upp önskad temp går det upp så högt som närmare 50 en stund men aldrig så högt nån längre stund. Normalt är 35-40.
 
BiFuel skrev:
Nu när det varit runt -10 ute så ligger tempen som shuntas ut oftast runt 35 grader, ibland upp till 40. Om jag skruvar upp önskad temp går det upp så högt som närmare 50 en stund men aldrig så högt nån längre stund. Normalt är 35-40.
Då har du ju rimliga för att inte säga bra förhållanden för en värmepump.
Din vedvägning och saabdea:s uppgifter samt även elförbrukningen under helgerna skulle jag uppskatta pekar på en medeleffekt på 6-7 kW under dessa perioder. Ska du ha en VP ska du nog sikta på att den kan prestera det utan direkt tillskott av elpatron.
Temperaturen har ju varit relativt jämn och låg en tid nu så det ger bra möjlighet till skattningar och justering av värmesystem.
 
Förslag på lämpliga vp:ar? Är helt ny på den marknaden.

Kan tillägga att vi idag har 110 kvadrat boyta fördelat på två plan plus cirka 60 kvadrat delvis uppvärmd källare (ej beboelig). I framtiden kommer vi troligen att bygga ut med runt 50 kvadrat eller så.
 
Redigerat:
Det finns många, men de mest etablerade som jag kan räkna upp på rak arm är: Nibe, IVT, CTC, Euronom och Bosch. Besök http://www.varmepumpsforum.com , där hänger sveriges värmepumpselit som gärna svarar på dina frågor d^_^b.

Har själv en av Nibes nya pumpar, 1145, och är grymt nöjd :D
 
En pump som ger 7-8 kW vid 0/50° kommer det nog inte just behövas tillskott även om ni bygger ut mad50m2
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.