Hejsan hoppsan!

Jag och min familj är relativt nyinflyttade i vårt nybyggda lilla "grändhus". Framsidan hanns med hyffsat innan vintern kom och den har hunnit få rullgräs, Svart Aronia planterad längs med vägen, en fjärilsbuske är satt mm. Nu är altanen på G och så även uppfarten som skall beläggas med marksten.

Men så har vi en yttepytteliten baksida som inte är helt lätt att planera. Vi är definitivt inga "trädgårdsmänniskor" ;-) och behöver nu lite hjälp! (Kan absolut ingenting om sånt här)! (se bifogade bilder)

Baksidan vätter mot öst-syd-öst och det vi behöver hjälp med är:

- Vad ska vi sätta för buskar mot grannen i söder? Kanske ett insynsskydd närmast förrådet också? Maken vill helst ha en vintergrön häck.

- Vad gör vi med den apfula stödmuren mot grannen i norr? Vi ska bygga en altan i vinkel ut mot/längs med stödmuren. Vad kan vi göra för att "dölja" muren? (den går även längs med hela framsidan). Grannen ska fylla upp på sin sida och plantera en häck.

- Berget framför huset ser lite trist ut då vi fick riva ner en gammal mur på toppen. Skopan drog med sig hela "växtligheten" så vi tänkte plantera i skrevorna och längst ner på "avsatsen". Vill inte att det ska se konstlat ut. Kan man sätta typ ljung och lingonris uppblandat med några marktäckare? Behöver verkligen hjälp här! Vilken jord ska man använda?

- Hörnet vid förrådet, vad gör vi här. Det sitter en stupränna här så regnvattnet rinner ner mot stödmuren. Kan man lägga nån småsten och plantera framför?

Vi ska även rulla gräs framåt maj.

Vi vill ha en _lättskött_ baksida utan massa rabatter och sånt jox! ;-)

Andra inputs, åsikter och förslag mottages tacksamt!!!!!!!!!!!!!!!!

MVH
Ella Bella
 
  • CIMG0849.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • CIMG0846.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • CIMG0847.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • CIMG0852.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej!

Beroende på vilken zon du bor i får du anpassa växterna. Det är svårt att ge tips på växtval då alla har olika smak. Här kommer ngr förslag från mig. Ett tips är att låna trådgårdböcker och köpa ngr trädgårdstidningar för att hitta växter som just du tycker om.

Mot stödmuren kan du endera plantera ngn klätterväxt som självmant fäster på muren, ex klätterhortensia. Den blir dock stor med tiden (kanske för stor) men den går bra att beskära. Annars kan du klä muren med armeringsnät och låta ex clematis klä in den.

Ljung är fint i klippskrevorna om du vill ha en naturlig plantering. Den trivs bäst i torvjord med lågt pH.

Om ni skall ha en vintergrön häck så tycker jag att liguster är fin. Även avenbok ger ett insynsskydd på vintern då den behåller sina vissa blad hela vintern. Båda kan klippas smala så de inte tar för stor plats på bredden.

Hoppas du fick ngr ideer! Ett tips är att gå in på alltomträdgårds hemsida. Där finns trädgårdslistor med bilder på massor med växter för inspiration!
 
Ahhh tack! Kan tyvärr inte zonerna men vi bor i Sthlm.

Vi vill inte ha för mycket "som blommar" då jag är allergiker. Det måste också vara lättskött då vi inte är så intresserade av trädgårdsskötel/inte har nån vidare kunskap att skryta med... ;-)

Vi har en Plantagen här i närheten, är deras växter nåt att ha?

Kan man inte sätta nån form av "plank/staket" på/mot muren? Putsa den? Eller det kanske bara lossnar...?

Fler förslag???
 
Min första tanke var backtimjan i berget. Doftar gott och blommar vackert lila. Jag tycker muren är cool. Man kan hitta på hur mycket som helst med den. Fråga på en plantskola efter växter som hänger ner över murar och blommar fint så får ni lite medelhavskänsla. Kanske plantera några härliga prydnadsgräs framför muren också. Eller varför inte låta muren bli en örtagård med en massa krukor med örter både ovanpå och nedanför.
 
Kom på en ide till. Satsa på en enorm stenlagd uteplats med lättskötta krukor med perenner i som tex Funkia (Hostas).
 
Bergssluttningen är ju super att ha växter emot. Borra in några fästen i berget och förankra ett nät som du kan låta tex. klätterrosen Rosa helenae hybrida (gulvit klätterros som doftar honung, kräver obetydlig skötsel, klarar lite skugga och blir jättestor) och eller tex. Flammentanz (röd klätterros som är lättskött). Bägge rosor är härdiga. Har inte hört att man är allergisk mot rosor. Du kan även välja att plantera klematis. Tar du en tidigblommande sort slipper du pysslet med att klippa ner dem. Har själv bland annat Miss Bateman som är en jättefin vit som man inte ska klippa. Är också denna allergisäker vad jag vet.
Klätterhortensia kan klättra upp för berget själv är också jättefinn. Kräver i princip ingen skötsel förutom lite vatten och gödsel. Vet inte om den är allergisäker.
Mot grannen i söder kunde man ha kanske något litet träd (ett äppelträd om man gillar frukt, kräver dock beskäring en gång per år) och ett par friväxande buskar tex. rosor eller spirea (kolla allergi).
 
Å vilka bra tips, tack! Jag tycker dock INTE att muren är cool... ;) Vi ska som sagt bygga en altan i vinkel mot hela muren på baksidan. Kanske gör vi ett "räcke" mot muren så man inte tänker på den så mycket. Vill inte ha så mycket som blommar precis vid altanen där man sitter mycket men på berget funkar det nog bra. Det är främst starka dofter jag reagerar på, ängsblommor och olika sorters gräs.

Tycker om berget jättemycket ,och vill verkligen tänka till här så vi kan få det snyggt, men inte för konstlat som sagt. Vill ha det naturligt. Rosor gillar jag däremot så det får det nog bli någonstans på baksidan.

Gillade verkligen idén med ett litet träd och friväxande buskar mot grannen i söder. Vill dock inte att det ska vara ett träd som blir för högt/brett/stort så att det stjäler sol eller "inkräktar" på granntomten. Finns det någon bra sort som inte blir så stor?

Mera, mera tips!!!!! :)

Ska kolla upp alla växter och blommor ni tipsat om!!!!!!!
 
Jag läste någonstans om en som klätt in sin betongmur med trä så det skulle bli lite bryggkänsla. Det låter jättefint tycker jag. Liggande panel på muren gör nog att uteplatsen kommer kännas både varmare och mer ombonad. Håller med om att muren inte är det roligaste att titta på, kallt och hårt. Med träklädd mur "slipper" du växter så nära, både ur allergi- och nedskräpningssynpunkt.
 
ruzulfnag skrev:
Jag läste någonstans om en som klätt in sin betongmur med trä så det skulle bli lite bryggkänsla. Det låter jättefint tycker jag. Liggande panel på muren gör nog att uteplatsen kommer kännas både varmare och mer ombonad. Håller med om att muren inte är det roligaste att titta på, kallt och hårt. Med träklädd mur "slipper" du växter så nära, både ur allergi- och nedskräpningssynpunkt.
Ahhh precis så som jag tänkt!!! :) Tror också att det kommer bli fint!

Nu har jag i alla fall planterat Kornell (vitbrokig) mot grannen i söder, fram till där den lilla stödmuren börjar. Vet inte riktigt vad vi ska göra i den hörnan vid förrådet. Kanske blir det ett insynsskydd på muren. Hmmm vad kan man plantera bakom då, det blir ju inte mycket sol att tala om där då...

Någon som har bra förslag på vart jag kan sätta lite smultronplantor?
 
Hej!
Jag tycker att det är mysigt att ha smultronplantorna nära en trappa eller så där man kan sitta och småprata litet och samtidigt komma i rätt höjd för att äta smultron ...
fialotta
 
Ska du klä muren så tänk på att göra en liten luftspalt bakom "kläderna" så att muren kan andas. Risk för att du får mögel på baksidan av inklädnaden annars
 
Har du tillgång till BBC Prime kör man där regelbundet mycket fina trädgårdsprogram. Man har nyligen avslutat en serie med just mini-bak-trädgårds-planeringar som har varit både okonventionella och läckra och som ger én underbara inspirationsidéer.
 
mats_o skrev:
Ska du klä muren så tänk på att göra en liten luftspalt bakom "kläderna" så att muren kan andas. Risk för att du får mögel på baksidan av inklädnaden annars

Tack för tipset! Hade tänkt borra fast vertikala "reglar" på muren och sen sätta på liggande "panel"...
 
yonna skrev:
Har du tillgång till BBC Prime kör man där regelbundet mycket fina trädgårdsprogram. Man har nyligen avslutat en serie med just mini-bak-trädgårds-planeringar som har varit både okonventionella och läckra och som ger én underbara inspirationsidéer.

Har tyvärr inte tillgång till det programmet :( Vad synd för det hade ju varit helt suveränt att titta på för att få lite inspiration!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.