Hej
Jag har rivit ner en vägg i badrummet för att dra om vatten och el till det kommande nya badrummet.
Rören var 12mm prisol med en massa lödade skarvar så hela skiten åker ut så får vi dra nytt. Eftersom regelverket endast är 45 mm så är det som jag förstår det för tight för att kunna skarva på nya prisolrör från tvättstugan och gå ner genom väggen precis som innan? (det är väl för litet utrymme för att göra bra 90 graders krökar)?

Tanken är istället att från matningen i tvättstugan (ovanför dörren på bilden) skarva på pex och bygga en liten central i väggen från badrummet där jag drar nya rör till alla kranar.
På så sätt får jag också bort en massa rör från tvättstugan som senare skall renoveras också

Jag behöver hjälp med at få dimensionerat detta på rätt sätt. Kopparröret som jag vill dra ifrån är 15mm och tanken är att sätta 2 lk dosor i väggen i tvättstugan och där börjar det "nya" systemet.

Vad jag behöver hjälp med är i princip en inköpslista så att allting passar.

1. Klämkoppling för att fästa 2 15mm kopparrör i lk vägguttag

2. 2 St lk vägguttag

3. Någon koppling för att 16mm pex slangen skall passa i lk förgreningsrör

4. 2 St förgreningsrör med 3 förgreningar (kan man också ta utgående matning och koppla till tex duschblandaren?

5. Låda för förgreningsrör med lucka

Och sen till det som skall anslutas:
Toalett
Koppling till 15r anslutning på förgreningen +pex+väggdosa+kopplingsuttag.
Detta endast för kallvatten. Varmvattensröret sätter vi lock på

Tvättställ badrum
2 koppling för anslutning till förgreningen och 2 st väggdosor samt det som sen behövs för att ansluta till 10mm kromade rör

Tvättställ tvättstuga
2st koppling för anslutning till förgrening
2 väggdosor
2 kopplingar till m26 cc 160mm
1 St monteringsskena cc 160

Dusch
2 St koppling för anslutning till förgreningen (på utgående matning?? I så fall som minskar ner till 16mm pex)
2 st väggdosor
2 st kopplingar till 3/4" mutter på blandare cc150
1st monteringsskena cc 150

Dessutom klämmor till att sätta fast rören mot reglar.

Hade någon vänlig själ kunnat hjälpa mig med detta så hade jag varit evigt tacksam!
 
  • uploadfromtaptalk1357563866616.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • uploadfromtaptalk1357563884821.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • uploadfromtaptalk1357563899805.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.