behöver hjälp av nån kunnig person. Det är så att jag har ett mellanrum ovan kyl/frys till överskåpar på ca 15cm. Vill helst inte ha galler utan tänker mig en annan lösning.

Har inhandlat en täckskiva och tänkte kapa till två "luckor" och fästa dessa i överkant, dvs undersida på överskåpar. Så att man kan öppna dem uppåt och lägga in saker. Är medveten om att det ska cirkulera luft och inte får bli för varmt, så kommer inte ha massa saker där. Men har en bricka som är för lång att rymmas i lådor/skåp samt presentpapper som passar bra där.

Men vilka gångjärn kan passa till detta?
Någon som provat liknande lösning?

kylfrys.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Om du inte tänkt ha en ny stomme i utrymmet utan bara en lucka måste något stoppa luckan när den är stängd, förslagsvis en dämpare (kan sitta på stommen till vänster i bild). Du kan använda Ikeas vanliga dolda gångjärn till skåpsluckor men då måste de monteras på en distanskloss, ca 15-20 mm tjock, för att du skall kunna öppna. Dessutom skall det borras ett ca 35 mm bredd hål i täcksidan (inte hela vägen igenom) för att fästa gångjärnet.

Du kanske också vill ha en broms eller spärr, s.k. klaffhållare.
En sista sak att tänka på att hur du skall få täcksidan snygg på alla sidor (eller i alla fall på tre av dem). Såga spikrakt och med fintandad såg/sågblad/klinga.
 
sulfobus skrev:
Om du inte tänkt ha en ny stomme i utrymmet utan bara en lucka måste något stoppa luckan när den är stängd, förslagsvis en dämpare (kan sitta på stommen till vänster i bild). Du kan använda Ikeas vanliga dolda gångjärn till skåpsluckor men då måste de monteras på en distanskloss, ca 15-20 mm tjock, för att du skall kunna öppna. Dessutom skall det borras ett ca 35 mm bredd hål i täcksidan (inte hela vägen igenom) för att fästa gångjärnet.

Du kanske också vill ha en broms eller spärr, s.k. klaffhållare.
En sista sak att tänka på att hur du skall få täcksidan snygg på alla sidor (eller i alla fall på tre av dem). Såga spikrakt och med fintandad såg/sågblad/klinga.
Tack för massa bra tips. Jag är inte den händigaste så hade hoppats kunna göra det enkelt. Helst slippa borra i täckskivan (de där 35mm hålen) och då går ju alla dessa gångjärn från IKEA bort. Om det gick hitta nåt enklare som bara gick skruva direkt med korta skruvar. Med vanliga vikgångjärn, kan inte luckan bara hänga rakt ner då? (med gångjärnet i 90graders vinkel). Eller att man kan skruva in en skruv åt var sida som stopp.
jo få sidorna snygga kan bli nog så svårt, gruvar mig lite för det...
 
jag skulle nog skippa luckan helt. Hur man än gör så kommer det ju se hemgjort ut och det kan ju i sämsta fall se värre ut än att ha det öppet.
 
A
sätter du en lucka istället för galler kommer det att bli för varmt oavsett om du förvarar något där eller inte
inte minst med hjälp av täckskivan
 
Stefan1972 skrev:
jag skulle nog skippa luckan helt. Hur man än gör så kommer det ju se hemgjort ut och det kan ju i sämsta fall se värre ut än att ha det öppet.
Fast nu ser väggen bakom för taskig ut :wow::confused:. Isf dra fram kyl och frys och tapetsera den där då kanske...
Om man vänder släta orörda sidan på täckskivan neråt så är det den man ser mest tänker jag. och de två orörda sidorna mot mitten. Då är det bara överkant ut ut mot skåparna som är sågat. Och om jag bara lyckas såga rakt så bör det inte synas så mycket framifrån...

electroluxaren skrev:
sätter du en lucka istället för galler kommer det att bli för varmt oavsett om du förvarar något där eller inte
inte minst med hjälp av täckskivan
Tro du det? Har det på att jag fick tips om detta av någon som gjort just på detta vis. Kommer ju ha två luckor så kan ju göra ett glep mellan dem på mitten på typ 8 mm och sen blir det väl nån mm runtom också. Men du tror det inte kommer funka alltså?
 
Kullan skrev:
Tack för massa bra tips. Jag är inte den händigaste så hade hoppats kunna göra det enkelt. Helst slippa borra i täckskivan (de där 35mm hålen) och då går ju alla dessa gångjärn från IKEA bort. Om det gick hitta nåt enklare som bara gick skruva direkt med korta skruvar. Med vanliga vikgångjärn, kan inte luckan bara hänga rakt ner då? (med gångjärnet i 90graders vinkel). Eller att man kan skruva in en skruv åt var sida som stopp.
jo få sidorna snygga kan bli nog så svårt, gruvar mig lite för det...
Med ett vanligt ledgångjärn monterat dolt (som jag tror du menar, i 90 grader i stängt läge) kommer du inte kunna öppna luckan, den tar emot. Synligt ledgångjärn blir inte snyggt.
Ett alternativ är kanske att montera en skiva i botten att fästa i, och fästa gångjärnen i underkant istället. Med rätt ledgångjärn (långa) så kan du göra dem dolda.

Ang värmen tror jag inte det är ett större problem, det är inte så mycket värme som skall ledas bort och helt tätt blir det aldrig. Jag har ett oventilerat skåp direkt över min kylfrys och det är aldrig varmt där inne. Men om du nu sätter en skiva att fästa i underkant istället så är det klokt att lämna några cm.
 
A
nä va dum jag är det blir ju inte varmt alls
fattar inte varför tillverkarna vill ha stora luft öppningar för att kondensorn skall kylas
vad tänkte jag på?
 
electroluxaren skrev:
nä va dum jag är det blir ju inte varmt alls
fattar inte varför tillverkarna vill ha stora luft öppningar för att kondensorn skall kylas
vad tänkte jag på?
Du behöver inte vara dryg, kom med argument istället? Det blir ju aldrig helt tätt. Givetvis olika för olika tillverkare och förutsättningar, innan man sätter igen kanske man kan testa genom att tejpa igen öppningen ett tag och mäta tempen.
 
A
Var och en blir salig över sin tro.
Gå stenhårt på tillverkarens föreskrifter i bruksanvisningen avsnitt installation, vill man göra avvikelser är det upp till var och ens förutsättningar.
Blir luftcirkulationen otillräcklig kommer skåpet att värmas upp onödigt kompressorn gå onödigt, för att kompensera denna uppvärmning, skåpet blir ännu varmare, kompressorn går ännu mer osv osv.
Energieffektiviteten rasa i samma takt som energiförbrukningen ökar.
Kompressorns livslängd minska med kvadraten på tiden.
I allra värsta fall koxar oljan och ventilerna håller inte tätt dvs kompressorn behöver akut bytas.
Men vad gör det?
 
Googla lite på din kyl och frys så står det säkert angivet från tillverkaren hur mycket luftspalt du behöver ha upptill.
Tror inte tillverkaren skojar om sådana saker då för dålig luftcirkulation gör så att dina vitvaror havererar.
Sedan kanske du kan montera ett hyllplan utan lucka i utrymmet som blir över. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.