Jag ska använda startkablar för första gången. Har kollat på lite videos och känner mig nu rätt säker på hur man gör. Men, det visar sig att min Citroën C4 (som är den givande bilen, donatorn) har ett skitkonstigt batteri där bara plus-polen är synlig. Se bild (lånad bild för jag pallar inte gå ut i kylan igen).

Jag vet att man ska klämma fast i karossen eller lämplig metalldel, men det gäller ju den bilen som har dött batteri? Hur gör jag när det här konstiga batteriet är på den fungerande bilen (donatorn)?

Jag har markerat på bild var plus-polen sitter (man öppnar en liten lucka).
 
  • Motorrum med ett dolt bilbatteri på en Citroën C4, där pluspolen är markerad med en pil.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
För att förtydliga: Min Citroën är den bilen som funkar. Det är min andra bil som har dött batteri (en Hyundai)
 
Denna metod brukar funka
Koppla plus mot plus
Sätt minus på en blank motordetalj på båda
 
Jordpunkt för hjälpstart brukar stå i instuktionsboken. Om det inte finns nån bok i bilen, finns den på nätet/Citroens hemsida.
 
Hela motorn är jordad så hitta en mutter som minus bara
 
Här sitter den på min citroën. Illustration av placeringen för 12V-batteriet i en Citroën motorrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Elon Musk och 1 till
  • Laddar…
Det är så här för att många bilar mäter batteriets laddning i en sensor placerad på minuspolen. Dvs mätningen sker mellan minuspol och chassie.
Gömmer man då minuspolen kan kunden inte göra fel.
Är minuspolen synlig kan kund ansluta laddare där och bilens batteriövervakningssystem kommer i olag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.