Hej,

Jag har ett kök som jag verkligen vill fixa (i viss mån) utan att det för den delen skall kosta för mycket. Det jag primärt vill uppdatera är att jag har fyra skåpsluckor i frostat glas som (i min mening) är avskyvärda. Dessa kombineras med ekluckor som är helt okej ändå.
Köksinteriör med ekluckor och fyra överskåp med frostat glas, rostfri diskho och köksfläkt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kök med ekbänkskiva och blandning av ekluckor och skåpsluckor i frostat glas, stående handtag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Luckorna är 39.5 x 69.5 cm (vilket jag antar är 40x70). Jag skulle hemskt gärna vilja ha fyra ekluckor i samma stil som övriga för att ersätta dessa, och samtidigt sätta på handtag liknande de på undre skåpen. Problemet är att detta är IKEA Faktum-grejer som inte finns längre.

Kan man gå till något byggvaruhus och rimligen hitta liknande skåpsluckor? Det gäller ju att de passar ihop nästan perfekt. Jag kan dock ta och sätta de befintliga fyra ekluckorna på samma sida och på så sätt behöver de inte passa exakt.

Men var går man? Jag har ingen aning alltså.

Ett annat problem är handtagen. Jag tycker inte alls om dem, primärt för att hörlurar (som jag alltid har när jag lagar mat) fastnar. Jag har dock problem med att hitta handtag med CC-mått på 355 mm (de andra har CC mått 160mm, vilket går att hitta lite här och där).

Vore schysst om jag kunde få lite hjälp.
 
Hemmakatten
Är nog svårt att hitta luckor i ek som passar. En variant är att du köper luckor från Ikea som du sedan målar i t.ex. svart.
 
Jag tycker att det ser mörkt ut i ditt kök.
Det kan ju i och för sig bero på fototekniken.

Men glasluckorna gör att det blir lite ljusare i alla fall.
Sätt in lite lampor (ledlister?) innanför dem så lättar det kanske upp lite grand :)
 
Gammelnörden
Du kan beställa nya luckor med ruta och ram i en accentfärg för att bryta av mot all ek på luckoronline.se Dom har även massor med handtag att välja bland. Eller ha öppna hyllor... Istället för att byta handtag kan du ju lägga pengarna på trådlösa hörlurar ; )
 
Det liknar ju IKEAs gamla kök Faktum. Om det är det så går det att fortfarande beställa luckor till detta kök men bara fram till den 30 september i år. Så om det är Faktum har du ett par veckor kvar att beställa luckor till köket
 
BirgitS
Om det är fanerluckor har eken ändrat färg under åren så att om du beställer nya Faktum-luckor kommer de att ha en annan färg. Däremot om det är folie eller liknande bör det gå bra.
 
oceanis skrev:
Det liknar ju IKEAs gamla kök Faktum. Om det är det så går det att fortfarande beställa luckor till detta kök men bara fram till den 30 september i år. Så om det är Faktum har du ett par veckor kvar att beställa luckor till köket
Jag hittar faktiskt inga ekluckor från Faktum på IKEAs hemsida - men jag kanske letar på fel ställe?
 
Faktum grejorna finns inte på deras hemsida vad jag vet utan är en specialbeställning som måste ske innan den 30 sept.

Läs mer här och ta kontakt med IKEA i en av länkarna kan du se vilka luckor som finns men dock ej på färgbild utan enbart i ritad bild och text men där finns det någon/några i ek. Annars får du byta helt i överskåpet och välja något som går ihop med dina ekluckor. Men det finns ju fortfarande luckor att beställa.

https://secure.ikea.com/ms/sv_SE/ca...ents/kitchen/faktum/secure/komplettering.html

http://www.ikea.com/ms/sv_SE/img/fy13/produktguider/kok/FAKTUM.pdf

på sid 4 finns det en som heter Norje i ekfaner och en Tidaholm i ek men jag vet ju inte om den finns att beställa, det kan bara IKEA svara på.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.