Hej!

Ja, tunn belysning...vad menas med det? Jo, jag behöver någon slags armatur som bygger väldigt lite på höjden (eller djupet kanske är mer korrekt). Vi har bytt garageport till en isolerad variant med motoröppning. Denna port hamnade rejält mycket närmare innertaket än den gamla vipporten vilket är kanon så jag slipper ducka varje gång jag går in i garaget men vi var tvungna att ta bort de gamla rejäla Asea Skandia lysrörsarmaturerna. Det är nu därför väldigt skumt i halva garaget och någon slags armatur måste upp.

Avståndet mellan innertaket och den gummilist som är närmast detta när porten kommer körande är endast 45 mm så normala lysrör är inte aktuella.

Är det någon som har tips om armaturer som kan fungera att sätta i taket som är tillräckligt tunna eller har någon annan idé hur jag ska få bättre ljus? Jag skulle vilja ha riktigt bra ljus, garaget är ju ett rum som är till för att jobba i, men jag inser att det befintliga utrymmet innebär begränsningar.

Så här ser det ut:

IMG_2445 kopia.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det är lite svårt att se glipan på bilden men till vänster, närmast skenan, går det att se gummilistens slut och skuggan visar avståndet till taket.
 
E
En armatur på varje sida om porten. Eller sitter det en takdosa som ni vill dölja med en armatur?
 
E
Den där armaturen är ju gjord för infällnad i undertak. Men man kanske kan skruva upp den med hålband.
 
På liknande kan inte säga säkert att det var just den sitter det små plattor med skruvhål i alla hörn
 
Malmbergs säljer en liknande LED platta för ca 1200:- + moms
 
Emil_K skrev:
En armatur på varje sida om porten. Eller sitter det en takdosa som ni vill dölja med en armatur?
Det är trångt mellan portens skenor och väggarna också. Inte så trångt att armaturer inte får plats men ljuset kommer bli väldigt avskärmat pga portens skenor. Armaturerna ska inte dölja något bara ge så bra ljus som möjligt.
 
LED-plattan verkar klart intressant! Lite dyrare än jag tänkt mig men när det krävs specialare så kanske man måste räkna med att det kostar.

Malmbergs har ju dessutom två varianter, en 36w som är kvadratisk och en 50w som är avlångt rektangulär. Frågan är då hur mycket ljus dessa ger i realiteten och vad jag kommer känna är tillräckligt. Jag har ännu inte fått in LED-ljusspecifikation ---> verkligheten i mitt huvud så jag har så jädra svårt att avgöra vilka LED jag ska ha för att motsvara det jag vet funkar med den "gamla" tekniken typ lysrör och tungstensglödlampor.

Fler förslag mottages tacksamt, speciellt om det är lite mindre kostsamma grejer! (y)
 
Några lysrörsarmaturer på sidorna om takskjutporten låter väl som en lysande ( :D ) idé?

För det är ju sällan biltaket du skall meka med, snarare hjul, inredning och annat som inte belyses av ljus rakt uppifrån.
 
Ja, jag har funderat på att montera Asea-monstren på väggarna istället men det är några grejer som talar emot det.

1. Ett av de vanligaste ställen man mekar är ju faktiskt i motorrummet och det belyses ju rakt uppifrån.
2. Jag ser framför mig att ljuset kommer blända om det kommer från sidan.
3. Armaturerna stjäl väggutrymme som jag vill ha fritt för att hänga upp grejer/sätta upp hyllor. Garaget är inte stort, endast 6,3 x 3,6 meter och hobbybilen tar upp en hel del plats. Därför behöver jag utnyttja väggarna för alla prylar...:surprised:

Jag har ännu inte bestämt mig för om dessa saker omöjliggör väggplacering men hade jag obegränsat med pengar hade det blivit två Sirius 50w:are direkt!
 
Vad då ASEA-monster?
Köp några vanliga snälla lysrörsarmaturer på Chepy eller Jula och sätt i taket bredvid porten.
Och köp sådana med elektronisk ballast som tänder på en mikrosekund.
När du mekar med motorn skymmer väl ändå motorhuven, så du behöver mera ljus någonstans ifrån.
 
Som jag skrev tidigare kommer armaturer i taket bredvid porten skärmas av av portens skenor så det kommer inte ge mycket ljus där det behövs, varken när porten är öppen eller stängd.

(Huven på min bil öppnar framåt och står spikrakt upp så den skärmar inte av ljus uppifrån alls.)
 
Grottan skrev:
Sätt armaturen på översta portbladet och anslut med en spiralkabel :)
Jag har lekt med den tanken men det blir kostligt när porten är stängd.

Nu har jag dock kikat lite mer och kommit fram till att 45 mm inte är helt kritiskt. Gummilisten är väldigt tunn (förövrigt är det alltså den list som tätar portens övre kant mot väggen i stängt läge) och kommer med största säkerhet inte ta mycket stryk av att gå emot ett par armaturer lite grann. Det är dessutom bara när porten öppnar som listen kommer slitas eftersom på tillbakavägen "släpas" den om ni förstår vad jag menar.

Jag tror att jag kan sträcka mig till en tjocklek på armaturen på 50 mm utan att ta för stora risker. Det bästa vore att hitta en armatur med mjukt rundade gavlar för listen att glida upp på men gör jag inte det så kan jag nog snickra till någon typ uppförsbacke innan gaveln.

Här är ett alternativ jag hittat. (http://www.jula.se/lysrorsarmatur-2x28w-423289)

EDIT:

Hittade ytterligare ett alternativ inom budget. Trevligt med LED också så behöver man inte vara lika nojig att glömma släcka i garaget.
 
Redigerat:
EDIT 2 till förra inlägget:

Den armatur jag länkade till sist är inte LED, den är för vanliga lysrör. Dock finns den med LED-rör men då kostar den 2753 kr istället och man måste beställa den manuellt eftersom den inte finns i webshopen.

Det lutar fortfarande mest åt JULAs variant med tanke på priset. 5 mm tjockare spelar ingen roll i sammanhanget och gör jag någon mjuk rundning för listen så kommer listen inte ta skada. Noterade nu också att gummilisten alltid glider på motorns skena när porten går upp så själva grundkonstruktionen har s a s detta "problem" inbyggt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.