Hej alla. Jag vill ha hjälp med vissa saker. Jag o min sambo o våran 3 månaders tjej ska bygga hus. Vi har tittat upp Älvsbyhus o deras höner o bestämt oss för det. men jag blir bara mer o mer osäker när jag tänker på vad som kan vara dåligt med det huset. Så snälla hjälp mig med....

1 Vad gillar ni med erat Höner hus eller älvsby hus??
Vad är det som är så bra med det??

2 Vad gillar ni inte?? jag har hört mycket om tex att det inte är isolerat i inneväggar, stämmer det??och att det ska vara ont om elkontakter?
snälla skriv dom nackdelarna huset har enligt er

3 Är det någon av er som sålt?? blev huset bra värderat o så??

tack så mycket på förhand. mvh Ekblad i Norrköping
 
Vi har byggt ett Älvsbyhus-Lodur och jag bara älskar planlösningen på bottenvåningen. Vi har tagit bort väggen mellan vardagsrummet och sovrummet och fått ett vardagsrum på 36 kvm.

Ont om elkontakter har jag inte tänkt på om det är. Extra elkontakter finns som tillval så man kan alltid beställa fler om man tycker att de är för få.

Vi fick huset värderat efter slutbesiktningen till ungefär 400 000:- över produktionskostnaden. Värdet skulle enligt värderingsmannen bli ännu högre när vi blivit klara med övervåningen.

Husets sorgebarn är övervåningen. Det är inte så lätt att åstadkomma några storverk där uppe. Vi har lyckats få till tre sovrum och ett badrum, som vi placerat i takkupan. För oss har takkupan varit ett måste. Vi hade aldrig blivit tillfreds med övervåningen om vi inte hade haft den.

Många klagar på att man får lägenhetskänsla i ett Älvsbyhus. Jag som bott hela mitt liv i lägenhet kan absolut inte hålla med. En villa är en villa även om naturligtvis kvalitet och gedigenhet kan växla mellan olika tillverkare.
 
Jag ska ta och svara på dina frågor...

- Jag gillar Älvsbyhus för att man får mycket hus för pengarna. Jag gillar deras tänkande. Det fanns en planlösning som passade mig och det finns planlösningar för alla tänkbara tyckande... Att huset är byggt inomhus är bara positivt.

-Innerväggarna är mycket riktigt inte isolerade MEN det är inget som märks. Den enda jag märker är mellan sovrummet och badrummet (när man duschar) och mellan vardagsrummet och tvättstugan (jag rekomenderar att inte ha ett sovrum brevid tvättstugan, men det är som sagt tycke och smak).
-Elkontakter... Jag tycker att det är dåligt med kontakter i hallen (Mimer). I köket saknade jag 1 kontakt mellan köksfönstrena. Vi har i både hall och kök satt upp de kontakter vi saknade. Men det är inte dåligt i övriga rum. I tex vardagsrummet finns det massor av kontakter (och där behövs det ju massor)...

-Vi har fått vårat hus värderat till ca 1,7 mille (och då är inte inredd övervåningen medräknat). Husen värderas inte efter husföretag, utan hur huset ser ut och vilket läge det har. Det dyraste huset och det billigaste huset kan alltså bli värderat till samma summa...

Lycka till! Väljer du Älvsbyhus så tror jag inte du kommer att ångra dig! jag skulle kunna tänka mig att bygga ett Älvsbyhus igen BARA de större husen hade den planlösningen jag ville ha....

Håller med Ingrid: Älvsbyhus ger inte alls någon lägenhetskänsla!!!
 
Inger skrev:
Det är inte så lätt att åstadkomma några storverk där uppe. Vi har lyckats få till tre sovrum och ett badrum, som vi placerat i takkupan.
Det låter ju som om ni har lyckats hitta en egen spännande och mindre traditionell planlösning för övervåningen med badrummet i takkupan :D det skulle vara jättespännande att se hur ni har löst det, har du några bilder eller en ritning??

//Christina.
 
Jag och min sambo har precis flyttat in i ett Höner.

Vi trivs bra med huset, det är vi helt nöjda med, det är dock inte helt klart ännu.

Garaget (dubbelgarage) är till exempel inte ens påbörjat. Vi blev lovade av vår säljare att alla entreprenader skulle vara klara till vår slutbesikningsdag - och gissa - så blev inte fallet. Vi har fått tjata oss till så att tilläggsentreprenaderna skulle bli klara så vi kunde flytta in - lämnar ju lägenheten nu på onsdag. Att garaget inte ens är påbörjat beror på att de inte kan gjuta plattan när det är tjäle i marken. Något ingen informerade oss om när vi fick framflyttad leveransdag - isf hade vi inte velat ha leveransen framflyttad. Så nu bor vi i en j-la röra eftersom allt vi hade i vårt 15 kvm stora förråd får vi ha inne i huset - visserligen har vi kunnat flytta upp en del på den oinredda ovanvåningen men allt går ju inte att ha där. Tex bildäck, båtmotor, motorcykel, datorprylar etc...

Huset är jättebra, men kolla upp säljaren med andra som byggt i det området, om han är bra. Ett tips vi hade haft nytta av, då hade vi vetat hur vi skulle bemöta honom.

Kan hålla med om att det var lite för få eluttag, men vi har lagt till några som tillval. Att innerväggarna inte är isolerade märks inte särskilt mkt.

Vi har fått huset värderat till 1,6 milj. Kan bli mer när ovanvåningen är inredd.

Kan hålla med om att man får mycket hus för pengarna, men på grund av allt strul vi har haft med vår säljare så skulle vi nog inte välja älvsbyhus om vi skulle bygga nytt igen.
 
Vi är också jättenöjda med vårat Höner, vi har den ursprungliga planlösningen med 3 sovrum på nedervåningen. Huset känns väldigt praktiskt och bra efter våra behov.

Under planering och tillval är det svårt att tänka på alla detaljer och elkontakter kan nog vara så att det är lätt att glömma bort.

Vi lade till en del kontakter invändigt, t.ex. över alla fönster. Detta gjordes på plats för att få uttagen på väggen ovanför fönstren. Jag har hört att Älvsbyhus sätter dem i taket. Hallen behöver absolut fler kontakter än standard, tror att det sitter ett uttag i hela den stora hallen. TV och telefonuttag satte vi i alla sovrum också.

I köket valde vi att sätta upp ett fönster mellan köksskåpen, detta är vi supernöjda med. Takkupa är ett absolut måste men det tror jag kanske inte att någon missar idag.

Detta med att inneväggarna är oisolerade besväras inte vi av men möjligen skulle man sätta upp gips utanpå spånskivan (fuskisolera) mellan tvättsuga och v-rum i vårat fall.

 
Nybyggare skrev:
Vi lade till en del kontakter invändigt, t.ex. över alla fönster. Detta gjordes på plats för att få uttagen på väggen ovanför fönstren. Jag har hört att Älvsbyhus sätter dem i taket.
Vi har fått våra i taket, med krok och eluttag, precis som till övriga taklampor.

I hallen på vårt Lodur har vi ett eluttag, vilket vi är nöjda med än så länge.
 
byggimpert skrev:
Det låter ju som om ni har lyckats hitta en egen spännande och mindre traditionell planlösning för övervåningen med badrummet i takkupan :D det skulle vara jättespännande att se hur ni har löst det, har du några bilder eller en ritning??

//Christina.
Jag har varken bilder eller ritning att presentera, men jag kanske kan knåpa ihop en ritning.
 
Vi har byggt ett Höner och vi är otroligt nöjda!! den öppna planlösningen ser vi bara fördelar med, ungarna kan springa lite hur som helst och inte trängas i köket...
Isoleringen, eller kanske avsaknaden av den ;D ser inte vi som ett problem och då har vi ändå 5 barn i blandad ålder, det stora spelar musik (på övervåningen) och de tre små för ett himla oväsen där nere, samt tvättstugan där det låter hela tiden ::)
Möjligtvis lite bättre isolering mellan tvättstuga och vardagsrum skulle jag kunna tänka mig men det går alldeles utmärkt när dörren är stängd!!!
Det bästa tycker jag är isolerigen i yttervägg.... bodde tidigare i ett radhus och det var ganska kallt på vintern inne..... nu har vi bott i vårt hus sen oktober och har inte frusit en endaste gång... går numera barfota inne året runt ;D ;D
Att betänka att pannan går endast på halvfart!!!
Det kallas för god ekonomi....Jämfört med raduset så går det åt mindre el... otroligt men sant!!!

Lycka till!!
 
Hej! Vi har byggt ett enplanshus. Det vi gillar bäst är planlösningen. Den är öppen och ljus med lagom stora rum. Det är inte massa "onödig yta" som inte går att använda. Oisolerade mellanväggar märks av i yngsta sonens rum, det ligger mellan tvättstuga och badrum. Men det går rätt så bra, det är inte aktivitet i tvättstuga och badrum för jämnan.... Vi är nöjda med antal eluttag men vi har satt TV och telefonuttag i alla sovrum

Vi har haft en hel del strul innan vårt hus blev klart. Både med säljare och Ä-hus. Så jag får bara hoppas att ert husbygge flyter på bra, för när det blev strul var det inte roligt att ha att göra med varken vår säljare eller Ä-hus. Det var framför allt vår kontaktperson på huvudkontoret som var helt hopplös att ha att göra med. Jag skulle inte vilja vara med om det igen.

Men som sagt, huset är vi nöjda med. Även jag har bott i lägenhet i större delen av mitt liv och kan bara instämma med Inger och Marachinos, ingen lägenhetskänsla här inte! Det känns som vi bor i ett "slott" jämfört med den lägenheten vi flyttade från.
 
Evas skrev:
Vi har haft en hel del strul innan vårt hus blev klart. Både med säljare och Ä-hus. Så jag får bara hoppas att ert husbygge flyter på bra, för när det blev strul var det inte roligt att ha att göra med varken vår säljare eller Ä-hus. Det var framför allt vår kontaktperson på huvudkontoret som var helt hopplös att ha att göra med. Jag skulle inte vilja vara med om det igen.
Vad tråkigt för Er, på vilket sätt har det strulat till sig??
Var det nåt som var trasigt/felbyggt eller??Har det löst sig så att ni fick hjälp av husleverantören till sist??

//Christina.
 
Inger skrev:
Jag har varken bilder eller ritning att presentera, men jag kanske kan knåpa ihop en ritning.
Skulle vara jättekul att se :D

//Christina.
 
Vad tråkigt för Er, på vilket sätt har det strulat till sig??
Var det nåt som var trasigt/felbyggt eller??Har det löst sig så att ni fick hjälp av husleverantören till sist??

//Christina.
[/quote]

Ja, vi hade en del som var felbyggt och slarvigt gjort eller inte gjort överhuvudtaget. Det mesta är nu åtgärdat, men allt slit och alla tårar innan det var klart, jag det vill vi inte vara med om igen.

Men som sagt, nu trivs vi i huset och har äntligen kunnat börja njuta av vårt nya hem!
 
Så tråkigt för er, hoppas vi slipper sånt...

Det jag tycker är svårt det är att få ett grepp om hur stort ett allrum kan bli med en takkupa (mot baksidan, dvs rakt fram när man kommer upp för trappan). Vi ska försöka minska ner på toan så mycket som möjligt. Någon som inrett ett allrum framför trappan med två rum i varje ända av öv? :-/
 
Planeringen på vår övervåning är (Mimer-hus):
Till vänster när man kommer upp för trappen blir det 2 sovrum. Storleken blir ca 11 kvm/rum, vilket jag tycker gott räcker till.
Sedan blir det ett litet allrum rakt ovanför trappen.
Till höger om trappen blir det en toa m. dusch plus ev. en liten bastu.
I andra änden på övervåningen blir det ett sovrum.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.