Hej

Tar över mitt föräldrahem och vill byta det stora golvet som sträcker sig över både hallen och köket.
Golvet lades dit typ år 2000, och ett år senare bytte man kök. Det blev inte så snyggt.

Jag undrar hur man brukar göra när man behåller befintligt kök men vill lägga golv. Lägger man golvet dikt an mot kökets fötter, eller ska man ha distanskloss där också? Sen täcker man glappet med kökssockeln?

Nästa fråga gäller ifall om jag ska ha en golvlist som bryter av golvet ungefär mitt på. Det är som sagt samma golv som idag sitter ihop med hallen. Se skiss. I den här videon säger dom vid 1:58 att det rekommenderas en list för att separera två rum

Eftersom hallen också är avlång så behöver jag ju kapa rätt många golvbrädor på längden. Har ni några tips för detta så det blir rakt. Ska jag köra sticksåg, eller använda cirkelsågen som har avståndsjustering

Tacksam för alla tips och tricks. Har ni även tips på golv så får ni gärna komma med det.

En skiss över ett kök och en hall med text "list här?" markerad i övergången mellan rummen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Laminatgolv i ljus träfärg installerat i köket, med köksskåp och vitvaror synliga mot väggen. Socklarna är vita och ligger dikt an mot golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trägolv närmast skåp med sockellist och delar av en matta samt elkablar med en kontakt i hörnet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild visar ljus trägolv och en vit kökssockel med ett mellanrum mellan golvet och sockeln. Ett hörn av en metallprofil syns längst till höger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Uppsprucket golv i ett kök från cirka år 2000 med ett mellanrum mellan golvet och köksskåpens sockel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyinstallerat trägolv i kök, en kökssockel borttagen och en arbetslampa lyser på golvet; delar av en dammsugare syns på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vitt köksskåp med synliga svarta ben och trägolv som inte går ända in till skåpet, vilket visar en glipa där golvet ska passa under kökssockeln.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nylagt trälaminatgolv som inte når ända fram till befintliga köksskåp och lämnar en glipa mellan skåpens ben och golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trägolv i kök med synliga avstånd mellan golvet och skåpets fötter. Golvet är ljust och skåpet vitt, vilket skapar en kontrast.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild på ett köksgolv i trä som sträcker sig till angränsande hall, med en matta och köksbord i bakgrunden. en kökssockel och förvaringshylla på väggen syns också.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett ljust trägolv som sträcker sig över både hall och kök, med en mörk matta i hallen och vita köksskåp i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det bästa/snyggaste är ju om man kan låta golvet gå under köksskåp/ugn osv.
Men annars får du försöka låta det gå under socklarna för skäpen, men iaf ugnen och kylen skulle jag ta bort och lägga det under.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Det bästa/snyggaste är ju om man kan låta golvet gå under köksskåp/ugn osv.
Men annars får du försöka låta det gå under socklarna för skäpen, men iaf ugnen och kylen skulle jag ta bort och lägga det under.
Alright! Ja jag funderade också på det. Men det blir väl rätt mycket jobb med att lyfta upp köksskåpen? Eller finns det något smart sätt jag inte tänkt på? Spontant känns det otroligt tidsbesparande att bara lägga så nära fötterna som möjligt och täcka med sockeln och eventuell list.
Sen kanske man kan köpa på sig ett paket extra golv och spara, ifall jag skulle byta kök om typ 10 år

Men ja kosta på sig att dra fram ugn och kylskåp (och diskmaskin?) låter rimligt!
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
BirgitS
N naikon skrev:
Men ja kosta på sig att dra fram ugn och kylskåp (och diskmaskin?) låter rimligt!
Alla vitvaror som står på golvet ska man ta ut och lägga golv under för annars blir det rätt omöjligt att dra ut dem efteråt och golvskydden för att upptäcka vattenläckor blir rätt meningslösa.
N naikon skrev:
Jag undrar hur man brukar göra när man behåller befintligt kök men vill lägga golv. Lägger man golvet dikt an mot kökets fötter, eller ska man ha distanskloss där också?
Golv som innehåller trä, som växer och krymper med luftfuktigheten inne, ska ha rörelsemarginal (tomrum) mot alla fasta föremål som väggar och köksskåpens ben. Se golvtillverkarens anvisningar, men ofta är det 10 mm minst.
N naikon skrev:
Nästa fråga gäller ifall om jag ska ha en golvlist som bryter av golvet ungefär mitt på. Det är som sagt samma golv som idag sitter ihop med hallen. Se skiss. I den här videon säger dom vid 1:58 att det rekommenderas en list för att separera två rum
Det är viktigt att golv som innehåller trä kan krympa och växa obehindrat, utan att det blir låsningar i hörn, mot väggar etc. Det blir nog mycket svårt att lägga köks- och hallgolv i ett när det har den formen.
N naikon skrev:
Golvet lades dit typ år 2000, och ett år senare bytte man kök. Det blev inte så snyggt.
Det som väl borde ha gjorts är att på första bilden ha en golvsockel längs köksstommen och i andra en vit kvartsstav för att täcka över springorna.
 
  • Gilla
naikon och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Alla vitvaror som står på golvet ska man ta ut och lägga golv under för annars blir det rätt omöjligt att dra ut dem efteråt och golvskydden för att upptäcka vattenläckor blir rätt meningslösa.

Golv som innehåller trä, som växer och krymper med luftfuktigheten inne, ska ha rörelsemarginal (tomrum) mot alla fasta föremål som väggar och köksskåpens ben. Se golvtillverkarens anvisningar, men ofta är det 10 mm minst.

Det är viktigt att golv som innehåller trä kan krympa och växa obehindrat, utan att det blir låsningar i hörn, mot väggar etc. Det blir nog mycket svårt att lägga köks- och hallgolv i ett när det har den formen.

Det som väl borde ha gjorts är att på första bilden ha en golvsockel längs köksstommen och i andra en vit kvartsstav för att täcka över springorna.
Grymt, tack för svaret! Jättebra info.
Så du tycker också att man borde använda en liten golvtröskel i övergången mellan kök och hall? Som de visar i videon

Och gällande kapa golvbrädorna på längden. Är det sticksåg som gäller? Är det svårt att få dom helt raka?
 
N naikon skrev:
Grymt, tack för svaret! Jättebra info.
Så du tycker också att man borde använda en liten golvtröskel i övergången mellan kök och hall? Som de visar i videon

Och gällande kapa golvbrädorna på längden. Är det sticksåg som gäller? Är det svårt att få dom helt raka?
För att kapa på längden skulla jag rekommendera en cireklsåg eller sänknsåg, gärna med skena.
Svårt att få det rakt ananrs.
 
  • Gilla
naikon
  • Laddar…
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
För att kapa på längden skulla jag rekommendera en cireklsåg eller sänknsåg, gärna med skena.
Svårt att få det rakt ananrs.
Gött! Jag har ett sånt här parallelanslag, det borde funka bra va?
Parallelanslag i metall med skruvar och justeringshandtag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
R
N naikon skrev:
Grymt, tack för svaret! Jättebra info.
Så du tycker också att man borde använda en liten golvtröskel i övergången mellan kök och hall? Som de visar i videon

Och gällande kapa golvbrädorna på längden. Är det sticksåg som gäller? Är det svårt att få dom helt raka?
Ja sticksåg som man sågar golvbrädan upp o ned, golvbrädor är hårda så dom sliter alldeles för mycket på en klinga därav har vi alltid använt sticksåg..
 
Redigerat:
  • Gilla
nino och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
N naikon skrev:
Så du tycker också att man borde använda en liten golvtröskel i övergången mellan kök och hall?
Någon sorts mellanrum där men sen finns det ju flera sätt att överbrygga mellanrummet, vanlig tröskel, tröskelplatta, övergångslister av olika typer, allt efter tycke och smak. :)
 
R Rejäl skrev:
Ja sticksåg som man sågar golvbrädan upp o ned, golvbrädor är hårda så dom sliter alldeles för mycket på en klinga därav har vi alltid använt sticksåg..
Ok tips på hur man får långa raka snitt med sticksågen? När jag sågat bänkskiva med sticksåg tidigare vart det inte så lätt att såga rakt 😁
 
N naikon skrev:
Hej

Tar över mitt föräldrahem och vill byta det stora golvet som sträcker sig över både hallen och köket.
Golvet lades dit typ år 2000, och ett år senare bytte man kök. Det blev inte så snyggt.

Jag undrar hur man brukar göra när man behåller befintligt kök men vill lägga golv. Lägger man golvet dikt an mot kökets fötter, eller ska man ha distanskloss där också? Sen täcker man glappet med kökssockeln?

Nästa fråga gäller ifall om jag ska ha en golvlist som bryter av golvet ungefär mitt på.
Står det inget om köksskåp i monteringsanvisningen , blir antagligen problem med ev reklamation om köket står på golvet. Då det ska ligga fritt. Det borde gå bra att lägga utan list, på många golv är 10*10 m eller mer som max utan rörelsefog. Sen kan det kanske vara lite besvärligt om det är första golvet som du ska lägga. Lycka till.
 
  • Gilla
naikon
  • Laddar…
R
N naikon skrev:
Ok tips på hur man får långa raka snitt med sticksågen? När jag sågat bänkskiva med sticksåg tidigare vart det inte så lätt att såga rakt 😁
Börja med kapa längderna den korta vägen, det är känslan man behöver kapa lite för att få in den😊
 
  • Gilla
Den ofrivillige klåparen och 1 till
  • Laddar…
Tack för svaren. Då behöver jag inte lyfta hela köket, skönt 🙂

Låt säga att jag gör en rörelsefog på förslagen öppning mellan kök och hall. Då vill jag ju ha någon slags tröskel över.
Typ något i denna stil?
https://www.byggmax.se/tröskellist
Men hur monterar man den? Limmar man fast den så tappar man väl funktionen med att ha en rörelsefog? Eller skruvar man fast den uppifrån ner i undergolvet
 
R Rejäl skrev:
Jag skulle ha satt en massiv T-list typ dessa:

[länk]
Ser perfekt ut, tackar!!
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.