Hej!

Har precis bytt ut ett utanpåliggande vägguttag. Näst på tur var att byta ut strömbrytaren till lampan (som satt 1m ovan vägguttaget) till en dimmer. Till vägguttaget hade jag bara en fas och en nolla men nu har jag 5 sladdar.

Vägguttaget var kopplat på strömbrytaren och jag misstänker att det är bättre att ha det tvärtom men jag vill göra det bästa av det jag har.

Hur ska jag göra? Är det möjligt att koppla in min dimmer? 5 sladdar på 4 portar? Jag misstänker att det har något med tändtråd att göra.

Med vänlig hälsning, Axel
PS Jag vet att allt är på egen risk så därför kollar jag med er! :)

Bild 1: Den befintliga installationen (strömbrytaren har två knappar)
bild 1.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bild 2: baksidan av strömbrytaren. De två blå sladdarna var kopplade på B (i två olika "portar" på var sin sida om skruven). De två svarta var kopplade på liknande sätt på P. Den bruna var kopplad på triangeln.
bild 2.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bild 3: Nya dimmern (Schneider electric 315w från clas ohlson)
bild 1.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bild 4: samma fast annan vinkel.

bild 2.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Du kan koppla
- de två blå ledarna till X,
- de två svarta till S (vågen med en pil genom)
- och den bruna till en av L, vilken spelar ingen roll.

Dimmern ser ut att ha terminaler som tillåter två ledare under samma skruv. Men vill du göra det lite bättre kan du använda Wago 773 eller Wago 222 (finns på Clas) för att skarva de blå bakom dimmern. Dessutom skarva de två svarta på samma sätt, plus därifrån dra en ny tredje svart till dimmern. Då blir det totalt bara två ledare till dimmern.
 
  • Gilla
Chansey
  • Laddar…
Tror nog du ska in med dom svarta på ett av L:en och den bruna på S/våg. Och så dom blåa på X.
 
Ja, det fungerar lika bra i detta fall. Vid trappkoppling har det större betydelse vad som kopplas till vad då dimmern växlar mellan de båda L-terminalerna.
 
Tack för grymma svar ni båda. Har jag fattat det rätt att det funkar typ såhär?

Skärmavbild 2013-12-03 kl. 22.30.53.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sara Larroum och 1 till
  • Laddar…
Nej du har inte fattat helt rätt

Ta bort båda byglarna på dimmern och anslut dom båda svarta till L närmast den bruna och lämna den andra ledig. Den används endast vid trappkoppling.
 
Redigerat:
Vilka byglar menar du då? Jag kan inte ta bort något inuti dimmern eller refererar du till kabelsnutten mellan L och L i min bild?

Jag tror jag gör så att jag gör som Bo föreslog och gör det ordentligt med två kablar till dimmern. Det borde räcka med två stycken sådana här va?

http://www.clasohlson.com/se/Anslutningsklämma Wago/Pr363051000

en 2a och en 3a.
 
  • Gilla
Tobbe_3
  • Laddar…
Kabelklämmorna är helt OK att använda.

Men dom dom två L på dimmern är skall inte vara ihopkopplade i dit fall
 
  • Gilla
Chansey
  • Laddar…
Då är jag helt med. Tack för hjälpen :)
 
Tobbe_3 skrev:
Nej du har inte fattat helt rätt

Ta bort båda byglarna på dimmern och anslut dom båda svarta till L närmast den bruna och lämna den andra ledig. Den används endast vid trappkoppling.
Förstod mer vad du menade nu ang byglarna. Jag försökte illustrera dimmerns interna flöden. Fattar vad L2 används till nu och att där således inte finns någon intern koppling men däremot så ser det väl ut så mellan L och reglerad fas?

Fas > Motstånd som dimmar > Reglerad fas?
 
Jag ritade om din bild lite för att visa den interna funktionen (grönt) i dimmern. Om dimmern fungerar som jag tror kan du trycka på den vilket påverkar strömbrytaren, som då växlar mellan de två L-terminalerna. Detta används för trappkopplingar. Sedan kan du vrida på dimmern vilket påverkan den röda rektangeln. Så som du ritat bilden har du fas in på L, strömmen går genom dimmern och ut på S.

aVqDw.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tack Bo!

Vad menar du med ut på S?
 
S = Sinus-X i din ritning, alltså där den "dimmade" spänningen kommer
 
Ja, och sen är uttaget PARALLELL kopplat, bara så du vet i framtiden. Seriekopplar man något så kommer du att spänningsfall över varje apparatur, alltså om du t.ex. seriekopplar två likadana lampor kommer de att få ~115V var istället för 230V.
 
Bo.Siltberg skrev:
[bild]
Det blev väl inte riktigt rätt på den bilden??

När dimmern har två anslutningar för L så kan väl inte inkommande skruvas i den ena L-anslutningen och vidarekopplingen till vägguttaget i den andra L-anslutningen, eftersom de inte är byglade intern utan beroende på hur brytaren i dimmern står. Vidarematningen skall väl kopplas i samma L-anslutning som inkommande till dimmern.

Eller tänker jag helt fel...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.