Så här ser kablarna ut i garaget från inkommande ström som sitter på en automatsäkring 10 amp och i kopplingsdosan..

En kabel går till lysarmatur och 220 v uttag. Armaturen skall styras med knappen som "inne" (dragit röd linje till armaturen)

En kabel som går till den strömbrytaren som jag pratade om i förra meningen, vidare till ett 220 v uttag och sedan hamnar vi utanför garaget där de finns en på/av knapp som skall styra lampan som går från kopplingsdosan..

Har försökt gjort en ritning på hur de ser ut just nu...
220volts uttagen skall ju de vara ström på hela tiden..

Lampan ute skall man kunna slå på/av på lysknappen ute och armaturen i garaget på knappen som sitter i garaget..

Har en annan tråd oxå om altan men detta gäller garaget.. Om jag inte får någon hjälp här så låter jag detta "ormbo" vara så får elkillen fixa de, men jag tänkte att med er hjälp hjälpa elkillen så han bara behöver kolla och slippa koppla..
 
  • garage.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Gör om skissen så kanske den blir lättare...

1 - Lampan ska kunna slås på/av på knappen 1.

2 - Knapp 2 ska kunna slå på/av lyse nr 2.

3 - 220v uttag - skall alltid ha ström

4 - Inkommande från hus till garage.



Förstår ni hur jag menar? Hur ska alla kablar gå och till vart vid på/av knapp 2 och 3 för att allt ska fungera..

Dra gärna färg till x1, x2 och L på knapparna så kan se.
 
  • garaget.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
De här borde väl funka eller??
 
  • garaget kopplat.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S
En snabb blick säger mig att det funkar nog men varför ansluta nolla och skyddsjord i strömställarna?
 
hmm, Nej. Det kommer inte att fungera om du kopplar så där. Du kommer att få "dyngkortis" i strömställarna när de är avslagna.

Fasen direkt till nollan, som du har kopplat in där.

Skippa någon nolla och jord i strömställarna. Bara fas in på L och tändtråden ut på x1 eller x2, för visst är det en trappbrytare?
 
FlyFear skrev:
hmm, Nej. Det kommer inte att fungera om du kopplar så där. Du kommer att få "dyngkortis" i strömställarna när de är avslagna.

Fasen direkt till nollan, som du har kopplat in där.

Skippa någon nolla och jord i strömställarna. Bara fas in på L och tändtråden ut på x1 eller x2, för visst är det en trappbrytare?
Nu har jag gjort om den ännu mer....

Fungerar de så att alla 220 volts uttagen får konstant ström?, Brytarna har ström hela tiden via L, Sedan slår man av och på lyse 1 med hjälp av brytare 1 och 2 med 2.

Så här borde de ju fungera? eller?
 
  • garaget kopplat.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Din elektriker verkar lat :)
Det ser ut som det där ska funka. Är alla kablar dragna? Isf kan ju elektrikern koppla det där i ett nafs.
 
Frågan är väl om han överhuvud taget behöver åka dit ;)
 
Idontknow skrev:
Din elektriker verkar lat :)
Det ser ut som det där ska funka. Är alla kablar dragna? Isf kan ju elektrikern koppla det där i ett nafs.
hehe jo de är han väl oxå men jag tycker de är roligt att lära sig någe nytt oxå.. Men jag vill ju inte ta vatten över huvudet och skulle man gjort någe fel och man inte kollar så de via fackman så ligger man ju risigt till men men händer inget så händer inget..
 
Hyttmyra skrev:
Men jag vill ju inte ta vatten över huvudet och skulle man gjort någe fel och man inte kollar så de via fackman så ligger man ju risigt till men men händer inget så händer inget..
Herregud!! Genom att ha läst hela tråden så inser man att du verkligen inte är rätt man att koppla detta. Ta inte illa upp, men vissa saker ska inte "svensson" ge sig på att göra. Detta gör mig mörkrädd i varje fall.
 
gnistjagare skrev:
Herregud!! Genom att ha läst hela tråden så inser man att du verkligen inte är rätt man att koppla detta. Ta inte illa upp, men vissa saker ska inte "svensson" ge sig på att göra. Detta gör mig mörkrädd i varje fall.
verkligen?? ja allt funkar nu efter att jag kopplade och det är godkänt från elektrikern så så fel vart de inte...
 
S
Nä, du kanske hade tur!? Och jag tror inte du har haft någon elektriker där för han kan inte "godkänna" nånting.
 
godkänna och godkänna men hit har han varit iaf
 
Kollade elektrikern bara hur du kopplat eller kände han så att alla ledare var rätt anslutna också?
Börjar det glappa och lossna ledare så kan det sluta illa. Om du ville lära dig så kanske det hade varit bättre att kolla på när elektrikern jobbade.
 
Idontknow skrev:
Kollade elektrikern bara hur du kopplat eller kände han så att alla ledare var rätt anslutna också?
Börjar det glappa och lossna ledare så kan det sluta illa. Om du ville lära dig så kanske det hade varit bättre att kolla på när elektrikern jobbade.
bägge delar...... han kommer i helgen och hjälper till på altan så de blir han som gör allt och jag kikar över axeln...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.