Jag är mitt uppe i ett omdräneringsprojekt som jag lejt ut helt och hållet till fast pris. Nu är det juluppehåll så jag har gott om tid att gå omkring i graven och granska det pågående arbetet. Källarväggarna är från husets byggår 1931, och var bestrukna med typ tjära och sedan med platonmatta från 70-talet. Samtlig tjära är nu nogsamt bortslipad, förutom på utsidan av nedersta delen av sulan.

Som synes väljer de att inte sätta Isodrän hela vägen ned till sulans botten. Istället väljer de att låta den gamla tjärbeklädnaden vara kvar på sulans yttersida.

Är detta så man gör, eller borde Isodränet fortsätta ända ned till nivån för dräneringsröret? IMG_0122.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_0123.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_0129.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Kolla iaodräns hemsida, har för mig att de har bra guider.
Jag vill minnas att sulan ska slutta utåt med dubbla isodränlager med plast i mellan!?
 
Finns många sätt att göra detta på, skiljer mycket mellan vem du frågar. Och detta är säkerligen inget dålitt sätt.

En grej som många inte bryr sig om att kolla är att där är fall ut ifrån väggen på klacken längst ner. Annars måste man mura upp ett fall på den.
 
Hela klacken ska vara isolerad med 200mm enligt isodräns manual. Detta för att klacken inte ska bli "varm" och inte suga upp fukt i plattab/vägg.

Men de kanske vet något som en annan inte gör.

Sätter ni annars 100 eller 200mm?
 
Vi sätter nu 100 mm. Jag har hört att standard vid nybygge är 200 mm, men att den extra värmeisoleringseffekten man får går förlorad om man har en stor del av källarväggen blottad och oisolerad ovan mark, vilket vi har.

Jag börjar annars bli lite bekymrad för att schakten, som nu står öppna i två veckor över helgerna, börjar rasa igen. Det blir ett arbete att gräva ur dem igen. Jag antar att det inte är bra om Isodränskivorna blir "smittade" av inrasad jord? ImageUploadedByByggahus.se1388486659.879060.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

ImageUploadedByByggahus.se1388486679.296682.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.