IMG_4144.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
I stormen för någon vecka sedan så blåste det ner en nockpanna från vårt tak.

Nu måste vi ju köpa en ny och montera dit.
Vi får hjälp med själva monterandet men först så måste vi ju köpa en ny, den måste förstås vara exakt likadan som de andra, dvs rätt modell och färg.

Den trasiga pannan ligger tyvärr så att vi inte kommer åt den.

Sedan inflytt och takläggning har vi dock sparat ett gäng vanliga takpannor som jag har tagit bild på, se bifogat.
Kan någon se exakt vilken modell och färg det är så kan vi gå till en butik som saluför dessa och köpa en tillhörande nockpanna.

Det ser ut som det står "LAFARGE" på.
 
  • IMG_4143.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_4144.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_4145.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Benders Palema ser det ut som.
 
Lafarge heter nu Monier så gå in på Moniers hemsida och identifiera den. Det är en betongpanna och kan vara Jönåker Polar som finns i grå färg.

Annars prata med Monier på måndag så hjälper dom dig säkert för dom brukar ha en bra kundsupport.
 
oceanis skrev:
Lafarge heter nu Monier så gå in på Moniers hemsida och identifiera den. Det är en betongpanna och kan vara Jönåker Polar som finns i grå färg.

Annars prata med Monier på måndag så hjälper dom dig säkert för dom brukar ha en bra kundsupport.
Har varit i kontakt med Moniers kundsupport.
Dom trodde att det var Jönåker ytbethandlad mellan men jag tror inte att det stämmer.

Jag har varit runt i olika butiker och letat men ingen har dessa nockpannor i lager.

Jag har reklamerat hos Monier som hänvisar till hustillverkaren (som är i konkurs och inte finns längre).
Hustillverkaren hänvisar tillbaks till Monier som duckar.

Nu måste jag beställa en panna på chans på nätet, kostar 900kr.
En panna som är tre år gammal ska stå emot vinden, om den inte gör det så bör det ju utan tvekan erbjuda sig att skicka en ny.
Riktigt dåligt av Monier.
 
savio skrev:
Nu måste jag beställa en panna på chans på nätet, kostar 900kr.
En panna som är tre år gammal ska stå emot vinden, om den inte gör det så bör det ju utan tvekan erbjuda sig att skicka en ny.
Riktigt dåligt av Monier.
Att pannan blåser ned beror ju på att den inte var ordentligt ditsatt, osannolikt att det handlar om fel i takpannan. Så det handlar snarare om att de som lagt taket gjort ett dåligt jobb.
 
savio skrev:
Har varit i kontakt med Moniers kundsupport.
Dom trodde att det var Jönåker ytbethandlad mellan men jag tror inte att det stämmer.

Jag har varit runt i olika butiker och letat men ingen har dessa nockpannor i lager.

Jag har reklamerat hos Monier som hänvisar till hustillverkaren (som är i konkurs och inte finns längre).
Hustillverkaren hänvisar tillbaks till Monier som duckar.

Nu måste jag beställa en panna på chans på nätet, kostar 900kr.
En panna som är tre år gammal ska stå emot vinden, om den inte gör det så bör det ju utan tvekan erbjuda sig att skicka en ny.
Riktigt dåligt av Monier.
Tråkigt att du fick en dålig erfarenhet. Jag har alltid fått bra bemötande både i telefon och när jag en gång passerade på väg från Stockholm till Skåne och tittade in på fabriken för råd och komplettering.

Att du inte hittar nockpannor på lager är inte så konstigt för jag tror knappt att någon bygghandel ligger på så mycket lager av pannor. Det brukar ju beställas och skickas direkt ut till byggarbetsplatsen.

Jag förstår däremot inte ditt resonemang om att en panna ska stå emot en storm och om den inte gör det så ska tillverkaren stå för reklamationen. Hur tänker du här?
Stormskador täcks väl aldrig av tillverkaren utan isåfall av ett försäkringsbolag. Och en panna kan ju vara dåligt monterad och då är det byggaren som möjligen skall stå för det. En panna har inga garantier att motstå storm så här får du nog tänka om lite. Jag försvarar inte Monier men tycker bara du kanske tänker lite fel.

Sen förstår jag inte att det kostar 900 kronor för en nockpanna, en nockpanna brukar ju ligga runt 50 lappen men ibland måste man möjligen köpa ett min antal. Kan ingen bygghandlare ta hem till dig när dom ska få leverans av annat eller har du inte möjlighet vid en tur norrut att köra in om Jönåker uppe vid Nyköping så kanske du kan ha med dig en vanlig panna och jämföra färg etc så det blir rätt.
 
Låt mig förtydliga.
Vi har haft en besiktningsman här som har gått igenom alla pannor.
Han har konstaterat att de är korrekt monterade men att den ena blåst sönder.
Denna nockpannan var som han sa "ett måndagsexemplar".

Ang priset så är det vad det kostar att beställa från bygghemma.se där jag hittade den.
880kr totalt inkl frakt, då får man 4st pannor eftersom att det var minsta beställningen.

Att bygga hus med ett husföretag som går i konkurs är ingen trevlig upplevelse.
Jag upplever dock att vi stött på stor förståelse från olika leverantörer såsom köksleverantörer, badrumsinredningar, golv, elektronik m.m. men jag upplever tyvärr inte detsamma från Monier.
 
XL-bygg säljer Moniers pannor. Bor du i Jönköpingstrakten så finns det ett antal byggvarushus knutna till XL-bygg som kan ordna hem pannorna du behöver utan att du ska behöva betala så mycket i frakt.
 
Jag måste uppdatera:
Monier backade sedan och var villiga att hjälpa till.
De har kostnadsfritt skickat 3st olika nockpannor till oss (pga att ingen av oss var säker på färgen) och en av dom passar perfekt!

Så, det tog verkligen sitt ansvar och visade en utomordentligt bra service till slut.
 
  • Gilla
Lindgrenski och 2 till
  • Laddar…
Bra att det löste sig!

Vet Monier om denna tråd? I så fall är det inte så hjältemodigt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.