Som rubrik lyder, jag vill installera en mätare till bergvärmepumpen och en till bubbelpoolen.

Om den går att nolla (reseta) är det ett plus, men inget krav.

Vad har ni för erfarenheter? Har ni installerat eran mätare i proppskåpet eller på annat ställe?

Men framförallt, vilken mätare har ni?

Jag funderar på denna, vad tror ni om den?
https://www.elbutik.se/product.html/garo-energimatare-gnm3d-3-fas-direktmatning

Eller finns det någon billigare på tex Amazon som funkar bra?
 
M MickePettersson skrev:
Som rubrik lyder, jag vill installera en mätare till bergvärmepumpen och en till bubbelpoolen.

Om den går att nolla (reseta) är det ett plus, men inget krav.

Vad har ni för erfarenheter? Har ni installerat eran mätare i proppskåpet eller på annat ställe?

Men framförallt, vilken mätare har ni?

Jag funderar på denna, vad tror ni om den?
[länk]

Eller finns det någon billigare på tex Amazon som funkar bra?
Jag vill göra exakt samma sak och har införskaffat 2st Shelly Pro 3em (https://www.shelly.cloud/en/products/shop/pro-3-em) Finns också också icke pro model som kostar som den du länka till. Ska kopplas in under semestern.

De har egen webbserver och kan få direkt förbrukning direkt i mobilen över molnet, se inget behov av nolla samt kan se förbrukning per timme. Kör Shelly plug till LLVP redan idag.

Energikonsumentapplikation med diagram och statistik över veckoförbrukning i jämförelse med tidigare period.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
tompaah7503 och 3 till
  • Laddar…
Har du kollat på energibutiken.se? Där finns det ett antal olika mätare till lägre priser. Om de sedan är bra kan jag inte uttala mig om.
 
  • Gilla
MickePettersson
  • Laddar…
B buffyin skrev:
Jag vill göra exakt samma sak och har införskaffat 2st Shelly Pro 3em ([länk]) Finns också också icke pro model som kostar som den du länka till. Ska kopplas in under semestern.

De har egen webbserver och kan få direkt förbrukning direkt i mobilen över molnet, se inget behov av nolla samt kan se förbrukning per timme. Kör Shelly plug till LLVP redan idag.

[bild]
Intressant.
Tack för tipset.

Men det kanske blir den lite billigare lösningen https://amzn.eu/d/g4XnqXO
Vad tror ni om den?
 
  • Gilla
AttilaBroberg och 1 till
  • Laddar…
M MickePettersson skrev:
Intressant.
Tack för tipset.

Men det kanske blir den lite billigare lösningen [länk]
Vad tror ni om den?
Detta är väll samma https://www.energibutiken.se/sv/elm...Hn3FQF6YS_WlKaVPBSW34tpk26OUIOrxoCqwEQAvD_BwE

Ser bra ut med kommentarerna på båda sidorna och betraktningsvinkel var det det klagades mest på. (Skulle beställt på amazon men bra att kolla recensioner på fler sidor).
 
  • Gilla
MickePettersson
  • Laddar…
j.f.s
Intressant. Villhöver också lite extra mätare så tack för tipset 😃
 
  • Gilla
S_lund
  • Laddar…
P
Ofta är mätare till för just att inte kunna göra reset på då de används som grund till fakturering.
Men skulle jag vara du så skulle jag skaffa någon som har någon typ av kommunikations möjlighet.
M-bus är det många som har och är vanligt i just 'mätarbranchen'. Vattenmätare har också ofta M-bus. Enstaka elmätare har ethernet.
Detta för du kommer vilja kunna läsa av på 'avstånd' ganska snart tror jag.
 
L
Jag har en Garo för att läsa av förbrukningen på ett Attefallshus och den fungerar bra. Men som andra skriver, fundera på vad du vill ha, vill du t ex läsa av ofta och via mobilen så funkar ju inte Garo.
 
  • Gilla
Frankenstein24
  • Laddar…
O
M MickePettersson skrev:
Jag funderar på denna, vad tror ni om den?
[länk]
P PappasHammare skrev:
Ofta är mätare till för just att inte kunna göra reset på då de används som grund till fakturering.
Tyvärr är Garos mätare låsta för att uppfylla MID-kraven och går inte att nollställa. Som tur är tillverkas mätaren av Carlo Gavazzi och och de erbjuder den utan utan låsning:
https://gavazzi.se/produkter/em340dinav23xs1x/

Finns att köpa t.ex. här:
https://se.farnell.com/carlo-gavazz...MI5fv3vJL8_wIV7YVoCR1kIAFTEAAYASAAEgLXbPD_BwE
 
  • Gilla
stugan_i_skogen
  • Laddar…
O Oldfart skrev:
Tyvärr är Garos mätare låsta för att uppfylla MID-kraven och går inte att nollställa. Som tur är tillverkas mätaren av Carlo Gavazzi och och de erbjuder den utan utan låsning:
[länk]

Finns att köpa t.ex. här:
[länk]
På seriösa MID certifierade mätare är väl inte trip-räknare och knappar prioriterat. (Har inte läst manualen till Carlo Gavazzi mätaren ovan).
Vill man ha möjlighet till bussanslutning är det väl ModBus och inte M-bus som är enklast/bäst för att ansluta till tex HomeAssistant.
Ska man ha nollställningsbart räkneverk tycker jag det skall vara en extrafunktion som på mätaren nedan.
B buffyin skrev:
Detta är väll samma [länk]

Ser bra ut med kommentarerna på båda sidorna och betraktningsvinkel var det det klagades mest på. (Skulle beställt på amazon men bra att kolla recensioner på fler sidor).
Vill man samla in mätdata så har den pulutgång S0
Schematisk illustration av elektrisk utrustning med anslutningar och kontroller.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Någon som handlat från energibutiken?
Spontant så skulle jag nog hellre handla av en nischad svensk butik än amazon.
Energibutiken säljer även Carlo Gavazzi med ModBus till bra pris.

För spabadet kan väl trip-mätning med ett knapptryck vara intressant/bekvämt.
För loggning av VP vill man kanske logga och spara förbrukningsdata eller åtminstone förbereda för det.
Det duger väl med S0 pulser eller så väljer man ModBus, samt loggning/lagring/visning med Home Assistant etc.
 
Jag köpte för knappt ett år sedan en Eastron mätare 3-fas med Modbus via Energibutiken och den gör sitt jobb.

Snabb leverans och alltid trevligare att köpa den via en svensk återförsäljare.
 
Köp Garo GNM3D eller ännu hellre OEM-versionen från Gavazzi, med Modbus! Inte Pulsutgång eller M-bus.
 
M MickePettersson skrev:
Intressant.
Tack för tipset.

Men det kanske blir den lite billigare lösningen [länk]
Vad tror ni om den?
Fungerar hur bra som, har 3 mätare från Amazon sen 2-3 år tillbaka. Köpte för typ 3-400kr st kostade här då 1500kr
 
M MickePettersson skrev:
Intressant.
Tack för tipset.

Men det kanske blir den lite billigare lösningen [länk]
Vad tror ni om den?
Har en sådan sedan 4år har funkat klockrent!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.